مریم کابلی؛ پروین کدیور؛ محمدحسین عبدالللهی؛ مهدی عرب زاده
چکیده
یکی از چالشهای اساسی در محیططهای یادگیری، تسلط یادگیرندگان بر محتوای آموزشی و کاربرد دانش جدید در زندگی واقعی است. پردازش زایشی شامل درک فعالانه اطلاعات آموختهشده از طریق سازماندهی دوبارة ذهنی و یکپارچهسازی آن با دانش قبلی فرد است که در نتیجة آن یادگیرندگان آنچه را آموختهاند، در موقعیتهای جدید به کار میگیرند. با توجه ...
بیشتر
یکی از چالشهای اساسی در محیططهای یادگیری، تسلط یادگیرندگان بر محتوای آموزشی و کاربرد دانش جدید در زندگی واقعی است. پردازش زایشی شامل درک فعالانه اطلاعات آموختهشده از طریق سازماندهی دوبارة ذهنی و یکپارچهسازی آن با دانش قبلی فرد است که در نتیجة آن یادگیرندگان آنچه را آموختهاند، در موقعیتهای جدید به کار میگیرند. با توجه به بدیع بودن مفهوم پردازش زایشی، نیاز است که دربارة روشهای تقویت این نوع یادگیری پژوهشهای تکمیلی انجام شود. بر این مبنا، پژوهش حاضر با هدف شناسایی راهبردهای تقویت پردازش زایشی از طریق بار شناختی مطلوب انجام شد. روش تحقیق انجام شده در این مطالعه، کیفی بوده که با استفاده از روش تحلیل مضمون انجام شده است. حوزة پژوهش همة منابع مکتوب و دیجیتال فارسی و انگلیسی مرتبط با بار شناختی مطلوب بوده است که با استفاده از رویکرد هدفمند و با در نظر گرفتن معیار اشباع نظری، در ده سال گذشته، 32 مقاله براساس نظر استادان و متخصصان حوزة پردازش زایشی و بار شناختی، با روش تحلیل مضمون به عنوان نمونه انتخاب و مورد بررسی نهایی قرار گرفتند و در نهایت، یافتهها در قالب مضامین پایه (کدها و نکات کلیدی متن)، مضامین سازمان دهنده (مضامین به دست آمده از ترکیب و تلخیص مضامین پایه) و مضامین فراگیر (مضامین عالی دربرگیرندة اصول حاکم بر متن به مثابه کل) دستهبندی و شبکه مضامین ترسیم شد. پس از تجزیه و تحلیل دادههای مطالعه، پنج مضمون اصلی شامل مضامین کاربرد چند رسانهای ها، شخصیسازی، بازخورد، تفکر و یادگیری هدایت شده و 53 مضمون فرعی برای تقویت پردازش زایشی و بار شناختی مطلوب پدیدار شد.