با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن روانشناسی تربیتی ایران

نوع مقاله : پژوهشی

نویسندگان

1 آموزشی

2 عضو هییت علمی دانشگاه پیام نور

چکیده

هدف این مطالعه تعیین اثربخشی آموزش حرفه ای تربیت مربی پیش‌دبستانی بر خودکارآمدی تصمیم‌گیری شغلی و ابزار وجود داوطلبان مربیگری پیش‌دبستانی است. روش پژوهش حاضر نیمه‌آزمایشی با پیش‌آزمون –پس‌آزمون و گروه کنترل است. جامعه آماری شامل کلیه داوطلبان مربیگری پیش‌دبستانی شهر مهاباد است که در دوره آموزش حرفه ای تربیت مربی پیش‌دبستانی دانشگاه پیام‌نور در سال ۱۳۹۸ شرکت کرده بودند و تعداد آنان ۱۹۷ نفر بود. تعداد ۴۰ نفر به روش نمونه‌گیری به‌صورت نمونه‌گیری نظام‌دار انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات شامل ۲۰ جلسه (هر هفته دو جلسه) آموزش‌های تخصصی، فرم کوتاه مقیاس خودکارآمدی در تصمیم‌گیری شغلی بتز و همکاران (۱۹۹۶)، پرسشـنامة خود ابرازی بزرگسـالان گی، هالندورث و گالاسـی (۱۹۷۵) بود. پرسش‌نامه‌ها به‌صورت پیش‌آزمون و پس‌آزمون انجام شد. داده‌ها با آزمون تحلیل واریانس و کوواریانس در نرم‌افزار اس پی اس اس نسخه ۲۴ انجام گرفت. مداخله بر خودارزیابی، انتخاب هدف، اطلاعات شغلی و برنامه‌ریزی از مؤلفه‌های خودکارآمدی تصمیم‌گیری شغلی مؤثر بوده و تنها بر حل مسئله تأثیری نداشته است (۰۹/۰=P). مداخله بر ابراز وجود هم تأثیر گذاشته است (۰۵/۰> P). با توجه به این که آموزش حرفه ای بر خودکارآمدی تصمیم‌گیری شغلی و ابراز وجود تأثیر مثبت گذاشته است؛ لذا پیشنهاد می‌شود با آموزش تخصصی و حرفه‌ای زمینه موفقیت داوطلبان مربی پیش‌دبستانی را در شغل مد نظر فراهم کرد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Determining the effectiveness of preschool educator training on components of career self-efficacy, and assertiveness in participating in the free education courses of Payam Noor University

نویسندگان [English]

  • Ali Mostafaei 1
  • fatemeh Bayanfar 2

1 Department of psychology, Payame Noor university, Tehran, Iran

2 Assistant Professor of Educational Psychology, Payame Noor University ,Tehran, Iran

چکیده [English]

This study aimed to determine the effectiveness of professional education of preschool educator training on career self-efficacy and assertiveness in preschool-educating volunteers. The method of the present study is quasi-experimental. The statistical population includes all volunteers of preschool educators in Mahabad who participated in the training course for preschool educators at Payame Noor University in 2020 and their number was 197 people. 40 people were selected by systematic sampling. Data collection tools included 20 sessions (two sessions per week) of specialized training, short form of self-efficacy scale in career decision-making by Betz et al. and Ay, Holland, and Gallacy assertiveness Questionnaire. The questionnaire was conducted pre-test and post-test. Data were analyzed by analysis of covariance in SPSS software version 24. The intervention has been effective on self-assessment, goal selection, job information and planning as components of career decision self-efficacy and has not only an effect on problem-solving (P <0.09). The intervention also affected assertiveness (P <0.05). Given that training has a positive effect on career decision-making self-efficacy and assertiveness. Hence, it is recommended that educational policymakers offer specialized and professional training as a foundational element to facilitate the success of preschool education candidates in their chosen career paths.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Preschool educator training
  • career decision self-efficacy
  • assertiveness