نقش واسطه‌ای سرمایه روان‌شناختی در رابطه معنا در زندگی و بهزیستی تحصیلی در نوجوانان

نوع مقاله : پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد مشاوره مدرسه، گروه مشاوره، دانشکدۀ علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.

2 عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی

3 استادیار روانشناسی تربیتی عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی

10.30473/etl.2025.72925.4305

چکیده

این پژوهش با هدف آزمون مدل علّی میانجیگری سرمایة روان‌شناختی در رابطة بین معنا در زندگی و بهزیستی تحصیلی در نوجوانان انجام شد. در این پژوهش همبستگی، 302 نوجوان (158 پسر و 144 دختر) که با روش نمونه‌گیری دردسترس از بین یادگیرندگان متوسطة دوم منطقة 20 آموزش و پرورش شهر تهران در سال تحصیلی 1402-1401 انتخاب شدند، به سیاهه مشغولیت تحصیلی (سالملاـ آرو و آپادایا، 2012)، سیاهة فرسودگی تحصیلی (سالملا ـ آرو، کیورا، لسکینن و نورمی، 2009)، پرسشنامه سرمایه روان‌شناختی تحصیلی (مارتینز، منیگل، کارمونا ـ هالتی و یوسف ـ مورگان، 2021) و پرسشنامة معنا در زندگی (استیگر، فرازیر، اُیشی و کالر، 2006) پاسخ دادند. نتایج روش آماری تحلیل مسیر نشان داد که مدل واسطه مندی کامل سرمایه روانشناختی در رابطة بین معنا در زندگی و بهزیستی تحصیلی (مشغولیت تحصیلی و فرسودگی تحصیلی) در نوجوانان با داده‌ها برازش مطلوبی داشت. در مجموع، نتایج این پژوهش با تاکید بر مدل واسطه‌مندی کامل سرمایة روان‌شناختی در رابطة معنا در زندگی با بهزیستی تحصیلی در نوجوانان از بسندگی شمول مفهومی سازة بسیط سرمایه روان‌شناختی در تبیین پیوند علّی بین دو قلمرو معنا در زندگی و بهزیستی تحصیلی در نوجوانان حمایت کرد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The mediating role of psychological capital on the relationship between meaning in life and academic well-being in adolescents

نویسندگان [English]

  • Zeinab Ekramiyan 1
  • Hossein Pourshahriar 3
1 Masters of School Counseling, Department of Counseling, University of Shahid Beheshti, Tehran, Iran.
2
3 Assistant Professor of Psychology Faculty member of Shahid Beheshti University
چکیده [English]

This research was conducted with the aim of testing the causal model of the mediation of psychological capital on the relationship between meaning in life and academic well-being in adolescents. In this correlational research, 302 adolescents (158 boys and 144 girls) who were selected by the available sampling method from the second secondary students of the 20th education district of Tehran in the academic year of 1402-1401, responded to the School Engagement Inventory (Salmela-Aro & Upadaya, 2012), the School Burnout Inventory (Salmela-Aro, Kiuru, Leskinen & Nurmi, 2009), the Academic Psychological Capital Questionnaire (Martínez, Meneghel, Carmona-Halty, Youssef-Morgan, 2021) and the Meaning in Life Questionnaire (Steger, Frazier, Oishi & Kaler, 2006). The results of the statistical method of path analysis showed that the complete mediation model of psychological capital in the relationship between meaning in life and academic well-being (academic engagement and academic burnout) in adolescents had a good fit with the data. In sum, the results of this research, emphasizing the complete mediation model of psychological capital in the relationship between meaning in life and academic well-being in adolescents, supported the sufficiency of the conceptual inclusion of the comprehensive construct of psychological capital in explaining the causal link between the two realms of meaning in life and academic well-being in adolescents.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Meaning in life
  • psychological capital
  • academic well-being
  • adolescents