باران اولادی، صادق؛ اعتمادی، احمد؛ کرمی، ابوالفضل (1391). "اثربخشی امید درمانی بر انگیزش پیشرفت دانشآموزان پسر پایۀ دوم کار و دانش شهرستان بهارستان". دانش و پژوهش در روانشناسی کاربردی. 13 (48) :3-9.
بیابانگرد، اسماعیل (1384). "رابطة میان عزتنفس، انگیزة پیشرفت و پیشرفت تحصیلی در دانشآموزان سال سوم دبیرستانهای تهران". مطالعات روانشناختی، دورة 1، شمارة 4و 5، 144-131.
رضایی، جمال (1385). "بررسی رابطة بین حافظه فعال، انگیزش پیشرفت و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان سال سوم متوسطه شهرستان سر پل ذهاب". پایاننامه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران.
زارع، حسین؛ رستگار، احمد (1391). "رابطة باورهای معرفت-شناختی و فرایندهای شناختی: بررسی نقش واسطهای اهداف پیشرفت". مجلة روانشناسی، 64، سال شانزدهم، شمارة 4.
زارع، حسین؛ محبوبی، طاهر؛ سلیمی، حسین (1394). "تأثیر آموزش شناختی ارتقای امید بر کاهش اهمالکاری و خودناتوانسازی تحصیلی دانشجویان دانشگاه پیامنور بوکان". نشریة علمی- پژوهشی آموزش و ارزشیابی، 1394، سال هشتم، شمارة 32.
عابدینی، یاسمین؛ مختاری، محمدمهدی (1394). "مدل عِلّی روابط انگیزش پیشرفت و عملکرد تحصیلی: نقش واسطهای و فراشناختی کمکطلبی تحصیلی در یادگیری از طریق تلفن همراه"،
نشریه پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی،
دوره 3، شماره 11، زمستان 1394، صفحه 7-16.
کیافر، مریمسادات؛ کارشکی، حسین؛ هاشمی، فرح (1393). "نقش باورهای امید و خوشبینی در پیشبینی انگیزش تحصیلی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه فردوسی و علوم پزشکی مشهد". مجلة ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 14 (6): 517-526.
گودرزی، محمدعلی (1381). "بررسی روایی و پایایی مقیاس نومیدی بک بین گروهی از دانشجویان دانشگاه شیراز. مجلۀ علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز، دورۀ 17، شماره 1. ص 40-32.
نیکدل، فریبرز؛ کدیور، پروین؛ فرزاد، ولیالله؛ عزیززاده، مهدی؛ کاووسیان، جواد (1391). "رابطة خودپنداره تحصیلی، هیجانهای تحصیلی مثبت و منفی با یادگیری خودگردان". فصلنامة روانشناسی کاربردی، 6 (1)، 119-103.
Aspinwall, L.G. & Leaf, S.L. (2002). In search of the unique aspects of hope: Pinning our hopes on positive emotions, future-oriented thinking, hard times, and other people. Psychological Inquiry, 13, 276–288.
Berendes, D.; Keefe, F.J.; Somers, T.J.; Kothadia, S.M.; Porter, L.S. & Cheavens, J.S. (2010). Hope in the context of lung cancer: Relationships of hope to symptoms and psychological distress. Journal of Pain and Symptom Management: Vol 40:pp.174–182.
Bryant, F.B. & Cvengros, J.A. (2004). Distinguishing hope and optimism two sides of a coin, or two separate coins? Journal of Social and Clinical Psychology, 23, 273-302.
Burić, Sorić. (2012). The role of test hope and hopelessness in self - regulated learning: Relations between volitional strategies, cognitive appraisals and academic achievement, Learning and Individual Differences 22, 523–529.
Carver, C.S.; Scheier, M.F. & Segerstrom, S.C. (2010). Optimism. Clinical Psychology Review, 1-11.
Cavojováa, Mikuškováa. (2015). Does intelligence predict academic achievement? Two case studies, Procedia - Social and Behavioral Sciences 174, 3462 – 3469.
Ciarrochi, J.; Heaven, P.C.L. & Davies, F. (2007). The impact of hope, self-esteem, and attributional style on adolescents’ school grades and emotional well-being: A longitudinal study. Journal of Research in Personality: Vol 41: pp.1161–1178.
Clark, M.H. & Schroth, C.A. (2010). Examining relationships between academic motivation and personality among college students. Individual Differences, 20:19-24.
