مینا محبی؛ میرمحمود میرنسب؛ اسکندر فتحی آذر؛ تورج هاشمی نصرت آباد
دوره 5، شماره 4 ، خرداد 1397، ، صفحه 71-82
چکیده
هدف پژوهش حاضر مقایسه رفتار قلدری، پیوند با مدرسه و شایستگی اجتماعی در دانشآموزان قلدر و طرفداران قلدری بوده است آزمودنیها 80 دانشآموز پسر پایه پنجم ابتدائی بودند که با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند، نمونهگیری تصادفی خوشهای و روش غربالگری انتخاب شدند. ابزار اندازهگیری پژوهش، مقیاس قلدری ایلینویز، فرم نامگذاری ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر مقایسه رفتار قلدری، پیوند با مدرسه و شایستگی اجتماعی در دانشآموزان قلدر و طرفداران قلدری بوده است آزمودنیها 80 دانشآموز پسر پایه پنجم ابتدائی بودند که با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند، نمونهگیری تصادفی خوشهای و روش غربالگری انتخاب شدند. ابزار اندازهگیری پژوهش، مقیاس قلدری ایلینویز، فرم نامگذاری همسالان، فرم نامگذاری معلم، مقیاس نقش مشارکتکنندگان، مقیاس پیوند با مدرسه و مقیاس خودگزارشی شایستگی اجتماعی بوده است. نتایج تحلیل واریانس چندمتغیری نشان داد که در خرده مقیاسهای رفتار قلدری (قلدری و زد و خورد) تفاوت معناداری بین دانشآموزان قلدر و طرفدار قلدر وجود ندارد. همچنین، در خرده مقیاسهای دلبستگی به معلم و مدرسه و مشارکت تحصیلی متغیر پیوند با مدرسه، بین دانشآموزان قلدر و طرفدار قلدر نیز تفاوت معناداری وجود ندارد. میانگین نمرات دانشآموزان طرفدار قلدر در خرده مقیاس رفتار جامعهپسند متغیر شایستگی اجتماعی به طور معناداری از دانشآموزان قلدر بالاتر بود. به علاوه، میانگین نمرات رفتار تکانشگرانه دانشآموزان طرفدار قلدر به طور معناداری پایینتر از دانشآموزان قلدر بود. نتایج حاصل بیانگر آن است که ادراک منفی از شایستگی اجتماعی در ظهور و بروز رفتار قلدری در مدرسه نقش دارد. محدودیتها و کاربردهای پژوهش نیز بحث شده است.