مطالعه تطبیقی مبانی معرفت شناختی الگوهای فنی و غیر فنی برنامه درسی با تاکید بر آموزش مجازی

نوع مقاله : پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکترای مطالعات برنامه درسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات

2 دانشجوی دکترای مطالعات برنامه درسی،دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات،تهران،ایران

3 استاد گروه علوم تربیتی،دانشگاه پیام نور،سازمان مرکزی،تهران،ایران

4 استادیار گروه علوم تربیتی، دانشکده تعلیم و تربیت اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی،

10.30473/etl.2025.72553.4286

چکیده

رویکرد پژوهش حاضر که با هدف مقایسه مبانی معرفت شناسی الگوهای فنی و غیر فنی برنامه درسی صورت گرفته است تطبیقی با راهبرد کیفی بوده است. محقق با استفاده از شیوه توصیفی-تحلیلی و با تکیه بر چارچوب نظری تحلیل گفتمان انتقادی و تئوری نورمن فرکلاف و با ابزار اسنادی کوشیده است منظومه فکری نظریه پردازان برنامه ریزی درسی را با توجه به اوضاع و احوال جامعه آشکار سازد.در طول زمان به دلیل اهمیتی که برنامه ریزی درسی در امر تعلیم و تربیت داشته است، رویکردها و گرایش های مختلفی در این حیطه پدید آمده است، که در مجموع آنها را تحت دو عنوان رویکردهای علمی فنی و رویکرد غیر علمی و غیر فنی مطرح کرده اند. برای پاسخ به سوال پژوهش چهار سوال معرفت شناسانه در راستای انواع الگوهای فنی و غیر فنی برنامه درسی مطرح شد. نتایج نشان داد معرفت در الگوهای فنی عقلی و در الگوهای غیر فنی نسبی بوده است.الگوهای فنی و نظرات کسانی همچون تایلر و تابا و فاصله آن با نظرات پاینار و آیزنر منعکس کننده شکاف بین دو نظام معرفت شناختی ایده آلیسم و پراگماتیسم است. از آنجاییکه آموزش مجازی،دارای ویژگیهایی چون انعطاف پذیری،ایجاد انگیزه،ایجاد استقلال، تعامل با محتوا و تعامل با افراد می باشد لذا با توجه به یافته ها به برنامه ریزان نظام درسی و آموزشی پیشنهاد می شود رویکردها ، شیوه ها و الگوهای جدیدی را طراحی نمایند که بتوان بر بنیان آن تلفیقی منطقی بین معرفت شناسی با الگوهای مدرن برنامه درسی ایجاد کرد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

A comparative study of the epistemological foundations of technical and non-technical curriculum patterns with an emphasis on virtual education.

نویسندگان [English]

  • somayeh salmanikalleh 1
  • somayeh salmanikalleh 2
  • mohamadreza sarmadi 3
  • bahman zandi 3
  • Masomalsadat Abtahi 4
1 Phd student
2 Phd student of Curriculum Studies, Islamic Azad University, Department of Research Sciences, Tehran, Iran
3 Professor of Educational Sciences Department, Payame Noor University, Central Organization, Tehran, Iran.
4 Assistant Professor in the Department of Educational Sciences, Faculty of Education and Islamic Studies, Research and Science Unit, Islamic Azad University.
چکیده [English]

The approach of the present research, which aims to compare the epistemological foundations of technical and non-technical curriculum models, has been a qualitative comparative strategy. The researcher, using a descriptive-analytical method and relying on the theoretical framework of critical discourse analysis and Norman Fairclough's theory, has sought to reveal the intellectual framework of curriculum theorists in light of the social conditions. Over time, due to the importance of curriculum planning in education and training, various approaches and trends have emerged in this field, which are generally categorized under two titles: technical scientific approaches and non-scientific non-technical approaches. To answer the research question, four epistemological questions were raised regarding the types of technical and non-technical curriculum models. The results showed that knowledge was relative in technical rational patterns and in non-technical patterns. The technical patterns and the views of figures such as Tyler and Taba, and the distance between them and the views of Pinar and Eisner reflect the gap between two epistemological systems: idealism and pragmatism. Since virtual education has features such as flexibility, motivation, independence, interaction with content, and interaction with individuals, it is suggested to curriculum planners and educational systems to design new approaches, methods, and models that can logically integrate epistemology with modern curriculum patterns.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Knowledge management
  • technical patterns
  • non-technical patterns
  • curriculum planning
  • virtual education