با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن روانشناسی تربیتی ایران

نوع مقاله : پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری فلسفه تعلیم و تربیت، دانشگاه پیام نور، تهران. ایران.

2 استاد گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.

3 استاد گروه فلسفه، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.

چکیده

اندیشه مربوط به علوم انسانی به مثابه تکنولوژی با هدف اعمال تغییرات مختلف در حوزه‌ها و موقعیت‌های مختلف انسانی، اهمیت فراوانی یافته است. در مقاله حاضر استدلال می‌شود که تربیت اقتصادی مبتنی بر سند تحول بنیادین آموزش و پرورش دربردارنده اهداف معرفتی و غیر معرفتی است؛ تربیت اقتصادی پیش گفته، علاوه بر اینکه شناخت صاحب عالم را هدف غایی خود می‌داند، درصدد آماده کردن یادگیرندگانی به منظور سازماندهی و مقابله با موقعیت‌های زندگی آینده در شرایط مختلف اقتصادی نیز می‌باشد و با توجه به اینکه تکنولوژی‌ها در پی اعمال تغییرات در فرد و جامعه هستند، پرسش این است که آیا می‌توان تربیت اقتصادی مبتنی بر سند تحول بنیادین آموزش و پرورش را به مثابه تکنولوژی قلمداد کرد و با تکنولوژیک کردن تربیت اقتصادی، فضای داوری در مورد پیشرفت با ملاک‌های پراگماتیستی (توانایی در حل مسائل عملی) را میسور ساخت؟ این پژوهش با رویکرد کیفی و روش اسنادی - تحلیلی به توصیف و تحلیل ابعاد علم و تکنولوژی می‌پردازد و قابلیت این نوع تکنولوژی نرم انسانی را در تفهیم و تبیین مسائل موجود در نظام تعلیم و تربیت به منظور تغییر واقعیت موجود تبیین می‌نماید؛ البته بر اساس یافته‌ها باید گفت که تحقق بخشیدن به چنین فضایی نیازمند داشتن بستر شفافی از اطلاعات است، به طوری که تمام دست‌اندرکاران حوزه تعلیم و تربیت بتوانند به طور کامل و دقیق به اطلاعات نظام تعلیم و تربیت دست یابند تا بتوانند تکنولوژی مناسب با زمان و مکان را ابداع نمایند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Economic education as a religious technology: what it is and the possibility of realization

نویسندگان [English]

  • saeed afshari 1
  • mohammadreza sarmady 2
  • Seyyed Ali Alamolhoda 3
  • Mehran farajollahi 2

1 PhD Candidate of Philosophy of Education, Payame Noor University, Tehran, Iran.

2 Professor of Education Department, Payame Noor University, Tehran, Iran.

3 Professor of Philosophy Department, Payame Noor University, Tehran, Iran.

چکیده [English]

Thought related to human sciences as a technology to apply different changes in different fields and human situations has gained great importance.In this article, it is argued that economic education is based on the formal document of the fundamental transformation of education (Ministry of Education, Islamic Republic of Iran) and includes epistemic and non-epistemological goals;In addition to considering the knowledge of the world as its ultimate goal, the aforementioned economic education aims to prepare learners to organize and deal with future life situations in different economic conditions, and considering that technologies bring about changes in the individual and society.the question is whether it is possible to consider economic education based on the formal document of the fundamental transformation of education as a technology,and by technologizing economic education,it is possible to open the space for judging progress with pragmatic criteria (the ability to solve practical problems)?This research describes and analyzes the dimensions of science and technology with a qualitative approach and documentary-analytical method and explains the ability of this type of human soft technology to understand and explain the issues in the education system to change the existing reality;Of course, based on the findings, it should be said that the realization of such an environment requires having a transparent platform of information, so that all those involved in the field of education and training can fully and accurately access the information of the education and training system so that they can use the appropriate technology with time and Invent the place.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Critical rationalism
  • Economic Education
  • Soft technology
  • the formal document of the fundamental transformation of education in Iran