نوع مقاله : پژوهشی
نویسندگان
دانشگاه علم و هنر یزد
چکیده
هدف این تحقیق ارایه مدل ساختاری برای پیشبینی انگیزه پیشرفت بر اساس الگوهای ارتباطی خانواده با متغیر میانجی خود ناتوانسازی تحصیلی در دانش آموزان دارای اضطراب تحصیل دختر دوره دوم ابتدایی بود. این پژوهش از نظر هدف توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری دانش آموزان دختر پایه دوم ابتدایی دارای اضطراب تحصیل بودند. از طریق غربال و فرمول کوکران 140 دانش آموز به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه اضطراب تحصیل ( گادزلا، 1991)، انگیزش پیشرفت ( هرمنس، 1970)، الگوهای ارتباطی خانواده ( فیتزپاتریک، 2002) و پرسشنامهی خودناتوان سازی ( جونز و رودولت،1982) بود. برای تحلیل داده ها از طرح های پیشرفته همبستگی ( تحلیل مسیر) از طریق اسمارت پی ال اس استفاده شد. نتایج نشان داد الگوی ارتباطی خانواده ( جهت گیری همنوایی و گفت و شنود) بر انگیزش پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دارای اضطراب تحصیل رابطه معناداری داشت. جهتگیری همنوایی رابطه غیرمستقیم و جهتگیری گفتوشنود رابطه مستقیم بر برانگیزه پیشرفت تحصیلی داشت. همچنین الگوهای ارتباطی خانواده با نقش واسطه ای خود ناتوان سازی تحصیلی بر انگیزه پیشرفت دانش آموزان رابطه معناداری داشت. در مجموع در این تحقیق نشان داده شد که الگوهای ارتباطی خانواده نقش مهمی در انگیزه پیشرفت دانش اموزان دارای اضطراب تحصیل دارد.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
A structural model for predicting achievement motivation based on family communication patterns in students with academic anxiety with the mediating variable of academic self-handicapping in female students of the second grade of elementary school
نویسندگان [English]
- farangis demehri
- hadise zolfaghari
science and arts university
چکیده [English]
Studying experience is one of the situational sports that is related to the performance and academic progress of students. This research aims to use a structural model to predict achievement motivation based on the family communication patterns in students with academic anxiety with mediating variable of academic self handicapping. This research is applied in terms of purpose and descriptive survey. The statistical population was the female students of the second grade of primary school, who were first measured with the help of the Godzilla 1991 academic sports questionnaire, and 230 anxious students were identified, and 145 of them were selected as a sample of anxious students according to Cochran's formula. The tools of this research were Hermans' progress questionnaire (1970) and family communication patterns from Fitzpatrick (2002) and self-helplessness questionnaire made by Jones and Rodolt (1982). For statistical calculations, SPS software was used for descriptive statistics and SmartPLS for inferential statistics. The findings of the research showed that the communication pattern of anxious students is significant in motivating their academic progress. Conformity orientation has an indirect effect and dialogue orientation has an indirect effect on academic motivation. Communication patterns also have an effect on academic disability itself. It can be concluded that the communication pattern of anxious students (conformity orientation, dialogue orientation) motivates the academic progress of female students with regard to the mediating role of academic disability
کلیدواژهها [English]
- achievement motivation
- academic anxiety
- communication pattern
- academic self-handicapping