با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن روانشناسی تربیتی ایران

نوع مقاله : پژوهشی

نویسندگان

1 روانشناسی تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران

2 استاد روان شناسی تربیتی، گروه روان شناسی تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران

3 استادیار روان شناسی تربیتی، گروه روان شناسی تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران

چکیده

پژوهش حاضر با هدف تعیین ویژگی‌های روان‌سنجی نسخۀ فارسی مقیاس خودگزارش‌دهی درجه‌بندی رفتاری کارکردهای اجرایی بریف- (ویراست دوم) در دانش‌آموزان دوره متوسطه دوم، انجام شد. نمونه آماری پژوهش شامل 455 نفر از دانش‌آموزان دوره دوم متوسطه شهر زنجان بود که به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای انتخاب شدند. شرکت‌کنندگان به‌صورت حضوری و اجرای کلاسی به مقیاس‌های کارکردهای اجرایی جیووا و همکاران (2015)، اختلال اضطراب فراگیر اسپیتزر و همکاران (2006) و ثبات قدم داکورث و کوئین (2009) پاسخ دادند. تجزیه‌وتحلیل داده‌ها با استفاده از نرم‌افزارهای Spss-25، Amos-24 و با به‌کارگیری روش‌های آماری آلفای کرونباخ، همبستگی پیرسون و تحلیل عاملی تأییدی انجام شد. نتایج تحلیل عاملی تأییدی نشان داد که در مقایسه با مدل‌های رقیب تک‌عاملی و دوعاملی، مدل سه‌عاملی (شاخص شناختی، رفتاری و هیجانی) با هفت مؤلفه (بازداری، خودنظارتی، تغییر، کنترل هیجانی، حافظه کاری، برنامه‌ریزی/ سازماندهی، تکمیل تکالیف) برای دانش‌آموزان ایرانی از برازش قابل قبولی برخوردار است. همسانی درونی این مقیاس با استفاده از آلفای کرونباخ برای کل مقیاس 93/0، شاخص‌ها بین 7/0 تا 9/0 و برای مؤلفه‌ها نیز بین 6/0 تا 8/0 به‌دست آمد. به‌منظور برآورد روایی ملاکی، ضرایب همبستگی شاخص‌ها و خرده مقیاس‌ها با مقیاس‌های اختلال اضطراب فراگیر و ثبات قدم به‌ترتیب به شکل مثبت و منفی معنادار بودند. با توجه به نتایج به‌دست‌آمده می‌توان عنوان کرد که نسخۀ فارسی مقیاس خودگزارش‌دهی کارکردهای اجرایی، جهت سنجش کارکردهای اجرایی نوجوانان ایرانی از ویژگی‌های روان‌سنجی مطلوبی برخوردار است و می‌تواند ابزار معتبری در موقعیت‌های آموزشی، پژوهشی و بالینی باشد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Psychometric Properties of the Persian Version of Brief Self-Report Measure of Behavioral Grading of the Executive Functions in Secondary School Students

نویسندگان [English]

  • mojtaba beyrami 1
  • Parvin Kadivar 2
  • Hadi keramati 3
  • mehdi arabzadeh 3
  • javad kavousian 3

1 Educational Psychology, Department of Educational Psychology, Kharazmi University, Tehran, Iran

2 professor of Educational Psychology, Department of Educational Psychology, Kharazmi University, Tehran, Iran

3 Associate professor of Educational Psychology, Department of Educational Psychology, Kharazmi University, Tehran, Iran

چکیده [English]

This study aimed to determine the psychometric properties of the Persian version of the Brief self-report measure of behavioral grading of the executive functioning (Version 2) in secondary high school students. The sample included 455 secondary high school students from Zanjan city who were selected through cluster sampling. Participants responded the Giova et al’s self-report measures (2015) Spitzer et al’s generalized anxiety disorder (2006) and Duckworth and Quinn's step stability in face-to-face and classroom performance. The data were analyzed using SPSS-25 and AMOS-24 software, and statistical methods including Cronbach's alpha, Pearson correlation, and confirmatory factor analysis (CFA). The results of the CFA indicated that the three-factor model (cognitive, behavioral, and emotional) with seven subscales (inhibition, self-monitoring, shifting, emotional control, working memory, planning/organizing, and task completion) had an acceptable fit for Iranian students in comparison with one- and two-factor models. The internal consistency reliability of the total scale was 0.93, and for subscales ranged from 0.70 to 0.90. In order to estimate the criterion validity, the correlation coefficients of the indices and subscales with the generalized anxiety disorder and gait stability scales were respectively positive and negative. According to the obtained results, it can be said that the Persian version of the self-report scale of executive functions has favorable psychometric properties to measure the executive functions of Iranian students and can be a valid tool in educational, research and clinical situations

