با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن روانشناسی تربیتی ایران

نوع مقاله : پژوهشی

نویسنده

دانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور

چکیده

هدف پژوهش حاضر بررسی ویژگی‌های روان‌سنجی از جمله روایی درونی و پایایی نسخۀ فارسی پرسش‌نامۀ هیجان‌های تحصیلی- ریاضی (پکران، گوئتز و فرنزل، 2005) در جامعه دانش‌آموزان دورۀ متوسطه شهر تبریز بود. این پرسش‌نامه هیجان‌های‌ تحصیلی لذت، غرور، خشم، اضطراب، شرم، ناامیدی و خستگی دانش‌آموزان را در ارتباط با سه موقعیت تحصیلی (یعنی هنگام حضور در کلاس، یادگیری و آزمون‌دهی) مورد سنجش قرار می‌دهد. در این پژوهش، پرسش‌نامۀ هیجان‌های تحصیلی- ریاضی بعد از ترجمه به زبان فارسی و مطالعۀ مقدماتی، بر دانش‌آموزان پایۀ نهم شهر تبریز به تعداد 457 نفر (236 دختر و 221 پسر) اجرا شد. برای تحلیل داده‌ها در این پژوهش از آزمون آلفای کرانباخ و تحلیل عاملی تأییدی استفاده شد. نتایج نشان داد که مقیاس‌های پرسش‌نامه هیجان‌های تحصیلی- ریاضی به‌صورت قابل قبولی پایا هستند. همچنین نتایج تحلیل عاملی تأییدی نشان داد که همه مقیاس‌های پرسش‌نامه برازش قابل قبولی با داده‌ها دارند. نتایج این مطالعه حاکی از آن است که نسخۀ فارسی پرسش‌نامۀ هیجان‌های تحصیلی- ریاضی را به‌عنوان یک ابزار اندازه‌گیری روا و پایا می‌توان برای اهداف پژوهشی و تشخیصی در محیط‌های کلاسی به کار برد. 

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

The Investigation of Psychometric Properties of the Persian Version of Achieve-ment Emotions Questionnaire-Mathematics in High School Students

نویسنده [English]

  • akbar Rezaei

چکیده [English]

The purpose of the present research was to investigate the psychometric properties of Persian version of the Achievement Emotions Questionnaire- Mathematics (AEQ-M; Pekrun, Goetz, & Frenzel, 2005) in Tabriz High School students’ population. This questionnaire assesses students' enjoyment, pride, anger, anxiety, shame, hopelessness and boredom related to three types of academic settings (i.e. attending class, learning and taking tests). In this research, After translating AEQ-M and pilot study, the Questionnaire were carried out to 457 students (236 girls and 221 boys in ninth grade in Tabriz city. In this study, Cronbach's alpha test and Confirmatory Factor Analysis (CFA) were used to analysing of data. Results showed that the AEQ-M scales are acceptably reliable. Also results of Confirmatory Factor Analysis showed that all of Questionnaire Scales have acceptable fit with data. The results of this study indicate that The Persian version of the AEQ-M as a reliable and valid measurement instrument can be used for purposes of research and diagnosis goals in classroom settings.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Achievement Emotions Questionnaire- Mathematics
  • Reliability
  • Internal Validity
سیف، علی‌اکبر (1384). سنجش فرآیند و فرآورده‌های یادگیری (روش‌های قدیم و جدید). تهران: نشر دوران.
 
 
 
Browne, M.W. & Cudeck, R. (1993). Alternative ways of assessing model fit. In K. A. Bollen, & J. S. Long (Eds.), Testing Structural Equation Models (pp. 136–162). Beverley Hills, CA: Sage.
Campbell, D.T. & Fiske, D.W. (1959). Convergent and discriminant validation by multitrait- multimethod matrix. Psychological Bulletin, 56, 81–105.
Frenzel, A.C.; Goetz, T.; Lüdtke, O.; Pekrun, R. & Sutton, R. (2009). Emotional transmission in the classroom: Exploring the relationship between teacher and student enjoyment. Journal of Educational Psychology, 101, 705–716.
Frenzel, A.C.; Pekrun, R. & Goetz, T. (2007). Girls and mathematics – A “hopeless” issue? A control-value approach to gender differences in emotions towards mathematics. European Journal of Psychology of Education, 22, 497–514.
Frenzel, A.; Thrash, T.; Pekrun, R. & Goetz, T. (2007). Achievement emotions in Germany and China: A cross-cultural validation of the Academic Emotions Questionnaire–Mathematics (AEQ-M). Journal of Cross-Cultural Psychology, 38(3), 302-309.
Govaerts, S. & Gr´egoire, J. (2008). Development and Construct Validation of an Academic Emotions Scale. International Journal of Testing, 8, 34-54.
Graham, J.W.; Collins, N.L.; Donaldson, S.I. & Hansen, W.B. (1993). Understanding and controlling for response bias: Confirmatory factor analysis of multitrait-multimethod data. In R. Steyer, K.F. Wender, & K.F. Widamen (Eds.), Psychometric Methodology (pp. 585–590). Stuttgart and New York: Gustav Fisher Verlag.
Hoyle, R. & Panter, A. (1995). Writing about structural equation models. In R. Hoyle (Ed.), Structural equation modeling: Concepts, issues, and applications (pp. 100–119). Thousand Oaks, CA: Sage.
Lichtenfeld, S.; Pekrun, R.; Stupnisky, R.H.; Reiss, K. & Murayama, K. (2012). Measuring students' emotions in the early years: The achievement emotions questionnaire-elementary school (AEQ-E). Learning and Individual Differences, 22, 190-201.
Linnenbrink-Garcia, L. & Pekrun, R. (2011). Students’ emotions and academic engagement: Introduction to the special issue. Contemporary Educational Psychology, 36, 1-3.
Paoloni, P.V. & Vaja, A.B. & Muñoz, V.L. (2014). Reliability and Validity of the Achievement Emotions Questionnaire: A Study of Argentinean University Students. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 12(3), 671-692.
Peixoto, F.; Mata, L.; Monteiro, V. & Sanches, C. & Pekrun, R. (2015). The Achievement Emotions Questionnaire: Validation for Pre-adolescent Students. European Journal of Developmental Psychology, 12 (4), 472-481.
Pekrun, R. (2006). The control-value theory of achievement emotions: Assumptions, corollaries, and implications for educational research and practice. Educational Psychology Review, 18, 315–341.
Pekrun, R.; Goetz, T. & Frenzel, A.C. (2005). Achievement Emotions Questionnaire- Mathematics (AEQ-M). User’s manual. Munich, Germany: University of Munich, Department of Psychology.
Pekrun, R.; Goetz, T.; Frenzel, A.C.; Barchfeld, P. & Perry, R.P. (2011). Measuring emotions in students' learning and performance: The achievement emotions questionnaire (AEQ). Contemporary Educational Psychology, 36(1), 36-48.
Pekrun, R.; Goetz, T.; Titz, W. & Perry, R.P. (2002). Academic emotions in students’ self-regulated learning and achievement: A program of quantitative and qualitative research. Educational Psychologist, 37, 91–106.
Schutz, P.A. & Pekrun, R. (Eds.). (2007). Emotion in education. San Diego, CA: Academic Press.
Schwartz, N. (1999). Self-reports: How the questions shape the answers. American Psychologist, 54, 93–105.
Stone, A.A.; Turkkan, J.S.; Bachrach, C.A.; Jobe, J.B.; Kurtzman, H.S. & Cain, V.S. (2000). The science of self-report: Implications for research and practice. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
Zeidner, M. (1998). Test anxiety: The state of the art. New York: Plenum.