نوع مقاله : پژوهشی
نویسنده
دانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور
چکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی ویژگیهای روانسنجی از جمله روایی درونی و پایایی نسخۀ فارسی پرسشنامۀ هیجانهای تحصیلی- ریاضی (پکران، گوئتز و فرنزل، 2005) در جامعه دانشآموزان دورۀ متوسطه شهر تبریز بود. این پرسشنامه هیجانهای تحصیلی لذت، غرور، خشم، اضطراب، شرم، ناامیدی و خستگی دانشآموزان را در ارتباط با سه موقعیت تحصیلی (یعنی هنگام حضور در کلاس، یادگیری و آزموندهی) مورد سنجش قرار میدهد. در این پژوهش، پرسشنامۀ هیجانهای تحصیلی- ریاضی بعد از ترجمه به زبان فارسی و مطالعۀ مقدماتی، بر دانشآموزان پایۀ نهم شهر تبریز به تعداد 457 نفر (236 دختر و 221 پسر) اجرا شد. برای تحلیل دادهها در این پژوهش از آزمون آلفای کرانباخ و تحلیل عاملی تأییدی استفاده شد. نتایج نشان داد که مقیاسهای پرسشنامه هیجانهای تحصیلی- ریاضی بهصورت قابل قبولی پایا هستند. همچنین نتایج تحلیل عاملی تأییدی نشان داد که همه مقیاسهای پرسشنامه برازش قابل قبولی با دادهها دارند. نتایج این مطالعه حاکی از آن است که نسخۀ فارسی پرسشنامۀ هیجانهای تحصیلی- ریاضی را بهعنوان یک ابزار اندازهگیری روا و پایا میتوان برای اهداف پژوهشی و تشخیصی در محیطهای کلاسی به کار برد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The Investigation of Psychometric Properties of the Persian Version of Achieve-ment Emotions Questionnaire-Mathematics in High School Students
نویسنده [English]
- akbar Rezaei
چکیده [English]
The purpose of the present research was to investigate the psychometric properties of Persian version of the Achievement Emotions Questionnaire- Mathematics (AEQ-M; Pekrun, Goetz, & Frenzel, 2005) in Tabriz High School students’ population. This questionnaire assesses students' enjoyment, pride, anger, anxiety, shame, hopelessness and boredom related to three types of academic settings (i.e. attending class, learning and taking tests). In this research, After translating AEQ-M and pilot study, the Questionnaire were carried out to 457 students (236 girls and 221 boys in ninth grade in Tabriz city. In this study, Cronbach's alpha test and Confirmatory Factor Analysis (CFA) were used to analysing of data. Results showed that the AEQ-M scales are acceptably reliable. Also results of Confirmatory Factor Analysis showed that all of Questionnaire Scales have acceptable fit with data. The results of this study indicate that The Persian version of the AEQ-M as a reliable and valid measurement instrument can be used for purposes of research and diagnosis goals in classroom settings.
کلیدواژهها [English]
- Achievement Emotions Questionnaire- Mathematics
- Reliability
- Internal Validity