با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن روانشناسی تربیتی ایران

نوع مقاله : پژوهشی

نویسندگان

1 گروه روانشناسی تربیتی، دانشکده روانشناسیو علوم تربیتی، دانشگاه تهران

2 دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه تهران

چکیده

یکی از اصلی‌ترین تغییرات در حوزه آموزش سالیان اخیر، یکپارچگی فناوری با رویکردهای سنتی یاددهی-یادگیری بوده‌است. این پژوهش آمیخته از نوع کیفی و کمی متوالی است و هدف آن بررسی فرآیند یاددهی-یادگیری در محیط الکترونیک دانشگاه تهران می‌باشد. در مرحله کیفی، محققان از روش‌ تحقیق پدیدارشناسی استفاده کرده‌اند. مصاحبه‌ها با دانشجویان و اساتید انجام شد و نمونه‌گیری به شیوه هدفمند با در نظر گرفتن اشباع داده‌ها صورت گرفت. یافته‌های کیفی به بررسی عمیق تجربیات 25 دانشجو و 18 مدرس درگیر در یاددهی-یادگیری الکترونیک در این دانشگاه پرداخته و الگوی نظری فرآیند یاددهی-یادگیری در بستر الکترونیک در دانشگاه تهران را معرفی می‌کند. در قسمت کمی، با توجه به اطلاعات مرحله کیفی و بررسی های نظری گسترده‌تر، پرسشنامه فرآیند یاددهی-یادگیری در بستر الکترونیک توسط نویسندگان ساخته و اعتبارسنجی شده است. این پرسشنامه پس از بررسی روایی محتوایی افراد خبره؛ با تعداد 495 دانشجوی دانشگاه تهران که به آن پاسخ دادند، مورد تحلیل عاملی تاییدی و اکتشافی قرار گرفت. تمامی تحلیل‌ها روایی و پایایی نهایی این پرسشنامه را با 35 گویه و 8 عامل و آلفای کرونباخ کلی بالای 7/0 تایید کردند. بنابراین این سازه به عنوان ابزاری جهت بررسی فرآیند یاددهی-یادگیری در بستر الکترونیک دانشگاه‌ها می‌تواند معرفی ‌شود.
پژوهش حاضر عناصر اساسی فرآیند یاددهی-یادگیری در محیط الکترونیک دانشگاه تهران را شناسایی کرده و الگوی مفهومی تطبیقی با نیازها و ویژگی‌های این مؤسسه آموزش عالی را ارائه می‌کند. همچنین با معرفی پرسشنامه فرآیند یاددهی-یادگیری در بستر الکترونیک به معرفی ابزاری جهت بررسی این مهم در این موسه و سایر موسسات آموزشی همت می‌گمارد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Investigating the teaching-learning process in the electronic environment: A Mixed-Method study in the University of Tehran

نویسندگان [English]

  • Razieh Safarifard 1
  • Elahe Hejazi 2
  • Amirhosein Zangane 1
  • Masoud Gholamali lavasani 1

1 Department of Educational Psychology, Faculty of Psychology and Educational Sciences, University of Tehran

2 Department of Educational Psychology, Faculty of Psychology and Educational Sciences, University of Tehran

چکیده [English]

Recently, the field of education has undergone a profound transformation marked by the integration of technology into traditional teaching and learning methods. Acknowledging the necessity for a thorough investigation, this sequential mixed-methods research delves into the intricacies of the teaching-learning process in the electronic environment at the University of Tehran.
Employing a phenomenological research approach in the qualitative phase, interviews were conducted with students and professors, using purposeful sampling guided by data saturation considerations. Qualitative findings shed light on the nuanced experiences of 25 students and 18 instructors actively engaged in electronic teaching-learning at the University. These insights contribute to the development of a theoretical framework encapsulating the dynamics of the teaching-learning process within the electronic landscape at the University of Tehran.
In the quantitative realm, researchers designed and validated a questionnaire based on qualitative insights and extensive theoretical reviews. After undergoing content validity scrutiny by experts, the questionnaire was administered to 495 University of Tehran students. Confirmatory and exploratory factor analyses confirmed the final validity and reliability of the questionnaire, consisting of 35 items and 8 factors, with a Cronbach's alpha exceeding 0.70. This instrument emerges as a valuable tool for scrutinizing the teaching-learning process within electronic environments across universities.
This study outlines key aspects of e-learning at the University of Tehran, offering a specialized conceptual model. Additionally, it introduces a questionnaire to create an evaluation tool for this crucial aspect at the university and beyond.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Teaching-learning process
  • Electronic learning environment
  • Higher education
  • Mixed-methods study