نوع مقاله : پژوهشی
نویسندگان
1 کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی دانشگاه تهران
2 عضو هیأت علمی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران
چکیده
پژوهش حاضر، با هدف بررسی رابطه خوشبینی تحصیلی و پیشرفت تحصیلی در بین دانشآموزان مدارس متوسطه پسرانه مناطق 6 و 9 شهر تهران صورت گرفته است. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان مدارس متوسطه پسرانه مناطق 6 و 9 شهر تهران میباشد، که تعداد آنها برابر با 14304 دانشآموز است که با استفاده از جدول مورگان تعداد 375 دانشآموز به عنوان نمونه انتخاب شدند. روش نمونهگیری در این پژوهش از نوع چندمرحلهای بوده است. جهت گردآوری دادهها از پرسشنامه خوشبینی تحصیلی دانشآموز (اسچننموران و همکاران، 2013) و معدل نمرات دانشآموزان استفاده شده است. پایایی پرسشنامه با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ «923/0» ارزیابی شد. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از آمار استنباطی (ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون گام به گام) استفاده شد. یافتهها نشان داد: 1) بین خوشبینی تحصیلی دانشآموزان و پیشرفت تحصیلی در مدارس متوسطه پسرانه مناطق 6 و 9 شهر تهران، رابطه مثبت و معنیداری وجود دارد. 2) از میان سه مؤلفه خوشبینی تحصیلی دانشآموزان (تأکید تحصیلی دانشآموزان، اعتماد دانشآموزان به معلمان و احساس هویت دانشآموزان نسبت به مدرسه)، تأکید تحصیلی دانشآموزان بیشترین سهم را در پیشبینی پیشرفت تحصیلی دارد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Relationship between academic optimism and academic achievement in boys high schools students of districts 6, 9 in Tehran city
نویسندگان [English]
- Keivan Moradi 1
- Mozaffaroddin Vaezi 2
- Mohammad Farzaneh 1
- Mohammad Mirzaei 1
چکیده [English]
The present paper aims to investigate the relationship between academic optimism and academic achievement in boys high schools students of districts 6, 9 in Tehran city. Descriptive- correlation method was used. The statistical population consists of all the students of those schools (14304 student). According to Morgan table, 375 students were selected as samples. Multistage sampling method was used in this research. Student academic optimism questionnaire (Tschannen-Moran et al, 2013) and the average student scores was used for data collection. The questionnaire reliability was evaluated based on cronbach’s alpha (students academic optimism =α0.923). To analyze data inferential statistics (pearson coefficient of correlation and step wise regression) were used. The findings are as follows: [1] There was a significant positive relationship between student's academic optimism and academic achievement in boys high schools of districts 6, 9 in Tehran city. [2] Among students academic optimism dimensions (students academic press, students trust in teachers, students identification with school), students academic press accounted for the highest degree of variance in academic achievement.
کلیدواژهها [English]
- Academic Optimism
- student academic press
- student trust
- sense identification with school
- achievement