فریده سادات حسینی؛ سید بهمن دشتی
دوره 4، شماره 14 ، آذر 1395، ، صفحه 65-80
چکیده
به دلیل وجود تفاوتهای فردی زیاد در خلاقیت، حوزه خلاقیت - شخصیت همواره مورد توجه پژوهشگران بوده است، خلاقیت مستلزم تعامل رگههای ناهمسازی است که بتوانند در رابطۀ بین خلاقیت - شخصیت نقش واسطهای را ایفا میکنند. بر همین اساس، پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش شاخصهای شخصیتی و شناختی/ انگیزشی در خلاقیت دانشجویان انجام گردید. بدین منظور ...
بیشتر
به دلیل وجود تفاوتهای فردی زیاد در خلاقیت، حوزه خلاقیت - شخصیت همواره مورد توجه پژوهشگران بوده است، خلاقیت مستلزم تعامل رگههای ناهمسازی است که بتوانند در رابطۀ بین خلاقیت - شخصیت نقش واسطهای را ایفا میکنند. بر همین اساس، پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش شاخصهای شخصیتی و شناختی/ انگیزشی در خلاقیت دانشجویان انجام گردید. بدین منظور تعداد 364 (215دختر و 149پسر) نفر از دانشجویان دانشکدههای مختلف دانشگاه خلیج فارس که به روش نمونهگیری خوشهای تصادفی مرحلهای انتخاب شده بودند، پرسشنامه پنج عامل بزرگ شخصیتی (NEO) گلدبرگ (1999)، آزمون خلاقیت عابدی (1372)، مقیاس تحمل ابهام مک لین (1993) و مقیاس نیاز به شناخت کاسیوپا و دیگران (1984) را تکمیل نمودند. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار مدلیابی معادلات ساختاری (Lisrel)، مدل شاخصهای شخصیتی و انگیزشی/ شناختی در خلاقیت دانشجویان را که تطابق مطلوبی با دادههای تجربی داشت، تأیید نمود. بر طبق نتایج حاصل از پژوهش حاضر میتوان گفت که خلاقیت را میتوان به صورت یک نشانگان یا مجموعهای در نظر گرفت که متأثر از نقش شاخصهای شخصیتی، انگیزشی/ شناختی است.