با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن روانشناسی تربیتی ایران
تاثیرآموزش شفقت به خود بر تنظیم شناختی هیجان و ترس از صمیمیت در نوجوانان مبتلا به اختلال نافرمانی مقابله‌ای

محمد درزی؛ شهریار یارمحمدی واصل؛ ابوالقاسم یعقوبی؛ رسول کرد نوقابی

دوره 12، شماره 1 ، شهریور 1403، صفحه 9-20

https://doi.org/10.30473/etl.2024.70652.4166

چکیده
  هدف پژوهش حاضر، بررسی تاثیر آموزش شفقت به خود بر تنظیم شناختی هیجان و ترس از صمیمیت در نوجوانان مبتلا به اختلال نافرمانی مقابله‌ای بود. روش پژوهش، نیمه آزمایشی از نوع پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی دانش‌آموزان پسر دارای اختلال نافرمانی مقابله‌ای مشغول به تحصیل مقطع متوسطه دوم شهرستان بویین ...  بیشتر

هنجاریابی و بومی‌سازی ابزارهای مرتبط با یادگیری آموزشگاهی
بررسی ویژگی‌های روان‌سنجی مقیاس درگیری تحصیلی دانشجویان

مریم محسن پور؛ حورا الموسوی؛ ملوک خادمی اشکذری

دوره 12، شماره 1 ، شهریور 1403، صفحه 21-32

https://doi.org/10.30473/etl.2024.70836.4177

چکیده
  این پژوهش با هدف بررسی ویژگی‌های روان‌سنجی مقیاس درگیری تحصیلی فرد-موقعیت تدوین‌شده برای دانشجویان توسط آلونسو-تاپیا، مرینو-تجدور و هورتاس (2022)، انجام شد. در این مقیاس چهار مولفه شناختی، رفتاری، هیجانی و عاملیت در پنج موقعیت تحصیلی برای دانشجویان ارزیابی شد. جامعه آماری کلیه دانشجویان کارشناسی ورودی سال‌های 1398 تا 1401 دانشکده علوم ...  بیشتر

روان‌شناسی شناختی و یادگیری آموزشگاهی
سبک‌های دلبستگی و همدلی: نقش واسطه‌ای حل مسئله اجتماعی

حسین زارع؛ پریا سادات معراجی سعید؛ فاطمه فولادی

دوره 12، شماره 1 ، شهریور 1403، صفحه 33-44

https://doi.org/10.30473/etl.2024.71455.4214

چکیده
  هدف پژوهش حاضر بررسی رابطۀ سبک‌های دلبستگی و همدلی با نقش واسطۀ حل مسئله اجتماعی بود. این پژوهش از نوع توصیفی بوده و براساس همبستگی انجام شده است. جامعه آماری پژوهش حاضر را تمام دانشجویان دانشگاه الزهرا تشکیل می‌دادند؛ که از این جامعه تعداد 373 دانشجو با استفاده از نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای انتخاب شدند. به منظور جمع‌آوری داده‌ها ...  بیشتر

آموزش از دور، آموزش مجازی و یادگیری الکترونیکی
بررسی فرآیند یاددهی - یادگیری در محیط الکترونیک: یک مطالعه آمیخته در دانشگاه تهران

راضیه صفاری فرد؛ الهه حجازی؛ امیرحسین زنگانه؛ مسعود غلامعلی لواسانی

دوره 12، شماره 1 ، شهریور 1403، صفحه 45-58

https://doi.org/10.30473/etl.2024.69913.4123

چکیده
  یکی از اصلی‌ترین تغییرات در حوزه آموزش سالیان اخیر، یکپارچگی فناوری با رویکردهای سنتی یاددهی-یادگیری بوده است. این پژوهش آمیخته از نوع کیفی و کمی متوالی بوده و هدف آن بررسی فرآیند یاددهی-یادگیری در محیط الکترونیک دانشگاه تهران بوده است.در مرحله کیفی، محققان از روش‌ تحقیق پدیدارشناسی استفاده کرده‌اند. مصاحبه‌ها با دانشجویان و اساتید ...  بیشتر

هنجاریابی و بومی‌سازی ابزارهای مرتبط با یادگیری آموزشگاهی
اعتبارسنجی و هنجاریابی مقیاس کمال‌گرایی تحصیلی دانشگاهی (CAPS)

اسماعیل سلیمانی؛ هانیه پاکروان

دوره 12، شماره 1 ، شهریور 1403، صفحه 59-68

https://doi.org/10.30473/etl.2024.70182.4133

چکیده
  هدف از انجام این پژوهش اعتبارسنجی و هنجاریابی مقیاس کمال‌گرایی تحصیلی دانشگاهی بود. روش پژوهش حاضر توصیفی و از نوع اعتباریابی بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشجویان دانشگاه ارومیه در سال ۱۴۰۲ بودند که ۳۳۸ نفر به‌صورت نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند. داده‌ها به روش آنلاین جمع‌آوری شدند. ابزارهای به‌کارگرفته‌شده مقیاس کمال‌گرایی ...  بیشتر

هنجاریابی و بومی‌سازی ابزارهای مرتبط با یادگیری آموزشگاهی
اعتبارسنجی نسخة فارسی پرسش‌نامة حمایت تحصیلی ادراک‌شده برای نوجوانان

زهرا ملکی؛ امید شکری؛ فاطمه الماسی

دوره 12، شماره 1 ، شهریور 1403، صفحه 69-80

https://doi.org/10.30473/etl.2024.68956.4071

چکیده
  پیشتر تاثیر حمایت تحصیلی بر تحولِ فردی و تحصیلی یادگیرندگان نشان داده شده است. بر این اساس، این پژوهش با هدف اعتباریابی نسخه فارسی پرسش‌نامة حمایت تحصیلی ادراک‌شده برای نوجوانان انجام شد. 400 نوجوان (200 دختر و 200 پسر) که با روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند به پرسش‌نامه حمایت تحصیلی ادارک‌شده (رییز و همکاران، 2022)، علاقه تحصیلی برای ...  بیشتر

روان‌شناسی شناختی و یادگیری آموزشگاهی
تأثیر آموزش ادراک فضایی دیداری بر ارتقاء تئوری ذهن در دانش‌آموزان دارای اختلال یادگیری

نجمه محمد پناهی؛ لیلا بیات مختاری

دوره 12، شماره 1 ، شهریور 1403، صفحه 81-90

https://doi.org/10.30473/etl.2024.70444.4157

چکیده
  پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر مهارت‌های ادراک دیداری فضایی بر تئوری ذهن دانش‌آموزان 8 تا 10 ساله دچار اختلال یادگیری شهر مشهد انجام شد. این پژوهش به لحاظ رویکرد، از نوع کمی و از نظر طرح تحقیق، از نوع نیمه آزمایشی (پیش‌آزمون پس‌آزمون با گروه کنترل) است. جامعه آماری شامل کلیه دانش‌آموزان پسر 8 تا 10 ساله که با علائم اختلال یادگیری به مراکز ...  بیشتر