کلیدواژه‌ها [English]

  • Executive Functioning
  • Brief Self-Report Measure
  • High School Students
  • Validation
ابراهیمی، ع.، عابدی،.ا.، یارمحمدیان، ا.، فرامرزی، س (1394). ویژگی‌های روان‌سنجی سیاهه رتبه‌بندی رفتاری کنش‌های اجرایی (فرم والدین) در کودکان پیش‌دبستانی. مجله روان‌شناسی تحولی. 12(48)، 427-439.
پرهون، ک.، پرهون، ه.، مرادی، ع.، و حسن‌آبادی، ح (1400). ویژگی‌های روان‌سنجی نسخه فارسی مقیاس درجه‌بندی رفتاری کارکردهای اجرایی- ویراست دوم در دانش آموزان دوره ابتدایی. مجله تازه‌های علوم شناختی. 23(1): 12-1.
عبدالمحمدی، ک.، علیزاده، ح.، غدیری صورمان آبادی، ف.، طیبلی، م.، و فتحی، آ (1396). بررسی ویژگی‌های روان‌سنجی پرسش‌نامه درجه‌بندی رفتاری کارکردهای اجرایی ( بریف) در کودکان 6 تا 12 سال. فصلنامه اندازه‌گیری تربیتی. 8(30). 135-151.
فروزان، ن.، و بهرامی پور، م (1401). اثربخشی مداخله آموزشی «اشترن» بر انعطاف‌پذیری شناختی، هیجان‌های تحصیلی، مهارت‌های سازمان‌دهی و توانایی شناختی (سرعت نام‌گذاری، ترجمه نماد) کودکان 12-10 ساله دارای ناتوانایی یادگیری ویژه. فصلنامه علمی پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی, 10(3), 47-60.
محققی، ح.، و قاسمی، پ (2016). پیش بینی ثبات قدم دانشجویان بر اساس چارچوب ذهنی. راهبردهای شناختی در یادگیری، 6(4)، 119-130.‎
مصطفائی، ع.، و سماواتی، م (1402). مدل‌یابی اختلالات یادگیری غیرکلامی براساس مهارت‌های عصب روان‌شناسی و مشکلات یادگیری در دانش‌آموزان دختر ۸ تا ۱۲ سال. فصلنامه علمی پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی, 10(4), 103-112.
نایینیان، م.، شعیری، م.، شریفی، م.، و هادیان، م (1390). بررسی پایایی و اعتبار مقیاس کوتاه اختلال اضطراب فراگیر. روان‌شناسی بالینی و شخصیت (دانش ور رفتار)، 3(4)، 41-50
 
