نوع مقاله : پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران.
2 استادیار، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران.
3 استاد، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران.
4 دانشیار، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران
چکیده
هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه راهبردهای نظمبخشی شناختی هیجان، ادراک مهارتهای تشخیصی معلم، سطح چالش-انگیزی کلاس و کیفیت تدریس معلم با هیجانات پیشرفت در دانشآموزان پایه نهم، با استفاده از تحلیل چندسطحی بود. روش پژوهش از نوع همبستگی و به صورت تحلیل چندسطحی بود. جامعه آماری این پژوهش، کلیه دانشآموزان پایه نهم پسر و دختر دوره متوسطه اول شهرستان کهگیلویه در سال تحصیلی 1402-1401 بود که از میان آنها، نمونهای 1000 نفری (500 پسر و 500 دختر) به روش تصادفی چندمرحلهای انتخاب شد. برای سنجش متغیرهای پژوهش، از پرسشنامه ارزیابی کلاس گارتنر (2010)، مقیاس ادراک دانشآموزان از فعالیتهای کلاسی جنتری و اسپرینگر (2002)، مقیاس کیفیت تدریس کریاکیدز و همکاران (2000)، پرسشنامه راهبردهای نظمبخشی شناختی هیجان گارنفسکی و همکاران (2002) و پرسشنامه هیجانات پیشرفت پکران و همکاران (2005) استفاده شد. دادهها به کمک مدلسازی خطی سلسلهمراتبی (HLM) تحلیل شد. نتایج تحلیل چندسطحی نشان داد متغیرهای سطح 1 (راهبردهای مثبت نظمبخشی شناختی هیجان) و سطح 2 (میانگین راهبردهای مثبت نظم-بخشی شناختی هیجان کلاس، ادراک مهارتهای تشخیصی معلم، سطح چالشانگیزی کلاس و کیفیت تدریس معلم) بهطور مثبت و معنیدار، پیشبین هیجانات پیشرفت مثبت بودند. تعامل متغیرهای سطح 2 با شیب رابطه راهبردهای مثبت نظمبخشی شناختی هیجان و هیجانات پیشرفت مثبت، معنیدار بود. بر اساس تحلیل چندسطحی در این پژوهش میتوان نتیجه گرفت توجه به ارتقاء راهبردهای مثبت نظمبخشی شناختی هیجان دانشآموزان و متغیرهای کلاسی (سطح 2)، منجر به ایجاد هیجانات پیشرفت مثبت در دانشآموزان و در نتیجه، نگرش مثبت آنها نسبت به فرایند تحصیل خواهد شد.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
The relationship between cognitive emotion regulation strategies, perception of teacher's diagnostic skills, challenging level of class and quality of teacher's teaching with achievement emotions in ninth-grade students: A multilevel analysis
نویسندگان [English]
- Arash Akhash 1
- Askar Atash Afrouz 2
- Manijeh Shehni Yailagh 3
- Morteza Omidian 4
1 Ph.D. Student Educational Psychology, Faculty of Education Sciences and Psychology, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran.
2 Assistant Professor, Department of Psychology , Faculty of Education Sciences and Psychology, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran.
3 Professor, Department of Psychology, Faculty of Education Sciences and Psychology, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran.
4 Associate Professor, Department of Psychology, Faculty of Education Sciences and Psychology, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran.
چکیده [English]
The aim of the present study was to investigate the relationship between cognitive emotion regulation strategies, perception of teacher's diagnostic skills, the challenging level of the class and the quality of teacher's teaching with achievement emotions in ninth-grade students, using multilevel analysis. The research method was a correlational type, namely multilevel analysis. The statistical population of this research was all ninth-grade male and female students of first secondary school in Kohgiluyeh city, in Iran, in the academic year of 1401-1402, among them, a sample of 1000 people (500 Males and 500 Females) was selected by multi-stage random sampling method. Gartner's Class Evaluation Questionnaire (2010), Gentry and Springer's Scale of Students' Perception of Classroom Activities (2002), Kyriakides et al.'s Teaching Quality Scale (2000), Garnefski et al.'s Questionnaire of cognitive emotion regulation strategies (2002) and Pakran et al.'s achievement emotions questionnaire (2005) were used to measure the variables of the research. Data were analyzed using Hierarchical Linear Modeling (HLM) method. The results of the multilevel analysis showed that variables of level 1 and level 2 were positively and significantly predicting positive achievement emotions of students. The interactions of level 2 variables with the slope of the relationship between positive strategies of cognitive regulation of emotion and positive achievement emotions were significant. It can be concluded that paying attention to the improvement of students' positive strategies of cognitive regulation of emotions and class variables will lead to the improvement of students' positive achievement emotions and their positive attitude towards the education process.
کلیدواژهها [English]
- diagnostic skills
- Challenging level
- teaching quality
- Cognitive regulation of emotion