بازشناسی مفهوم استعداد از دیدگاه متخصصان علوم رفتاری در نظام آموزشی ایران: یک مدل مفهومی

نوع مقاله : پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری روان‌شناسی تربیتی، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران، تهران، ایران.

2 استاد، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.

3 دانشیار، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.

چکیده

این پژوهش کیفی با هدف تبیین مفهوم استعداد از دیدگاه متخصصان علوم رفتاری در بافت نظام آموزشی ایران انجام شد. با اتخاذ رویکرد سازاگرایانه و بهره‌گیری از روش نظریه داده‌بنیاد، داده‌ها از طریق مصاحبه‌های نیمه‌ساختاریافته با متخصصان حوزه استعدادپروری گردآوری و با استفاده از نرم‌افزار MAXQDA تحلیل شدند.
یافته‌های پژوهش نشان داد که مفهوم استعداد در مرکز این مطالعه، دارای ماهیتی چندبعدی و پویاست که در تعامل میان عوامل ذاتی و محیطی شکل می‌گیرد. تحلیل داده‌ها منجر به استخراج چهار مؤلفه کلیدی شد که همگی در خدمت تبیین چیستی استعداد قرار دارند. ماهیت استعداد (هسته مرکزی پژوهش) شامل: ابعاد زیستی (توانمندی‌های ذاتی و وابسته به هوش) و ابعاد اجتماعی (تأثیرپذیری از محیط و جهت‌گیری آینده‌نگر)؛ همچنین ویژگی‌های افراد بااستعداد به عنوان شاخص‌های تشخیصی مفهوم، عوامل مرتبط (شناختی، هیجانی، زیستی و بافتی) به عنوان بسترهای شکل‌دهنده و روش‌های شناسایی به عنوان ابزارهای عملیاتی‌سازی مفهوم. مطالعه حاضر با ارائه مدلی یکپارچه نشان می‌دهد که درک جامع از استعداد، مستلزم توجه همزمان به ابعاد ذاتی (ژنتیک و هوش) و ابعاد اکتسابی (محیط و آموزش) است. این یافته‌ها می‌تواند مبنایی برای توسعه چارچوب‌های نظری و طراحی برنامه‌های عملی در نظام آموزشی ایران فراهم آورد. 

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The Effectiveness of Blended Teaching Approach in Teaching Persian Language to the Second Grade of Elementary Students

نویسندگان [English]

  • Hoda Ghoraeian 1
  • Elaheh Hejazi 2
  • Mansoure Hajhosseini 3
  • Keyvan Salehi 3
1 PhD Student in Educational Psychology, Faculty of Psychology and Educational Sciences, University of Tehran, Tehran, Iran.
2 Professor, Faculty of Psychology and Educational Sciences, University of Tehran, Tehran, Iran.
3 Associate Professor, Faculty of Psychology and Educational Sciences, University of Tehran, Tehran, Iran
چکیده [English]

