بازشناسی مفهوم استعداد از دیدگاه متخصصان علوم رفتاری در نظام آموزشی ایران : یک مدل مفهومی

نوع مقاله : پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه تهران

2 استاد دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه تهران

3 گروه روانشناسی تربیتی و مشاوره، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران

4 دانشیار بخش تخصصی پژوهش و سنجش؛ دانشکده روان شناسی و علوم‌تربیتی؛ دانشگاه تهران، تهران، ایران

10.30473/etl.2025.72229.4263

چکیده

این پژوهش کیفی با هدف تبیین مفهوم استعداد از دیدگاه متخصصان علوم رفتاری در بافت نظام آموزشی ایران انجام شد. با اتخاذ رویکرد سازاگرایانه و بهره‌گیری از روش نظریه داده‌بنیاد، داده‌ها از طریق مصاحبه‌های نیمه‌ساختاریافته با متخصصان حوزه استعدادپروری گردآوری و با استفاده از نرم‌افزار MAXQDA تحلیل شدند.
یافته‌های پژوهش نشان داد که مفهوم استعداد در مرکز این مطالعه، دارای ماهیتی چندبعدی و پویاست که در تعامل میان عوامل ذاتی و محیطی شکل می‌گیرد. تحلیل داده‌ها منجر به استخراج چهار مؤلفه کلیدی شد که همگی در خدمت تبیین چیستی استعداد قرار دارند: ماهیت استعداد (هسته مرکزی پژوهش) شامل: ابعاد زیستی (توانمندی‌های ذاتی و وابسته به هوش) و ابعاد اجتماعی (تأثیرپذیری از محیط و جهت‌گیری آینده‌نگر)، همچنین ویژگی‌های افراد بااستعداد به عنوان شاخص‌های تشخیصی مفهوم، عوامل مرتبط (شناختی، هیجانی، زیستی و بافتی) به عنوان بسترهای شکل‌دهنده و روش‌های شناسایی به عنوان ابزارهای عملیاتی‌سازی مفهوم. مطالعه حاضر با ارائه مدلی یکپارچه نشان می‌دهد که درک جامع از استعداد مستلزم توجه همزمان به ابعاد ذاتی (ژنتیک و هوش) و ابعاد اکتسابی (محیط و آموزش) است. این یافته‌ها می‌تواند مبنایی برای توسعه چارچوب‌های نظری و طراحی برنامه‌های عملی در نظام آموزشی ایران فراهم آورد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Recognition of the concept of talent from the perspective of behavioral science professionals in the Iranian educational system : a conceptual model

نویسندگان [English]

  • hoda ghoraeian 1
  • elaheh hejazi 2
  • mansoure hajhosseini 3
  • Keyvan Salehi 4
1 UNIVERSITY OF TEHRAN
2 professor of psychology and educational sciences at the university of tehran ،tehran ،iran
3 Faculty of Psychology and Education, University of Tehran, Tehran, Iran
4 Associate Professor, Division of Research and Assessment, Faculty of Psychology and Education, University of Tehran, Tehran, Iran
چکیده [English]

This qualitative study aimed to explore the concept of talent from the perspective of behavioral science experts within the context of Iran's educational system. Adopting a constructivist approach and employing grounded theory methodology, data were collected through semi-structured interviews with talent development specialists and analyzed using MAXQDA software.
The findings revealed that the concept of talent at the heart of this study possesses a multidimensional and dynamic nature, emerging from the interaction between innate and environmental factors. Data analysis led to the identification of four key components that collectively explain the essence of talent: 1) The nature of talent (the study's core) comprising biological dimensions (innate abilities and intelligence-related capacities) and social dimensions (environmental influences and future-oriented tendencies); 2) Characteristics of talented individuals as diagnostic indicators; 3) Related factors (cognitive, emotional, biological, and contextual) as formative foundations; and 4) Identification methods as operationalization tools. The study presents an integrated model demonstrating that a comprehensive understanding of talent requires simultaneous attention to both innate (genetic and intellectual) and acquired (environmental and educational) dimensions. These findings can provide a foundation for developing theoretical frameworks and designing practical programs within Iran's educational system.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Talent
  • behavioral sciences specialists
  • the education system of Iran
  • grounded theory
  • conceptual model