تدوین مدل اداب گریزی تحصیلی در دانشجویان: نظریه خودتعیین گری و منبع کنترل با میانجی گری مشغولیت در تکالیف و محق پنداری تحصیلی

نوع مقاله : پژوهشی

نویسندگان

1 موسسه آموزش عالی جهاد دانشگاهی

2 موسسه آموزش عالی جهاد دانشگاهی خوزستان،

3 موسسه اموزش عالی جهاد دانشگاهی خوزستان

10.30473/etl.2025.72442.4281

چکیده

پژوهش حاضر با هدف بررسی مدل رابطه علی اداب گریزی تحصیلی بر اساس نظریه خودتعیین گری و منبع کنترل با میانجی گری مشغولیت در تکالیف و محق پنداری تحصیلی انجام شد. جامعه اماری شامل کلیه دانشجویان مقطع کارشناسی موسسه آموزش عالی جهاد دانشگاهی خوزستان بود که به روش نمونه گیری تصادفی چند مرحله ای تعداد 200 نفر به عنوان نمونه انتخاب شد. شرکت کنندگان در این پژوهش، پرسشنامه های خودتعیین‌گری دسی و ریان (1985)، مشغولیت در تکالیف (2018) ، منبع کنترل راتر (1966)، آداب گریزی تحصیلی فارل و همکاران (2016) و محق پنداری تحصیلی چونینگ و کمبل (2009)، را تکمیل نمودند. ارزیابی مدل پیشنهادی از طریق مدل معادلات ساختاری و با استفاده از نرم افزارهای SPSS و AMOS ویراست 24 انجام گرفت. نتایج نشان داد که، از تمام فرضیه های مستقیم، مسیر بین خودمختاری با آداب گریزی تحصیلی و منبع کنترل درونی با آداب گریز تحصیلی غیرمعنادار شدند (p>0/05). فرضیه های غیر مستقیم با دو میانجی از طریق روش بوت استراپ پریچر و هیز (2008) بررسی شدند، نتایج نشان داد که خودمختاری و آداب گریزی تحصیلی از طریق مشغولیت در تکالیف و محق پنداری تحصیلی رابطه غیرمستقیم دارد، همچنین سازه های مشغولیت در تکالیف و محق پنداری تحصیلی نیز به صورت غیر مستقیم در رابطه بین منبع کنترل درونی و بیرونی با آداب گریزی تحصیلی قرار گرفتند. بر اساس نتایج این پژوهش مدل اداب گریزی تحصیلی بر اساس نظریه خودتعیین گری و منبع کنترل با میانجی گری مشغولیت در تکالیف و محق پنداری تحصیلی از برازش مطلوبی برخوردار بود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Developing a Model of Academic Incivility among college students: Self-Determination Theory and Locus of Control with the Mediation of Schoolwork engagement and Academic Entitlement

نویسندگان [English]

  • fatemeh farzadi 1
  • fatemeh sabili 2
  • keyhan fathi 3
1 Institute for Higher Education ACECR, Khuzestan
2 Institute for Higher Education ACECR,Khuzestan
3 Institute for Higher Education ACECR,Khuzestan
چکیده [English]

The present study aimed to investigate the causal model of academic incivility based on self-determination theory and locus of control with the mediation of task engagement and academic entitlement. The statistical population included all female and male undergraduate students of Khuzestan Jihad Daneshgahi University, from which 200 participants were selected through a multi-stage random sampling method. Participants completed the Deci and Ryan's (1985) self-determination, schoolwork engagement (2018), Rotter's (1966) locus of control, Farrell et al.'s (2016) academic incivility, and Chowning and Campbell's (2009) academic entitlement questionnaires. The proposed model was evaluated through structural equation modeling using SPSS and AMOS software, version 24. According to the results, the proposed model had a good fit with the data. In this study, 10 direct and 3 multiple indirect hypotheses were presented and evaluated. The results showed that the path between autonomy and academic procrastination, and internal locus of control and academic procrastination were not significant (p > 0.05). Indirect hypotheses were examined using the Preacher and Hayes (2008) bootstrap method, and the results showed that autonomy and academic procrastination had an indirect relationship through task engagement and academic entitlement. Additionally, the constructs of task engagement and academic entitlement were indirectly involved in the relationship between internal and external locus of control and academic procrastination. Based on the results of this study, the model of academic procrastination based on self-determination theory and locus of control with the mediation of task engagement and academic entitlement had a good fit.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Academic incivility
  • self-determination
  • locus of control
  • schoolwork engagement