انگیزش و یادگیری
شکوفه موسوی؛ علی خدائی؛ امید شکری
چکیده
نتایج مطالعات مختلف از نقشِ حساسِ سازة انگیزش در تامین تجارب موفقیتآمیز یادگیرندگان در تمامی قلمروهای پیشرفت تحصیلی، حمایت کردهاند. بنابراین، این پژوهش با هدف مطالعة ساختار عاملی و ویژگیهای روانسنجی نسخة فارسی پرسشنامة انگیزش ریاضی در نوجوانان انجام شد. در این پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی، از جامعه آماری دختران متوسطة اول ...
بیشتر
نتایج مطالعات مختلف از نقشِ حساسِ سازة انگیزش در تامین تجارب موفقیتآمیز یادگیرندگان در تمامی قلمروهای پیشرفت تحصیلی، حمایت کردهاند. بنابراین، این پژوهش با هدف مطالعة ساختار عاملی و ویژگیهای روانسنجی نسخة فارسی پرسشنامة انگیزش ریاضی در نوجوانان انجام شد. در این پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی، از جامعه آماری دختران متوسطة اول منطقة 4 آموزش و پرورش شهر تهران، تعداد 350 نوجوانان از طریقِ روشِ نمونهگیری دردسترس انتخاب و به پرسشنامة انگیزش ریاضی (فیوریلا و همکاران، 2021)، نسخه تجدیدنظرشده مقیاس ارزیابی تنیدگی (رویلی، رویسچ، جاریکا و واگن، 2005) و پرسشنامة سرمایة روانشناختی ـ نسخه نوجوان (لوتانز، آولیو، آوی و نورمن، 2007)، پاسخ دادند. نتایج تحلیل عاملی تاییدی نشان داد که نسخة فارسی پرسشنامة انگیزش ریاضی برای نوجوانان با ساختاری مشتمل بر چهار عامل ارزش درونی، خودتنظیمی، خودکارآمدی، ارزش سودمندی و اضطراب امتحان، از روایی عاملی خوبی برخوردار بود. علاوه بر این، نتایج مربوط به همبستگی بین ابعاد انگیزش ریاضی برای نوجوانان با ارزیابیهای شناختی آنها از تجارب شکست در بافتار پاسخ به مطالبات درس ریاضی و همچنین با سرمایه روانشناختی یادگیرندگان در موقعیت های پیشرفت تحصیلی، از روایی ملاکی نسخه فارسی پرسشنامة مزبور، حمایت کرد. در مجموع، نتایج این پژوهش ضمن تاکید بر اتقان نظری بنان مفهومی زیربنایی پرسشنامة انگیزش ریاضی، از یک سوی، با تکرار ساختار عاملی این ابزار سنجش، از کارکرد فرابافتاری سازههای انگیزشی و از دیگر سوی، از ضرورت فهم بافتاری سازهای انگیزشی بر اساس مطالبهگریهای اختصاصی دروس مختلف، حمایت کرد.
فنون و روشهای نوین آموزش و یادگیری
ساجده مرادی؛ سیامک سامانی؛ محمد مظفری؛ بنفشه امیدوار
چکیده
هدف: این مطالعه با هدف اثربخشی برنامه درمان مبتنی بر تعهد و پذیرش بر شفقت به خود مادران دارای کودکان کمتوان ذهنی انجام گرفت.روش: روش مطالعه نیمهآزمایشی از نوع پیشآزمون-پسآزمون-پیگیری با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل تمامی مادران 20 تا 50 ساله دارای کودک کمتوان ذهنی تربیتپذیر مراجعهکننده به مراکز آموزش و توانبخشی کودکان ...
بیشتر
هدف: این مطالعه با هدف اثربخشی برنامه درمان مبتنی بر تعهد و پذیرش بر شفقت به خود مادران دارای کودکان کمتوان ذهنی انجام گرفت.روش: روش مطالعه نیمهآزمایشی از نوع پیشآزمون-پسآزمون-پیگیری با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل تمامی مادران 20 تا 50 ساله دارای کودک کمتوان ذهنی تربیتپذیر مراجعهکننده به مراکز آموزش و توانبخشی کودکان کمتوان ذهنی شهر شیراز در نیمه دوم سال 1401 بود. از بین آنها تعداد 30 نفر بر اساس ملاکهای ورود و به شیوه نمونهگیری هدفمند انتخاب شده و به صورت تصادفی در دو گروه 15 نفره (گروه آزمایش و گروه کنترل) گمارده شدند. مداخله درمان مبتنی بر تعهد و پذیرش برای هر مادر در 10 جلسه 90 دقیقهای اجرا شد و گروه کنترل در فهرست انتظار قرار گرفتند. ابزار پژوهش شامل مقیاس خودشفقتی بود. دادهها با استفاده از روش تحلیل کوواریانس با اندازهگیری مکرر تحلیل شدند.یافتهها: نتایج نشان داد بین گروه آزمایش و گروه کنترل در مراحل پسآزمون و پیگیری تفاوت معنیدار وجود داشت؛ و مداخله درمان مبتنی بر تعهد و پذیرش باعث افزایش سطح شفقت به خود مادران دارای کودکان کمتوان ذهنی شده و تأثیر این مداخله درمانی در مرحله پیگیری نیز پایدار بوده است (P<0.05).نتیجهگیری: بر اساس نتایج پژوهش حاضر، مداخله درمان مبتنی بر تعهد و پذیرش میتواند برای بهبود شفقت به خود مادران دارای کودکان کمتوان ذهنی کارآمد باشد؛ و توصیه میگردد که درمانگران و مشاوران در راستای بهبود سطح شفقت به خود این مادران از این درمان در کنار سایر مداخلات درمانی استفاده کنند.
