تبیین هوش موفق دانشجویان دانشگاه پیام نور بر مبنای معرفت شناسی مکتب سازنده گرایی

نوع مقاله : پژوهشی

نویسندگان

1 استاد، گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.

2 مربی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.

چکیده

هدف پژوهش تبیین هوش موفق دانشجویان دانشگاه پیام نور بر مبنای معرفت شناسی مکتب سازنده گرایی در سال 1401- 1400 می‌باشد. با توجه به نقش و ضرورت کلی سازنده گرایی در تسهیل آموزش و یادگیری، یکی از راهکارهای وصول به این هدف به کارگیری کامل هوش میباشد. این پژوهش از نظر روش شبه‌تجربی و از نظر هدف کاربردی است. جامعه آماری پژوهش شامل دانشجویان دانشگاه پیام نور استان تهران است . ابزار گردآوری داده‌ها برای متغیر هوش موفق پرسشنامه استاندارد گریگورنکو و استرنبرگ (2002)، می‌باشد که روایی آن توسط متخصصان مطلوب ارزیابی شد و پایایی آن 74% به دست آمد. روش آماری پژوهش، برای آماری توصیفی استفاده از جدول فراوانی، میانه، مد، میانگین، درصد تجمعی و برای آمار استنباطی از آزمون (کولموگروف اسمینروف- تحلیل کواریانس) می‌باشد. نتایج نشان داد از آنجاییکه منشأ مطالعات درباره هوش تا حد زیادی بر اساس محیطهای آموزشی است لذا محیطهای آموزشی که روش تدریس سازنده گرایی مبنای یادگیری است بیش از روش تدریس سنتی بر هوش تحلیلی، هوش خلاق و هوش عملی مؤثر است. یکی از محیطهای آموزشی، دانشگاه پیام نور است که از طریق سیستم آموزش از راه دور و نیمه حضوری انجام می شود. از آنجاییکه نسل سوم آموزش از راه دور مبتنی بر سازنده گرایی است، به دانشجویان این امکان را می دهد تا با روش تدریس مبتنی بر سازنده گرایی به عنوان رویکرد جامع و خلاقانه، فراگیران را به کاوش و حل مساله یاری رساند و این امر به نوبه خود بر هوش تحلیلی، خلاق و عملی آنان نیز موثر است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Explaining the successful intelligence of Payam Noor University students based on the epistemology of the constructivist school

نویسندگان [English]

  • Mohamadreza Sarmadi 1
  • Somayeh Salmanikalleh 2
1 Professor, Department of Education Science, Payame Noor University, Tehran, Iran.
2 Instructor, Department of Education Science, Payame Noor University, Tehran, Iran.
چکیده [English]

The purpose of the research is to explain the successful intelligence of students of Payam Noor University based on the epistemology of constructivist school in 1400-1401. Considering the role and general necessity of constructivism in facilitating education and learning,This research is practical in terms of quasi-experimental method and purpose. The statistical population of the research includes the students of Payam Noor University in Tehran province, . The data collection tool for the variable of successful intelligence is the standard questionnaire of Grigorenko and Sternberg (2002), whose validity was evaluated by experts and its reliability was 74%.The statistical method used in the research is to use the table of frequency, median, mode, mean, cumulative percentage for descriptive statistics, and for inferential statistics, the test (Kolmogorov-Sminrov-Analysis of Covariance) is used. The results showed that since the origin of studies about intelligence is largely based on educational environments, therefore, educational environments where the constructivist teaching method is the basis of learning are more effective on analytical intelligence, creative intelligence, and practical intelligence than the traditional teaching method.One of the educational environments is Payam Noor University, which is conducted through the distance and part-time education system. Since the third generation of distance education is based on constructivism, it allows students to help learners to explore and solve problems with the teaching method based on constructivism as a comprehensive and creative approach, and this in turn has an effect on their analytical, creative and practical intelligence.

کلیدواژه‌ها [English]

  • 'constructivism'
  • 'successful intelligence'
  • "Distance Education"
  • 'epistemology'