اثربخشی رویکرد آموزش‌ ترکیبی در تدریس درس فارسی دوم ابتدایی

نوع مقاله : پژوهشی

نویسندگان

1 آموزگار ابتدایی

2 دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه هرمزگان، ایران

3 استاد تمام گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه هرمزگان، ایران

10.30473/etl.2025.72346.4271

چکیده

چکیده
مقاله حاضر به ارزیابی اثربخشی رویکرد آموزش ترکیبی بر پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان پایه دوم ابتدایی در درس فارسی در سال تحصیلی 1402-1403 اختصاص دارد. این مطالعه از نوع شبه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون با گروه گواه بوده است. جامعه آماری پژوهش را کلیه دانش‌آموزان پایه دوم ابتدایی شهرستان ورامین تشکیل دادند. نمونۀ آماری شامل دو کلاس به عنوان گروه آزمایش و گواه بود که به صورت تصادفی انتخاب شدند. گروه آزمایش به مدت یک سال تحصیلی تحت آموزش ترکیبی قرار گرفت، درحالی‌که گروه گواه آموزش‌های معمول را دریافت نمود. ابزار جمع‌آوری داده‌ها، آزمون پیشرفت تحصیلی بود که در دو مرحله پیش‌آزمون و پس‌آزمون از هر دو گروه اخذ شد. داده‌های جمع‌آوری‌شده با استفاده از نرم‌افزار SPSS و آزمون‌های آماری توصیفی و استنباطی (همبستگی پیرسون، تی مستقل و تحلیل کوواریانس) تحلیل شدند. نتایج نشان داد که میانگین نمرات پس‌آزمون در گروه آزمایش نسبت به گروه گواه افزایش چشم‌گیری داشته است. همچنین، آزمون تی مستقل تفاوت معناداری را بین میانگین نمرات پس‌آزمون دو گروه نشان داد. نتایج تحلیل کوواریانس نیز با کنترل اثر پیش‌آزمون، تأثیر مثبت و معنادار رویکرد آموزش ترکیبی بر پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان گروه آزمایش را تأیید نمود. یافته‌های این پژوهش حاکی از آن است که رویکرد آموزش ترکیبی می‌تواند به‌عنوان یک روش مؤثر در بهبود یادگیری و پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان پایۀ دوم ابتدایی در درس فارسی مورد استفاده قرار گیرد. این رویکرد با ترکیب روش‌های آموزشی سنتی و نوین، امکان یادگیری فعال و تعاملی را برای دانش‌آموزان فراهم آورده و به تقویت درک مفاهیم کمک می‌نماید.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The effectiveness of blended teaching approach in teaching persian language to the second grade of the elementary students

نویسندگان [English]

  • tahere Shirkavand 1
  • Hosein Zainalipour 2
  • nematollah mousapour 3
1 teacher
2 Associate Prof. of Education College of Hormozgan University
3 Full Prof. of Curriculum Planning, Department of Education Faculty of Humanities, Hormozgan University, Tehran, Iran
چکیده [English]

A B S T R A C T
This research aimed to evaluate the effectiveness of the blended educational approach on the academic progress of second- gerade elementary students in the Persian language during the 2023-2024 academic year. The study imployed a quasi-experimental design with the pre- test and post test framework involving a control group. The statistical population comprised all second-grade students in the Varamin district.The sample included two classes, randomly selected as the experimental and control groups.The experimental group underwent blended learning for one academic year, while the control group received traditional instruction.
Data collection tools included an academic progress test adminirtered in both pre-test and post-test phases for both groups. The collected data were analysed using SPSS software, employing descriptive and inferential statistical test (person correlation, independent t-test, and analysis of covariance).
Results included a significant increase in the post-test scores of the experimental group, compared to the control group. Furthermore, the independednt t-test revealed a significant difference between the mean post-test scores of the two groups. The analysis of covariance, controlling for pre-test effects, confirmed the positive and significant impact of theblended educational approach on the academic progress of the experimental group students.
The findings suggest that the blended educational approach can serve as an effective method for enhancing learning and academic achievement among second –grade elementary students in the Persian language. This approach, by integrating traditional and modern teaching methods, facilitates active and interactive learning for students and aides in strengthening the understanding of concepts.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Blended instruction
  • curriculum
  • second grade of elementary school
  • academic achievement
  • Persian language course