نوع مقاله : پژوهشی
نویسندگان
1 کارشناس ارشد، گروه روانشناسی تربیتی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران
2 استاد، گروه روانشناسی تربیتی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش واسطهگری سرزندگی تحصیلی در رابطه بین ذهنآگاهی با شادکامی و پیشرفت تحصیلی انجام شد. شرکتکنندگان در پژوهش شامل، 344 نفر (180 زن و 164 مرد) از دانشجویان دانشگاه شیراز بودند، که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. این افراد پرسشنامههای ذهنآگاهی (بائر و همکاران، 2006)، شادکامی آکسفورد (هیلز و آرگیل، 2002) و سرزندگی تحصیلی (حسینچاری و دهقانیزاده، 1391) را تکمیل کردند. همچنین معدل کل نمرات دانشجویان به عنوان شاخص پیشرفت تحصیلی در نظر گرفته شد. برای انجام تحلیلهای آماری از نرم افزار WARP PLSاستفاده شد. یافتهها نشان داد که ذهنآگاهی پیشبین مثبت و معنادار شادکامی و پیشرفت تحصیلی بود. در خصوص ارتباط ذهنآگاهی با سرزندگی تحصیلی، نتایج ارتباط مثبت و معنادار را نشان داد. همچنین نقش واسطهگری سرزندگی تحصیلی تایید شد. بدین صورت که سرزندگی تحصیلی در رابطه ذهنآگاهی و شادکامی دارای نقش واسطهگری مثبت بود. اما سرزندگی تحصیلی در رابطهی ذهنآگاهی با پیشرفت تحصیلی نقش واسطهگری منفی را نشان داد. نتایج بیانگر آن بود که سرزندگی تحصیلی در پیشبینی شادکامی نقش پررنگتری نسبت به عملکرد تحصیلی دارد. یافتهها با توجه به تحقیقات پیشین به بحث گذاشته شد، و پیشنهادهایی به منظور پژوهش بیشتر در این زمینه مطرح شد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The Relation of Mindfulness to Happiness and Academic Achievement: The Mediating Role of Academic Buoyancy
نویسندگان [English]
- zohre pahlavani 1
- Bahram Jowkar 2
1 Ms.C., Department of Educational Psychology, Shiraz University, Shiraz, Iran
2 Professor, Department of Educational Psychology, Shiraz University, Shiraz, Iran
چکیده [English]
This study investigated the mediating role of academic buoyancy in relationship Between mindfulness with happiness and academic achievement. Participants were 344 (164 male and 184 female) students in Shiraz University, selected by a random multi-stage cluster sampling method who completed the Academic Buoyancy Questionnaire (Hosseinchari & Dehghani, 1391), Five Facet Mindfulness Questionnaire (Baer & et al., 2006), and Oxford Happiness Questionnaire (Hills & Argyle, 2002). Also, the total average score of students was considered an indicator of academic achievement. WARPPLS was used to test the model. The findings showed that mindfulness was positive and significant predictor of happiness and academic achievement. Mindfulness has a positive and significant relationship with academic buoyancy. Also confirmed the role of academic buoyancy as a mediator was also confirmed. Academic buoyancy has mediator role in relationship between mindfulness and happiness. But academic buoyancy showed a negative a mediator in the relationship between mindfulness and academic achievement. The results indicated that academic buoyancy has a higher role in predicting happiness than academic achievement.
کلیدواژهها [English]
- Academic Achievement
- Academic Buoyancy
- Happiness
- Mindfulness