تدوین مدل پرسه ‎زنی اینترنتی براساس‎ مهارت مدیریت زمان و فرسودگی تحصیلی با نقش میانجی خودکارآمدی تحصیلی

نوع مقاله : پژوهشی

نویسنده

آموزگار

چکیده

هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه‎ی مهارت مدیریت زمان و فرسودگی تحصیلی با پرسه‎زنی اینترنتی، نقش میانجی توانایی خودکارآمدی تحصیلی‎ در دانش‎آموزان دوره‎ی متوسطه دوم بود. پژوهش حاضر از لحاظ هدف جزء پژوهش‎های کاربردی و از لحاظ روش از نوع مطالعات همبستگی بود. جامعۀ پژوهش را کلیه دانش‎آموزان متوسطه شهر خرم‎آباد در سال 1402 تشکیل دادند. از بین آن‎ها به صورت نمونه‎گیری خوشه‎ای تصادفی 300 نفر به‎عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزارهای این پژوهش شامل پرسشنامه پرسه‌زنی اینترنتی استودارت (2016)، پرسشنامه‎ی مهارت مدیریت زمان ترومن و هارتلی (1996)، پرسشنامه‎ی فرسودگی تحصیلی سالماآرو و ناآتانن ، و پرسشنامه‎ی خودکارآمدی تحصیلی جینگز و مورگان (1999)بود. روش تحلیل این پژوهش، استفاده از شاخص‎های آمار توصیفی و بهره‎گیری از تحلیل معادلات ساختاری به‎منظور برازش مدل بود. یافته‎ها نشان داد که رابطه‎ی فرسودگی تحصیلی با پرسه‎زنی اینترنتی هم به‎صورت مستقیم و هم غیرمستقیم معنادار است و خودکارآمدی تحصیلی واسطه‎ی این رابطه است. اما رابطه‎ مهارت مدیریت زمان و پرسه‎زنی اینترنتی معنادار نبود. پس می‎توان از طریق ارائه‎ی برنامه‎های آموزشی باتوجه به قدرت اثرگذاری خودکارآمدی تحصیلی و فرسودگی تحصیلی بر بروز پرسه‌زنی اینترنتی، این رفتار اجتنابی را کاهش داد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Developing a model of cyberloafing based on time management skills and academic burnout with the mediating role of academic self-efficacy

نویسنده [English]

  • Sara NaqiBeyranvand
teacher
چکیده [English]

The aim of this study was to examine the relationship between time management skills and academic burnout with cyberloafing, the mediating role of academic self-efficacy in secondary school students. The present study was part of Applied Research in terms of purpose and in terms of method of correlation studies. The research community was formed by all secondary students of khurramabad in 1402. Of them, 300 were selected as random cluster samples. The research tools included the Stoddart internet questionnaire (2016), The Truman and Hartley time management skills questionnaire (1996), the Salmaro and Natanen academic burnout questionnaire, and the Jennings and Morgan academic self-efficacy questionnaire (1999). The method of analyzing this study was to use descriptive statistical indicators and use structural equation analysis to model. The findings showed that the relationship between academic burnout and internet wandering is both directly and indirectly significant, and that academic self-efficacy is the mediator of this relationship. But the relationship between time management skills and internet wandering was not meaningful. So this avoidance behavior can be reduced by providing educational programs based on the power of the impact of academic self-efficacy and academic burnout on the occurrence of internet wandering.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Cyberloafing
  • Time Management Skills
  • Academic Burnout
  • Academic Self-Efficacy