انگیزش و یادگیری
فرنگیس دمهری؛ حدیثه ذوالفقاری عطاآبادی
چکیده
هدف این تحقیق ارایه مدل ساختاری برای پیشبینی انگیزه پیشرفت بر اساس الگوهای ارتباطی خانواده با متغیر میانجی خود ناتوانسازی تحصیلی در دانش آموزان دارای اضطراب تحصیل دختر دوره دوم ابتدایی بود. این پژوهش از نظر هدف توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری دانش آموزان دختر پایه دوم ابتدایی دارای اضطراب تحصیل بودند. از طریق غربال و ...
بیشتر
هدف این تحقیق ارایه مدل ساختاری برای پیشبینی انگیزه پیشرفت بر اساس الگوهای ارتباطی خانواده با متغیر میانجی خود ناتوانسازی تحصیلی در دانش آموزان دارای اضطراب تحصیل دختر دوره دوم ابتدایی بود. این پژوهش از نظر هدف توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری دانش آموزان دختر پایه دوم ابتدایی دارای اضطراب تحصیل بودند. از طریق غربال و فرمول کوکران 140 دانش آموز به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه اضطراب تحصیل ( گادزلا، 1991)، انگیزش پیشرفت ( هرمنس، 1970)، الگوهای ارتباطی خانواده ( فیتزپاتریک، 2002) و پرسشنامهی خودناتوان سازی ( جونز و رودولت،1982) بود. برای تحلیل داده ها از طرح های پیشرفته همبستگی ( تحلیل مسیر) از طریق اسمارت پی ال اس استفاده شد. نتایج نشان داد الگوی ارتباطی خانواده ( جهت گیری همنوایی و گفت و شنود) بر انگیزش پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دارای اضطراب تحصیل رابطه معناداری داشت. جهتگیری همنوایی رابطه غیرمستقیم و جهتگیری گفتوشنود رابطه مستقیم بر برانگیزه پیشرفت تحصیلی داشت. همچنین الگوهای ارتباطی خانواده با نقش واسطه ای خود ناتوان سازی تحصیلی بر انگیزه پیشرفت دانش آموزان رابطه معناداری داشت. در مجموع در این تحقیق نشان داده شد که الگوهای ارتباطی خانواده نقش مهمی در انگیزه پیشرفت دانش اموزان دارای اضطراب تحصیل دارد.
مبانی نظری و فلسفی آموزش و یادگیری
کبری عالی پور؛ محمد عباسی؛ عزت اله قدم پور
چکیده
چکیدهکیفیت زندگی دانشآموزان در مدرسه سازهای است چند بعدی که عوامل مختلفی بر افزایش آن تاثیرگذار است. هدف پژوهش حاضر تدوین مدل علی کیفیت زندگی در مدرسه بر اساس حمایت تحصیلی و جو مدرسه با نقش میانجی نگرش تحصیلی دانشآموزان بود. جامعهی آماری پژوهش شامل کلیه دانشآموزان دختر دورهی دوم ابتدایی شهر خرمآباد بود. نمونهآماری پژوهش ...
بیشتر
چکیدهکیفیت زندگی دانشآموزان در مدرسه سازهای است چند بعدی که عوامل مختلفی بر افزایش آن تاثیرگذار است. هدف پژوهش حاضر تدوین مدل علی کیفیت زندگی در مدرسه بر اساس حمایت تحصیلی و جو مدرسه با نقش میانجی نگرش تحصیلی دانشآموزان بود. جامعهی آماری پژوهش شامل کلیه دانشآموزان دختر دورهی دوم ابتدایی شهر خرمآباد بود. نمونهآماری پژوهش 435 نفر بود که با روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. دادهها با استفاده از پرسشنامههای کیفیت زندگی در مدرسه اندرسون و بورک (2000)، حمایت تحصیلی ساندرز(2005)، جو مدرسه لی(2017)، نگرش تحصیلی مککوچ (2003) جمعآوری شدند. جهت تحلیل دادهها از روش الگویابی معادلات ساختاری (SEM) استفاده شد. و جهت بررسی معناداری اثرات غیر مستقیم از آزمون سوبل استفاده شد. نتایج حاصل از تحلیل دادهها نشان داد که الگوی پیشنهادی پژوهش از برازش خوبی با دادههای جمعآوری شده برخوردار است. یافتهها همچنین حاکی از آن بود که مسیرهای مستقیم حمایت تحصیلی و جو مدرسه بر کیفیت زندگی در مدرسه دانشآموزان معنادار بود. همچنین مسیرهای غیر مستقیم آن-ها با میانجیگری نگرش تحصیلی نیز معنادار بود. بر اساس یافتههای حاصل از پژوهش میتوان نتیجه گرفت که به منظور افزایش کیفیت زندگی آموزشی توجه به نقش حمایت تحصیلی، جو مدرسه و نگرش تحصیلی لازم و ضروری است.