Aguerre, N. V., Gómez-Ariza, C. J., & Bajo, M. T. (2022). The relative role of executive control and personality traits in grit. Plos one, 17(6), e0269448.
Barkley, R. A. (1991). The ecological validity of laboratory and analogue assessment methods of ADHD symptoms. Journal of Abnormal Child Psychology, 19(2), 149–178.
Barkley, R. A. (2011). Barkley deficits in executive functioning scale (BDEFS). New York, NY: Guilford Press.
Barkley, R. A. (2012). Executive functions: what they are, how they work, and why they evolved. In Choice (Vol. 50, p. 762).
Bechara, D., Damasio, H., Damasio, A. R., & Lee, G. P. (1999). Different contributions of the human amygdale and ventromedial prefrontal cortex to decision-making. Journal of Neuroscience, 19, 5473–5481.
Burgess, P. W., Veitch, E., de lacy Costello, A., & Shallice, T. (2000). The cognitive and neuroanatomical correlates of multi-tasking. Neuropsychologia, 38, 848–863.
Burnett, A. C., Scratch, S. E., & Anderson, P. J. (2013). Executive function outcome in preter adolescents. Early Human Development, 89, 215–220.
Chan, R. C., Shum, D., Toulopoulou, T., & Chen, E. Y. (2008). Assessment of executive functions: Review of instruments and identification of critical issues. Archives of clinical neuropsychology, 23(2), 201-216.
Dawson, P., & Guare, R. (2010). Executive skills in children and adolescents: A practical guide to assessment and intervention. Guilford Press.
Dehn, M. (2008). Working memory and academic learning. Hoboken, NJ: John Wiley & Sons, Ltd.
Diamond, A. (2013). Executive functions. Annual Review of Psychology, 64, 135–168.
Duckworth, A. L., & Quinn, P. D. (2009). Development and validation of the short grit scale (Grit-S) Journal of Personality Assessment, 91 (2), 166-174.
Duckworth, A. L., Peterson, C., Matthews, M. D., & Kelly, D. R. (2007). Grit: perseverance and passion for long-term goals. Journal of personality and social psychology, 92(6), 1087.
Eskreis-Winkler, L., Shulman, E. P., Young, V., Tsukayama, E., Brunwasser, S. M., & Duckworth, A. L. (2016). Using wise interventions to motivate deliberate practice. Journal of personality and social psychology, 111(5), 728.
Eysenck, M. W., Derakshan, N., Santos, R., & Calvo, M. G. (2007). Anxiety and cognitive performance: Attentional control theory. Emotion, 7(2), 336–353.
Fournet, N., Roulin, J. L., Monnier, C., Atzeni, T., Cosnefroy, O., Le Gall, D., & Roy, A. (2015). Multigroup confirmatory factor analysis and structural invariance with age of the Behavior Rating Inventory of Executive Function (BRIEF) French version. Child Neuropsychology, 21(3), 379-398.
Gioia, G. A., Isquith, P. K., Guy, S. C., & Kenworthy, L. (2000). The Behavior Rating Inventory of Executive
Gioia, G. A., Isquith, P. K., Guy, S. C., & Kenworthy, L. (2015). BRIEF-2: Behavior rating inventory of executive function: Professional manual. Psychological Assessment Resources.
Grafman, J., & Litvan, I. (1999). Importance of deficits in executive functions. The Lancet, 354, 1921–1923.
Guy, S. C., Isquith, P. K., & Gioia, G. A. (2004). Behavior Rating Inventory of Executive Function–Self-Report
Han, G., Helm, J., Iucha, C., Zahn-Waxler, C., Hastings, P. D., & Klimes-Dougan, B. (2016). Are executive functioning deficits concurrently and predictively associated with depressive and anxiety symptoms in adolescents? Journal of Clinical Child & Adolescent Psychology, 45(1), 44-58.
Holst, Y., & Thorell, L. B. (2018). Adult executive functioning inventory (ADEXI): Validity, reliability, and relations to ADHD. International Journal of Methods in Psychiatric Research, 27, e1567.
Huizinga, M., & Smidts, D. P. (2011). Age-related changes in executive function: A normative study with
Isquith, P. K., Roth, R. M., & Gioia, G. (2013). Contribution of rating scales to the assessment of executive functions. Applied Neuropsychology: Child, 2(2), 125–132.
Jacobson, L. A., Pritchard, A. E., Koriakin, T. A., Jones, K. E., & Mahone, E. M. (2020). Initial examination of the BRIEF2 in clinically referred children with and without ADHD symptoms. Journal of Attention Disorders, 24(12), 1775-1784.
Knouse, L. E., Feldman, G., and Blevins, E. J. (2014). Executive functioning difficulties as predictors of acadmic performance: examining the role of grade goals. Learn. Individ. Differ. 36, 19–26.
Kong, Y., & Lim, J. (2021). Structural relationship among children’s academic stress, grit, executive function difficulty, and media device addiction. Family and Environment Research, 59(3), 387-400.
MacLeod, C. (2012). Cognitive processes in generalized anxiety disorder. In M. M. Antony & M. B. Stein (Eds.), Oxford handbook of anxiety and related disorders (pp. 168–183). Oxford University Press.