This qualitative study aimed to explore the concept of talent from the perspective of behavioral science experts within the context of Iran's educational system. Adopting a constructivist approach and employing grounded theory methodology, data collected through semi-structured interviews with talent development specialists and analyzed using MAXQDA software.
The findings revealed that the concept of talent at the heart of this study possesses a multidimensional and dynamic nature, emerging from the interaction between innate and environmental factors. Data analysis led to the identification of four key components that collectively explain the essence of talent: 1) The nature of talent (the study's core) comprising biological dimensions (innate abilities and intelligence-related capacities) and social dimensions (environmental influences and future-oriented tendencies); 2) Characteristics of talented individuals as diagnostic indicators; 3) Related factors (cognitive, emotional, biological, and contextual) as formative foundations; and 4) Identification methods as operationalization tools. The study presents an integrated model demonstrating that a comprehensive understanding of talent requires simultaneous attention to both innate (genetic and intellectual) and acquired (environmental and educational) dimensions. These findings can provide a foundation for developing theoretical frameworks and designing practical programs within Iran's educational system.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Talent
  • Behavioral Sciences Specialists
  • The Education System of Iran
  • Grounded Theory
  • Conceptual Model
American Psychological Association. (2022). APA dictionary of psychology. https://dictionary.apa.org/
Arsalidou, M., & Taylor, M. J. (2011). Is 2+2=4? Meta-analyses of brain areas needed for numbers and calculations. NeuroImage, 54(3), 2382–2393. https://doi.org/10.1016/j.neuroimage.2010.10.009
Borland, J. H. (2005). Gifted education without gifted children: The case for no conception of giftedness. In R. J. Sternberg & J. E. Davidson (Eds.), Conceptions of giftedness (2nd ed., pp. 1–19). Cambridge University Press.
Bronfenbrenner, U., & Morris, P. A. (2006). The bioecological model of human development. In W. Damon & R. M. Lerner (Eds.), Handbook of child psychology: Vol. 1. Theoretical models of human development (6th ed., pp. 793–828). Wiley.
Bryant, A., & Charmaz, K. (2019). The SAGE handbook of current developments in grounded theory. SAGE.
Charmaz, K. (2014). Constructing grounded theory (2nd ed.). SAGE.
Corbin, J., & Strauss, A. (2008). Basics of qualitative research (3rd ed.). SAGE.
Creswell, J. W., & Poth, C. N. (2018). Qualitative inquiry and research design: Choosing among five approaches (4th ed.). SAGE.
Cross, T. L., & Coleman, L. J. (2005). School-based conception of giftedness. In R. J. Sternberg & J. E. Davidson (Eds.), Conceptions of giftedness (2nd ed., pp. 52–63). Cambridge University Press.
Dweck, C. S. (2015). Mindset: The new psychology of success. Ballantine Books.
Gagné, F. (2018). Academic talent development: Theory and best practices. In S. I. Pfeiffer (Ed.), Handbook of giftedness in children (2nd ed., pp. 83–112). Springer.
Gottfried, A. E., Gottfried, A. W., & Guerin, D. W. (2006). The Fullerton Longitudinal Study: A long-term investigation of intellectual and motivational giftedness. Journal for the Education of the Gifted, 29(4), 430–450. https://doi.org/10.4219/jeg-2006-244
Jarvin, L., & Subotnik, R. F. (2015). Rethinking giftedness and gifted education: A proposed direction forward based on psychological science. Psychological Science in the Public Interest, 16(1), 3–54. https://doi.org/10.1177/1529100615569721
Makel, M. C., Kell, H. J., Lubinski, D., Putallaz, M., & Benbow, C. P. (2021). When lightning strikes twice: Profoundly gifted, profoundly accomplished. Psychological Science, 32(5), 622–634. https://doi.org/10.1177/0956797620975775
Merriam, S. B., & Tisdell, E. J. (2015). Qualitative research: A guide to design and implementation (4th ed.). Jossey-Bass.
Mousavi, S. F., Hejazi, E., & Hajhosseini, M. (2021). Challenges of talent identification in Iran’s educational system: A qualitative study. Journal of Educational Psychology, 15(2), 45–67. [In Persian]
Olszewski-Kubilius, P. (2000). The transition from childhood giftedness to adult creative productiveness: Psychological characteristics and social supports. Roeper Review, 23(2), 65–71. https://doi.org/10.1080/02783190009554068
Plomin, R., & von Stumm, S. (2018). The new genetics of intelligence. Nature Reviews Genetics, 19(3), 148–159. https://doi.org/10.1038/nrg.2017.104
Saldaña, J. (2014). The coding manual for qualitative researchers (2nd ed.). SAGE.
Stafford, L., & Lee, A. (2021). Grounded theory methodology in applied linguistics. Routledge.
Steele, C. M. (2010). Whistling Vivaldi: How stereotypes affect us and what we can do. W. W. Norton.
Sternberg, R. J. (2021). Transformational giftedness: Rethinking our paradigm for gifted education. Roeper Review, 43(4), 230–240. https://doi.org/10.1080/02783193.2021.1984228
Subotnik, R. F., Olszewski-Kubilius, P., & Worrell, F. C. (2011). Rethinking giftedness and gifted education: A proposed direction forward based on psychological science. Psychological Science in the Public Interest, 12(1), 3–54. https://doi.org/10.1177/1529100611418056
Terman, L. M. (1925). Genetic studies of genius: Vol. 1. Mental and physical traits of a thousand gifted children. Stanford University Press.
Thomas, M. S. C., Kovas, Y., Meaburn, E. L., & Tolmie, A. (2019). What can the study of genetics offer to educators? Mind, Brain, and Education, 13(2), 81–88. https://doi.org/10.1111/mbe.12189
von Stumm, S., Hell, B., & Chamorro-Premuzic, T. (2011). The hungry mind: Intellectual curiosity is the third pillar of academic performance. Perspectives on Psychological Science, 6(6), 574–588. https://doi.org/10.1177/1745691611421204
Ziegler, A., & Phillipson, S. N. (2012). Towards a systemic theory of gifted education. High Ability Studies, 23(1), 3–30. https://doi.org/10.1080/13598139.2012.679085
Zimmerman, B. J. (2002). Becoming a self-regulated learner: An overview. Theory Into Practice, 41(2), 64–70. https://doi.org/10.1207/s15430421tip4102_2