با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن روانشناسی تربیتی ایران
هنجاریابی و بومی‌سازی ابزارهای مرتبط با یادگیری آموزشگاهی
بررسی ویژگی های روانسنجی مقیاس درگیری تحصیلی دانشجویان

مریم محسن پور؛ حورا الموسوی؛ ملوک خادمی اشکذری

دوره 12، شماره 1 ، شهریور 1403، صفحه 21-32

https://doi.org/10.30473/etl.2024.70836.4177

چکیده
  این پژوهش با هدف بررسی ویژگی‌های روانسنجی مقیاس درگیری تحصیلی فرد-موقعیت برای دانشجویان تدوین شده توسط آلونسو-تاپیا، مرینو-تجدور و هورتاس (2022)، انجام شد. در این مقیاس چهار مولفه شناختی، رفتاری، هیجانی و عاملیت در پنج موقعیت تحصیلی برای دانشجویان ارزیابی می‌شود. جامعه آماری کلیه دانشجویان کارشناسی ورودی سال‌های 1398 تا1401 دانشکده ...  بیشتر

هنجاریابی و بومی‌سازی ابزارهای مرتبط با یادگیری آموزشگاهی
اعتبارسنجی و هنجاریابی مقیاس کمال‌گرایی تحصیلی (CAPS)

اسماعیل سلیمانی؛ هانیه پاکروان

دوره 12، شماره 1 ، شهریور 1403

https://doi.org/10.30473/etl.2024.70182.4133

چکیده
  هدف: هدف از انجام این پژوهش اعتبارسنجی و هنجاریابی مقیاس کمال‌گرایی تحصیلی دانشگاهی بود. مواد و روش‌ها: روش پژوهش حاضر توصیفی و از نوع اعتباریابی بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشجویان دانشگاه ارومیه در سال ۱۴۰۲ بودند که ۳۳۸ نفر به‌صورت نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند. داده‌ها به روش آنلاین جمع‌آوری شدند. ابزارهای به‌کارگرفته‌شده ...  بیشتر

آموزش از دور، آموزش مجازی و یادگیری الکترونیکی
بررسی فرآیند یاددهی - یادگیری در محیط الکترونیک: یک مطالعه آمیخته در دانشگاه تهران

راضیه صفاری فرد؛ الهه حجازی؛ امیرحسین زنگانه؛ مسعود غلامعلی لواسانی

دوره 12، شماره 1 ، شهریور 1403

https://doi.org/10.30473/etl.2024.69913.4123

چکیده
  یکی از اصلی‌ترین تغییرات در حوزه آموزش سالیان اخیر، یکپارچگی فناوری با رویکردهای سنتی یاددهی-یادگیری بوده‌است. این پژوهش آمیخته از نوع کیفی و کمی متوالی است و هدف آن بررسی فرآیند یاددهی-یادگیری در محیط الکترونیک دانشگاه تهران می‌باشد. در مرحله کیفی، محققان از روش‌ تحقیق پدیدارشناسی استفاده کرده‌اند. مصاحبه‌ها با دانشجویان و ...  بیشتر

هنجاریابی و بومی‌سازی ابزارهای مرتبط با یادگیری آموزشگاهی
اعتبارسنجی نسخة فارسی پرسشنامة حمایت تحصیلی ادراک‌شده برای نوجوانان

زهرا ملکی؛ امید شکری؛ فاطمه الماسی

دوره 12، شماره 1 ، شهریور 1403

https://doi.org/10.30473/etl.2024.68956.4071

چکیده
  پیشتر تاثیر حمایت تحصیلی بر تحولِ فردی و تحصیلی یادگیرندگان نشان داده شده است. بر این اساس، این پژوهش با هدف اعتباریابی نسخه فارسی پرسشنامة حمایت تحصیلی ادراک شده برای نوجوانان انجام شد. 400 نوجوان (200 دختر و 200 پسر) که با روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند به پرسشنامه حمایت تحصیلی ادارک شده (رییز و همکاران ، 2022)، علاقه تحصیلی برای نوجوانان ...  بیشتر

روان‌شناسی شناختی و یادگیری آموزشگاهی
سبک‌های دلبستگی و همدلی: نقش واسطه‌ای حل‌مسئله اجتماعی

حسین زارع؛ پریا سادات معراجی سعید؛ فاطمه فولادی

دوره 12، شماره 1 ، شهریور 1403

https://doi.org/10.30473/etl.2024.71455.4214

چکیده
  هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه‌ی سبک‌های دلبستگی و همدلی با نقش واسطه‌ای حل‌مسئله اجتماعی بود. این پژوهش از نوع توصیفی بوده و براساس همبستگی انجام شده است. جامعه آماری پژوهش حاضر را تمام دانشجویان دانشگاه الزهرا تشکیل می‌داند که از این جامعه تعداد 373 دانشجو با استفاده از نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای انتخاب شدند. به منظور جمع‌آوری داده‌ها ...  بیشتر

روان‌شناسی شناختی و یادگیری آموزشگاهی
تأثیر آموزش ادراک فضایی دیداری بر ارتقاء تئوری ذهن در دانش آموزان دارای اختلال یادگیری

نجمه محمد پناهی؛ لیلا بیات مختاری

دوره 12، شماره 1 ، شهریور 1403

https://doi.org/10.30473/etl.2024.70444.4157

چکیده
  مقدمه: پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر مهارت های ادراک دیداری فضایی بر تئوری ذهن دانش آموزان 8تا10 ساله دچار اختلال یادگیری شهر مشهد انجام شد. روش: این پژوهش به لحاظ رویکرد، از نوع کمی و از نظر طرح تحقیق، از نوع نیمه آزمایشی (پیش آزمون پس آزمون با گروه کنترل) میباشد. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان پسردر گروه سنی 8 تا 10 ساله که با علائم اختلال ...  بیشتر