با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن روانشناسی تربیتی ایران
انگیزش و یادگیری
پرسشنامه انگیزش ریاضی: ساختار عاملی و ویژگی‌های روان‌سنجی نسخه فارسی

شکوفه موسوی؛ علی خدائی؛ امید شکری

دوره 12، شماره 2 ، آبان 1403، صفحه 9-20

https://doi.org/10.30473/etl.2024.70729.4169

چکیده
  نتایج مطالعات مختلف از نقش حساس سازه انگیزش در تامین تجارب موفقیت‌آمیز یادگیرندگان در تمامی قلمروهای پیشرفت تحصیلی، حمایت کرده‌اند. بنابراین؛ این پژوهش با هدف مطالعه ساختار عاملی و ویژگی‌های روان‌سنجی نسخة فارسی پرسش‌نامه انگیزش ریاضی در نوجوانان انجام شد. در این پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی، از جامعه آماری دختران متوسطه اول ...  بیشتر

فنون و روش‌های نوین آموزش و یادگیری
اثربخشی برنامه درمان مبتنی بر تعهد و پذیرش بر شفقت به خود

ساجده مرادی؛ سیامک سامانی؛ محمد مظفری؛ بنفشه امیدوار

دوره 12، شماره 2 ، آبان 1403، صفحه 21-34

https://doi.org/10.30473/etl.2024.71155.4197

چکیده
  هدف: این مطالعه با هدف اثربخشی برنامه درمان مبتنی بر تعهد و پذیرش بر شفقت به خود مادران دارای کودکان کم‌توان ذهنی انجام گرفت.روش: روش مطالعه نیمه‌آزمایشی از نوع پیش‌آزمون-پس‌آزمون-پیگیری با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل تمامی مادران 20 تا 50 ساله دارای کودک کم‌توان ذهنی تربیت‌پذیر مراجعه‌کننده به مراکز آموزش و توانبخشی کودکان ...  بیشتر

مبانی نظری و فلسفی آموزش و یادگیری
تدوین مدل علی کیفیت زندگی در مدرسه براساس حمایت تحصیلی و جو مدرسه با نقش میانجی نگرش تحصیلی

کبری عالی پور؛ محمد عباسی؛ عزت اله قدم پور

دوره 12، شماره 2 ، آبان 1403، صفحه 35-46

https://doi.org/10.30473/etl.2024.71205.4201

چکیده
  چکیدهکیفیت زندگی دانش‌آموزان در مدرسه سازه‌ای است چند بعدی که عوامل مختلفی بر افزایش آن تاثیرگذار است. هدف پژوهش حاضر تدوین مدل علی کیفیت زندگی در مدرسه بر اساس حمایت تحصیلی و جو مدرسه با نقش میانجی نگرش تحصیلی دانش‌آموزان بود. جامعه‌ی آماری پژوهش شامل کلیه دانش‌آموزان دختر دوره‌ی دوم ابتدایی شهر خرم‌آباد بود. نمونه‌آماری پژوهش ...  بیشتر

انگیزش و یادگیری
مدل ساختاری انگیزه پیشرفت بر اساس الگوهای ارتباطی خانواده با نقش واسطه ای خودناتوان سازی تحصیلی در دانش آموزان دارای اضطراب تحصیل دختر دوره دوم ابتدایی

فرنگیس دمهری؛ حدیثه ذوالفقاری عطاآبادی

دوره 12، شماره 2 ، آبان 1403

https://doi.org/10.30473/etl.2024.70932.4184

چکیده
  هدف این تحقیق ارایه مدل ساختاری برای پیش‌بینی انگیزه پیشرفت بر اساس الگوهای ارتباطی خانواده با متغیر میانجی خود ناتوان‌سازی تحصیلی در دانش آموزان دارای اضطراب تحصیل دختر دوره دوم ابتدایی بود. این پژوهش از نظر هدف توصیفی از‌‌ نوع همبستگی بود. جامعه آماری دانش آموزان دختر پایه دوم ابتدایی دارای اضطراب تحصیل بودند. از طریق غربال و ...  بیشتر

فنون و روش‌های نوین آموزش و یادگیری
بررسی اثربخشی چندرسانه‌ای فلیپ‌بوک بر یادگیری مفاهیم زیست‌شناسی گیاهی علوم‌تجربی پایۀ نهم دانش‌آموزان دختر شهر قرچک

هاجر بابایی دامناب؛ سمیه کی پور؛ سپیده نوروزی

دوره 12، شماره 2 ، آبان 1403

https://doi.org/10.30473/etl.2024.69049.4080

چکیده
  فلیپ‌بوک یک محصول یادگیری نوآورانة چندرسانه‌ای است که با یکپارچه‌سازی منابع متنی، صوتی، انیمیشن، گرافیک و ویدئو امکان ارائه‌ای مؤثر را به وجود می‌آورد. هدف این پژوهش بررسی اثربخشی چندرسانه‌ای فلیپ‌بوک بر یادگیری مفاهیم زیستی علوم تجربی در دانش‌آموزان دختر پایۀ نهم شهر قرچک بود. روش به‌کاررفته در این پژوهش، روش نیمه‌تجربی ...  بیشتر

جنبه‌های اخلاقی، ارزشی و اجتماعی مرتبط با یادگیری آموزشگاهی
اثربخشی آموزش مبتنی بر برنامه ریزی چند بعدی بر اشتیاق وسرزندگی تحصیلی دانش آموزان پسر

عبدالجمیل قزل؛ معصومه باقرپور

دوره 12، شماره 2 ، آبان 1403، صفحه 47-56

https://doi.org/10.30473/etl.2024.71082.4191

چکیده
  پژوهش حاضر با هدف اثربخشی آموزش مبتنی بر برنامه ریزی چند بعدی بر اشتیاق وسرزندگی تحصیلی دانش آموزان صورت گرفت.تحقیق نیمه آزمایشی با گروه گواه و آزمایش بود . جامعه آماری شامل دانش آموزان پسر پایه هفتم بندرترکمن به تعداد 898 بود که با روش در دسترس بصورت تصادفی 25 نفر در گروه آزمایش و 2۵ نفر درگروه گواه قرار گرفتند. ابزار گردآوری داده ها شامل ...  بیشتر

انگیزش و یادگیری
بررسی اثربخشی آموزش تنظیم هیجان بر عاطفه مثبت و منفی و هیجان پیشرفت در دانشجویان

سید موسی گلستانه؛ فریده سادات حسینی؛ صادق حکمتیان فرد؛ سهیلا علمداری

دوره 12، شماره 2 ، آبان 1403

https://doi.org/10.30473/etl.2024.70746.4172

چکیده
  هدف این پژوهش تعیین اثربخشی آموزش تنظیم هیجان بر عاطفه مثبت و منفی و هیجان پیشرفت در دانشجویان بود. روش تحقیق حاضر آزمایشی از نوع پیش آزمون پس آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری این پژوهش تمامی دانشجویان سال اول کارشناسی دانشگاه خلیج فارس در سال تحصیلی 99-98 بود. ابتدا 400 نفر به روش نمونه‌گیری تصادفی چند مرحله‌ای از بین دانشکده‌های ...  بیشتر