با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن روانشناسی تربیتی ایران

نوع مقاله : پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه پیام نور

2 هیات علمی دانشگاه پیام نور

چکیده

مقدمه: پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر مهارت های ادراک دیداری فضایی بر تئوری ذهن دانش آموزان 8تا10 ساله دچار اختلال یادگیری شهر مشهد انجام شد. روش: این پژوهش به لحاظ رویکرد، از نوع کمی و از نظر طرح تحقیق، از نوع نیمه آزمایشی (پیش آزمون پس آزمون با گروه کنترل) میباشد. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان پسردر گروه سنی 8 تا 10 ساله که با علائم اختلال یادگیری به مراکز اختلال یادگیری شهر مشهد مراجعه کردند، بود. نمونه آماری شامل 30 نفر از جامعه مذکور که به روش نمونه گیری غیر احتمالی از نوع هدفمند انتخاب شدند میباشد.که بصورت تصادفی در دو گروه 15 نفره آزمایش و کنترل جایگزین شدند. گروه آزمایش طی 10 جلسه 60دقیقه ای آموزش مهارت های ادراک دیداری فضایی را دریافت کردنددر حالیکه گروه کنترل تحت هیچ مداخله ای قرار نگرفت. کلیه شرکت کنندگان قبل و بعد از اجرای متغیر مستقل، با آزمون تئوری ذهن استیرنمن مورد سنجش قرار گرفتند. داده های این پژوهش با آزمون تحلیل کوواریانس و نرم افزار spss.24 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که آموزش مهارت های ادراک دیداری فضایی تاثیرمعناداری در بهبود عملکرد تئوری ذهن دانش آموزان دچار اختلال یادگیری دارد.
نتیجه گیری: در مجموع مطالعه حاضر نشان دادکه دانش آموزان دچار اختلال یادگیری قبل از اجرای آموزش مهارت های ادراک دیداری فضایی، از نمرات تئوری ذهن پایین تری نسبت به بعد از اجرای مداخله برخوردار بودند که بدنبال آن بهبود اختلال یادگیری را در پی داشت.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

The effect of visual spatial perception training on improving theory of mind in students with learning disabilities

نویسندگان [English]

  • Najmeh mohamad Panahi, 1
  • leila bayat mokhtari 2

1 M.sc. Educational Psychology of Payam Noor University

2 Faculty of payam noor university

چکیده [English]

Introduction: The aim of this study was to investigate the effect of spatial visual perception skills on the theory of mind of 8-10 year-old students with learning disabilities in Mashhad.
Method: This survey plan was quantitative in terms of approach And in terms of the research design, it is a semi-experimental type (pretest/ posttest with a control group. The statistical population included all male students in the age group of 8 to 10 years who referred to learning disorder centers in Mashhad with learning disorder symptoms. The statistical sample includes 30 people from the mentioned community who were selected by non-probability sampling method that They were replaced randomly in two groups of 15 people, experimental and control. The experimental group received visual spatial perception skills training for 60 minutes in 10 sessions, while the control group was not subjected to any intervention.
All participants were assessed with Stirenman's theory of mind test before and after the implementation of the independent variable. The data of this research was analyzed by analysis of covariance and spss.24 software. Findings: The results of covariance analysis showed that teaching visual spatial perception skills has a significant effect on improving theory of mind performance of students with learning disabilities. Conclusion: overall, this study showed that the Students with learning disabilities had lower theory of mind scores before the implementation of visual spatial perception skills training than after the implementation of the intervention, which resulted in the improvement of learning disabilities.

کلیدواژه‌ها [English]

  • "visual spatial perception skills"
  • 'theory of mind"
  • "learning disorder"