علی خدایی؛ سید میثم سید احمدی؛ حسن غریبی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف آزمون نقش تعدیلگر متغیر جنس در رابطه بین جهتگیریهای هدفی و فریبکاری تحصیلی در دانشجویان انجام شد. در این پژوهش همبستگی، 200 دانشجو (100 پسر و 100 دختر) به نسخة تجدید نظر شدة پرسشنامة هدف پیشرفت (الیوت و مورایاما، 2008) و مقیاس فریبکاری تحصیلی (فارنسه، ترامونتانا، فیدا و پاسیلو، 2011) پاسخ دادند. در این پژوهش، به منظور ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف آزمون نقش تعدیلگر متغیر جنس در رابطه بین جهتگیریهای هدفی و فریبکاری تحصیلی در دانشجویان انجام شد. در این پژوهش همبستگی، 200 دانشجو (100 پسر و 100 دختر) به نسخة تجدید نظر شدة پرسشنامة هدف پیشرفت (الیوت و مورایاما، 2008) و مقیاس فریبکاری تحصیلی (فارنسه، ترامونتانا، فیدا و پاسیلو، 2011) پاسخ دادند. در این پژوهش، به منظور آزمون مدل علّی اثرات تعدیلگر جنس در رابطة بین جهتگیریهای هدفی و فریبکاری تحصیلی، از روش آماری مدلیابی معادله ساختاری چندگروهی استفاده شد. نتایج نشان داد که در کل نمونه دانشجویان و هر یک از گروههای نمونه دانشجویان دختر و پسر، رابطة بین جهتگیری تسلطی گرایشمحور با فریبکاری تحصیلی، منفی و معنادار و رابطه بین جهتگیریهای هدفی تسلطی اجتنابمحور، عملکردی گرایشمحور و عملکردی اجتنابمحور با فریبکاری تحصیلی، منفی و معنادار بود. علاوه بر این، نتایج تخصیص گروهی روابط علّی بین متغیرها نشان داد که روابط بین جهتگیریهای هدفی و فریبکاری تحصیلی در دو گروه دانشجویان دختر و پسر، همارز هستند. در نهایت، نتایج نشان داد که در مدلهای علّی مفروض، به ترتیب 20 و 14 درصد از پراکندگی نمرات فریبکاری تحصیلی از طریق جهتگیریهای هدفی در دانشجویان پسر و دختر تبیین شد. نتایج پژوهش حاضر ضمن حمایت از آموزههای مفهومی نظریة هدف پیشرفت در توضیح سازه انگیزشی فریبکاری تحصیلی، نشان داد که ویژگیهای کارکردی سازه انگیزشی جهتگیریهای هدفی در پیشبینی رفتارهای فریبکارانه تحصیلی در دانشجویان دختر و پسر متشابه است.
علی خدایی؛ سید میثم سید احمدی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف آزمون روانسنجی نسخة کوتاه پرسشنامة هوش هیجانی صفتمحور برای نوجوانان (TEI-ASF، پتریدس، سانگاریو، فرنهام و فردریکسون، 2006) در بین گروهی از نوجوانان سرآمد ایرانی انجام شد. در مطالعة همبستگی حاضر، 347 نوجوان سرآمد (148 پسر و 199 دختر) به نسخة کوتاه پرسشنامة هوش هیجانی صفتمحور برای نوجوانان و مقیاس تابآوری نوجوان (ARS، ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف آزمون روانسنجی نسخة کوتاه پرسشنامة هوش هیجانی صفتمحور برای نوجوانان (TEI-ASF، پتریدس، سانگاریو، فرنهام و فردریکسون، 2006) در بین گروهی از نوجوانان سرآمد ایرانی انجام شد. در مطالعة همبستگی حاضر، 347 نوجوان سرآمد (148 پسر و 199 دختر) به نسخة کوتاه پرسشنامة هوش هیجانی صفتمحور برای نوجوانان و مقیاس تابآوری نوجوان (ARS، اُشیو، ناکایا، کانیکو و ناگامنی، 2002) پاسخ دادند. به منظور تعیین روایی عاملی نسخة کوتاه پرسشنامة هوش هیجانی صفتمحور برای نوجوانان از روش آماری تحلیل عاملی تأییدی و به منظور بررسی همسانی درونی پرسشنامه از ضرایب آلفای کرونباخ استفاده شد. همچنین، به منظور مطالعة روایی سازة نسخة کوتاه پرسشنامة هوش هیجانی صفتمحور برای نوجوانان، ضرایب همبستگی بین عوامل اصلی نسخة کوتاه پرسشنامة هوش هیجانی صفتمحور برای نوجوانان با ابعاد مختلف تابآوری روان شناختی نوجوانان گزارش شد. نتایج تحلیل عاملی تاییدی بر پایة نرمافزار AMOS نشان داد که نسخة چهار عاملی پرسشنامة هوش هیجانی صفتمحور شامل بهزیستی، اجتماعی بودن، خودکنترلی و احساساتی بودن، با دادهها برازش مطلوبی داشت. نتایج مربوط به همبستگی بین عاملهای هوش هیجانی با مؤلفههای تابآوری روان شناختی نوجوانان شامل نوجویی، نظمبخشی هیجانی و جهتگیری مثبت نسبت به آینده، به طور تجربی از روایی سازة نسخة کوتاه پرسشنامة هوش هیجانی صفتمحور برای نوجوانان حمایت کرد. مقادیر ضرایب همسانی درونی عاملهای بهزیستی، اجتماعی بودن، خودکنترلی و احساساتی بودن به ترتیب برابر با 82/0، 73/0، 73/0 و 70/0 به دست آمد. در مجموع،نتایج مطالعة حاضر نشان داد که نسخة کوتاه پرسشنامة هوش هیجانی صفتمحور برای سنجش سازة هوش هیجانی صفتمحور در بین نوجوانان سرآمد ایرانی ابزاری روا و پایا است.