پیش‌بینی اشتیاق تحصیلی بر اساس مهارت‌های کوانتومی معلمان در فرآیند یاددهی-یادگیری دانش‌آموزان مقطع متوسطه دوم منطقه 4 شهر تهران

نوع مقاله : پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار و عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور

2 کارشناسی ارشد برنامه ریزی درسی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.

3 دانشیار و عضو هیئت علمی گروه علوم تربیتی دانشگاه پیام نور. تهران. ایران

10.30473/etl.2025.73186.4319

چکیده

هدف پژوهش حاضر پیش‌بینی اشتیاق تحصیلی بر اساس مهارت‌های کوانتومی معلمان در فرآیند یاددهی-یادگیری دانش‌آموزان مقطع متوسطه دوم منطقه 4 شهر تهران بود. پژوهش از نوع کاربردی و روش آن توصیفی-همبستگی بوده است. جامعه آماری پژوهش، کلیه دانش‌آموزان مقطع متوسطه دوم منطقه 4 شهر تهران در سال تحصیلی 1403-1402 بودند که از بین آنها با استفاده از فرمول حجم نمونه کوکران تعداد 384 نفر به‌عنوان نمونه تعیین و به خوشه‌ای و تصادفی طبقه‌ای انتخاب شدند. ابزارهای جمع‌آوری اطلاعات پرسش‌نامه‌های اشتیاق تحصیلی پنتریچ و همکاران(1991) و مهارت‌های کوانتومی عظیمی ثانوی(۱۳۹۰) بود. روایی پرسشنامه‌ها تأیید و پایایی آنها نیز با استفاده از آلفای کرونباخ برای پرسشنامه اشتیاق تحصیلی 928/0 و پرسشنامه مهارت‌های کوانتومی 87/0 برآورد شد. جهت تجزیه‌وتحلیل دادها از آمار توصیفی(میانگین و انحراف معیار) و استنباطی(ضریب ‌همبستگی‌ پیرسون و رگرسیون) استفاده شد. یافته‌های پژوهش نشان داد که مهارت‌های کوانتومی معلم 4/40 درصد واریانس اشتیاق تحصیلی دانش آموزان را تبیین می‌کنند که در بین دانش آموزان رشته علوم تجربی مقدار تبیین 4/48 % و در بین دانش‌آموزان رشته‌ی علوم انسانی 52% بوده است. همچنین بین کلیه ابعاد مهارت‌های کوانتومی دیدن، تفکر، احساس، شناخت، عمل، اعتماد و وجود با اشتیاق تحصیلی دانش آموزان رابطه معنادار بوده است. نتیجه نهایی آنکه اشتیاق تحصیلی دانش‌آموزان مقطع متوسطه دوم منطقه 4 شهر تهران بر اساس مهارت‌های کوانتومی معلمان در فرآیند یاددهی-یادگیری قابلیت پیش‌بینی دارد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Predicting academic enthusiasm based on teachers' quantum skills in the teaching-learning process of high school students in District 4 of Tehran

نویسندگان [English]

  • parvaneh mehrjoo 1
  • somayeh Alipoor 2
  • marjan masoomifard 3
1 Assistant professor and faculty member of Payam Noor University
2 MSc, Department of Educational Sciences, Faculty of Humanities. Payam Noor University, Tehran, Iran
3 Associate Professor and Faculty Member, Department of Educational Sciences, Payam Noor University. Tehran. Iran
چکیده [English]

The aim of the present study was to predict academic engagement based on teachers’ quantum skills in the teaching-learning process of secondary school students in District 4 of Tehran. The research was applied, and the method was descriptive-correlational. The statistical population of the study included all secondary school students in District 4 of Tehran in the academic year 2023-2024, from which 384 students were selected as a sample using Cochran’s sample size formula, through cluster and stratified random sampling. The data collection tools were the academic engagement questionnaire of Pintrich et al. (1991) and the quantum skills questionnaire of Azimi-Sanavi (2011). The validity of the questionnaires was confirmed, and their reliability was estimated using Cronbach’s alpha, which was 0.928 for the academic engagement questionnaire and 0.87 for the quantum skills questionnaire. Descriptive statistics (mean and standard deviation) and inferential statistics (Pearson correlation coefficient and regression) were used to analyze the data. The findings of the study showed that teachers’ quantum skills explain 40.4% of the variance in students’ academic engagement, with the explanation being 48.4% among students in the experimental sciences field and 52% among students in the humanities field. There was also a significant relationship between all dimensions of quantum skills (seeing, thinking, feeling, knowing, acting, trust, and being) and students’ academic engagement. The final result is that academic engagement of secondary school students in District 4 of Tehran can be predicted based on teachers’ quantum skills in the teaching-learning process.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Academic enthusiasm
  • quantum skills
  • teachers
  • teaching-learning