امید شکری؛ پانته آ مهدویان مشهدی؛ علی خدایی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف آزمون روانسنجی نسخة فارسی پرسشنامة سرمایة روانشناختی (PCQ، لوتانز، آولیو، آوی و نورمن، 2007) در بین گروهی از معلمان زن و مرد انجام شد. در مطالعه همبستگی حاضر، 381 معلم (158 مرد و 223 زن) به پرسشنامة سرمایة روانشناختی و سیاهة هیجان معلم (چن، 2016) پاسخ دادند. به منظور تعیین روایی عاملی نسخة فارسی پرسشنامة سرمایة روانشناختی ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف آزمون روانسنجی نسخة فارسی پرسشنامة سرمایة روانشناختی (PCQ، لوتانز، آولیو، آوی و نورمن، 2007) در بین گروهی از معلمان زن و مرد انجام شد. در مطالعه همبستگی حاضر، 381 معلم (158 مرد و 223 زن) به پرسشنامة سرمایة روانشناختی و سیاهة هیجان معلم (چن، 2016) پاسخ دادند. به منظور تعیین روایی عاملی نسخة فارسی پرسشنامة سرمایة روانشناختی از روش آماری تحلیل عاملی تأییدی و به منظور آزمون همارزی جنسی ساختار عاملی نسخة فارسی پرسشنامة سرمایة روانشناختی از تحلیل عاملی تاییدی چندگروهی استفاده شد. نتایج تحلیل عاملی تاییدی بر پایة نرمافزار AMOS نشان داد که در دو گروه جنسی، نسخة چهار عاملی پرسشنامة سرمایة روانشناختی شامل خودکارآمدی، امید، تابآوری و خوشبینی، پس از ایجاد کواریانس بین باقیماندههای خطا برای برخی زوج مادهها، با دادهها برازش مطلوبی داشت. نتایج تحلیل عاملی تاییدی چندگروهی نیز، تغییرناپذری بین گروهی ساختار عاملی، بارهای عاملی، مقادیر خطا و واریانسها و کواریانسهای بینعاملی پرسشنامة سرمایة روانشناختی را در معلمان زن و مرد نشان داد. مقادیر ضرایب همسانی درونی عاملهای خودکارآمدی، امید، تابآوری و خوشبینی به ترتیب برابر با 87/0، 83/0، 86/0 و 70/0 به دست آمد. در مجموع،نتایج مطالعة حاضر نشان داد که نسخة فارسی پرسشنامة سرمایة روانشناختی برای سنجش سازة سرمایة روانشناختی به مثابة یک سازة بسیط، ترکیبی، بههموابسته و دارای کارکردی ضربهگیرانه در مواجهه با تنشگرهای پیرامونی، در بین معلمان زن و مرد، ابزاری روا و پایا است.