Curry, L.A. & Snyder, C.R. (2000). Hope takes the field: Mind matters in athletic performances. In C.R.
Curry, L.A.; Snyder, C.R.; Cook, D.L.; Ruby, B.C. & Rehm, M. (1997). Role of hope in academic and sport achievement. Journal of Personality and Social Psychology, 73, 1257–1267.
Farber, B.L. (2005). Positive Expectancy, Locus of Control, and Coping in Homeless and Non-Homeless Children. Unpublished master’s thesis. Case Western Reserve University, Cleveland, Ohio.
Feldman, Kubota. (2014). Hope, self-efficacy, optimism, and academic achievement: Distinguishing constructs and levels of specificity in predicting college grade-point average, Learning and Individual (2015) 210–216.
Hakki, Ertena. (2014). Interaction between academic motivation and student teachers’ academic achievement, Procedia-Social and Behavioral Sciences 152 (2014) 173–178.
Hongfei, Du. & Ronnel, B.K. (2013). Placing hope in self and others: Exploring the relationships among self-construals, locus of hope, and adjustment. Personality and Individual Differences:vol 54 :pp.332–337.
Kevin, L.R. (2009). Hope and Optimism Latent Structures and Influences on Grade Expectancy and Academic Performance. Journal of Personality. Vol.77, Issue 1, PP. 231-260.
Kevin, L.R.; Allison, D.M. & Amanda, M.S. (2011). Hope, but not optimism, predicts academic performance of law students beyond previous academic achievement. Journal of Research in Personality: vol 45: pp. 683–686.
Krok. (2015). The mediating role of optimism in the relations between sense of coherence, subjective and psychological well-being among late adolescents, Personality and Individual Differences 85 (2015) 134–139.
Laurie, E.S. & Bruce, W.S. (2013). The influence of between and within-person hope among emergency responders on daily affect in a stress and coping model. Journal of Research in Personality: vol 47:.738–747.
Ling, Huebner, Liu, Li Liu, Zhang, Xiao. (2015). The origins of hope in adolescence: A test of a social–cognitive model, Personality and Individual Differences 87 (2015) 307–311.
Lopez, S.J. & Kerr, B.A. (2006). An open source approach to creating positive psychological practice: a comment on Wong's strengths centered therapy. Psychotherapy: theory, Research, practice, training, 43, 2, 147- 150.
Peterson. J.S.; Gerhardt, W.M. & Rode, C.J. (2006). Hope, learning goals and task performance. Personality and individual difference, 40, 6, 1099- 1109.
Rand, Martin and Shea. (2011). Hope, but not optimism, predicts academic performance of law students beyond previous academic achievement, Journal of Research in Personality 45 (2011) 683–686.
Scheier, M.F. & Carver, C.S. (1985). Optimism, coping, and health: Assessment and implication of generalized outcome expectancies. Health Psychology,4,219-247.
Shirli, W. (2012). Subjective well-being, hope, and needs of individuals with serious mental illness. Psychiatry Research: vol 196:pp. 214–219.
Snyder, C.R. (1994). The Psychology of Hope: YOU CAN GET THEREFROM HERE. FREE PRESS. USA.
Snyder, C.R. (2000). The past and future of hope. Journal of Social and Clinical Psychology: vol 19: pp. 11– 28.
Snyder, C.R. (2003). Target article: Hope theory: Rainbows in the mind. Psychological Inquiry, 13, 249–275.
Snyder, C.R.; Cheavens, J. & Sympson, S.C. (1997) Hope: An individual motive for social commerce. Group Dynamics. Theory, Research, and Practice: vol 1:pp. 107– 118.
Snyder, C.R.; Hoza, B.; Pelham, W.E.; Rapoff, M.; Ware, L. & Danovsky, M. et al. (1997) The development and validation of the children’s hope scale. Journal of Pediatric Psychology: vol 22:pp. 399– 421.
Snyder, C.R.; Lapointe, A.B.; Crowson, J.J.; Jr. & Early, S. (2007). Preferences of high- and low-hope people for self-referential input. Cognition and Emotion: vol 12: pp 807–823.
Snyder, C.R.; Shorey, H.S.; Cheavens, J.; Pulvers, K.M.; Adams, V.H. & Wiklund, C. (2002). Hope and academic success in college. Journal of Educational Psychology, 94, 820–826.
Stadler, Aust, Becker, Niepel, Greiff. (2016). Choosing between what you want now and what you want most: Self-control explains academic achievement beyond cognitive ability, Personality and Individual Differences 94 (2016) 168–172.