McCloskey, G., Perkins, L. A., & Van Diviner, B. (2009). Assessment and Intervention for executive functions difficulties: School-based practice in Action Series. New York, NY: Routledge.
Meyers, L. S., Gamst, G., & Guarino, A. J. (2012). Applied multivariate research (design and interpretation) (H. Pasha Sharifi, V. Farzad, S. Rezakhani, H. R. Hassanabadi, B. Izanlo, & M. Habibi, Trans). Tehran: Roshd (Original work published 2006)
Moran, T. P., MacLeod, C., & Watkins, E. R. (2007). Misperception of emotional facial expressions in generalized anxiety disorder. Anxiety, Stress, & Coping, 20(1), 79–103.
O’Rourke, E. J., Halpern, L. F., & Vaysman, R. (2020). Examining the relations among emerging adult coping, executive function, and anxiety. Emerging Adulthood, 8(3), 209-225.
Petersen, R., Lavelle, E., & Guarino, A. J. (2006). The relationship between college students’ executive functioning and study strategies. Journal of College Reading and Learning, 36(2), 59–67.
Poon K. (2018). Hot and Cool Executive Functions in Adolescence: Development and Contributions to Important Developmental Outcomes. Frontiers in psychology, 8, 2311.
Rabin, L. A., Fogel, J., & Nutter-Upham, K. E. (2011). Academic procrastination in college students: The role of self-reported executive function. Journal of Clinical and Experimental Neuropsychology, 33(3), 344–357.
Regulation. In J. Gross (Ed.), Handbook of Emotion Regulation (pp. 135-158). New York: Guilford.
Rolls, E. T. (1995). A theory of emotion and consciousness and its application to understanding the neural basis of emotion. In M. S. Gazzaniga (Ed.), The cognitive neurosciences. Cambridge, MA: MIT Press.
Samuels, W. E., Tournaki, N., Blackman, S., & Zilinski, C. (2016). Executive functioning predicts academic achievement in middle school: A four-year longitudinal study. The Journal of Educational Research, 109(5), 478–490.
Snyder, H. R., Miyake, A., & Hankin, B. L. (2015). Advancing understanding of executive function impairments and psychopathology: Bridging the gap between clinical and cognitive approaches. Frontiers in Psychology, 6, 328.
Sousa, V. D., & Rojjanasrirat, W. (2011). Translation, adaptation and validation of instruments or scales for use in cross‐cultural health care research: a clear and user‐friendly guideline. Journal of evaluation in clinical practice, 17(2), 268-274.
Spitzer, R. L., Kroenke, K., Williams, J. B., & Löwe, B. (2006). A brief measure for assessing generalized anxiety disorder: the GAD-7. Archives of internal medicine, 166(10), 1092-1097.
Strait, J. E., Dawson, P., Walther, C. A., Strait, G. G., Barton, A. K., & Brunson McClain, M. (2020). Refinement and psychometric evaluation of the executive skills questionnaire-revised. Contemporary School Psychology, 24(4), 378-388.
Thorell, L. B., & Catale, C. (2014). The assessment of executive functioning using the childhood executive functioning inventory (CHEXI). In S. Goldstein & J. A. Naglieri (Eds.), Handbook of executive functioning (pp. 359–366). New York, NY: Springer.
Toplak, M. E., West, R. F., & Stanovich, K. E. (2013). Practitioner review: Do performance-based measures and ratings of executive function assess the same construct? Journal of Child Psychology and Psychiatry and Allied Disciplines, 54(2), 131–143.
Tsermentseli, S., & Poland, S. (2016). Cool versus hot executive function: A new approach to executive function. Encephalos, 53(1), 11-14.
Van der Elst, W., Ouwehand, C., van der Werf, G., Kuyper, H., Lee, N., & Jolles, J. (2012). The Amsterdam Executive Function Inventory (AEFI): psychometric properties and demographically corrected normative data for adolescents aged between 15 and 18 years. Journal of clinical and experimental neuropsychology, 34(2), 160-171.
Wang, S., Dai, J., Li, J., Wang, X., Chen, T., Yang, X., He, M., & Gong, Q. (2018). Neuroanatomical correlates of grit: Growth mindset mediates the association between gray matter structure and trait grit in late adolescence. Human brain mapping, 39(4), 1688–1699.
Weinstein, C. E., Palmer, D. R., & Schulte, A. C. (1987). Learning and study strategies inventory (LASSI). Clearwater, FL: H & H.
Welsh, M. C., Pennington, B. F., & Grossier, D. B. (1991). A normative developmental study of executive function: A window on prefrontal function in children. Developmental Neuropsychology, 7, 131–149.
Wingo, J., Kalkut, E., Tuminello, E., Asconape, J., & Han, S. D. (2013). Executive functions, depressive symptoms, and college adjustment in women. Applied Neuropsychology, 20(2), 136–144.
Zelazo, P.D., and Cunningham, W. (2007). Executive Function: Mechanisms Underlying Emotion
Zelazo, P.D., Blair, C.B., and Willoughby, M.T. (2016). Executive Function: Implications for Education (NCER 2017-2000) Washington, DC: National Center for Education Research, Institute of Education Sciences, U.S. Department of Education.