با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن روانشناسی تربیتی ایران
انگیزش و یادگیری
پرسشنامه انگیزش ریاضی: ساختار عاملی و ویژگی‌های روان‌سنجی نسخه فارسی

شکوفه موسوی؛ علی خدائی؛ امید شکری

دوره 12، شماره 2 ، آبان 1403

https://doi.org/10.30473/etl.2024.70729.4169

چکیده
  نتایج مطالعات مختلف از نقشِ حساسِ سازة انگیزش در تامین تجارب موفقیت‌آمیز یادگیرندگان در تمامی قلمروهای پیشرفت تحصیلی، حمایت کرده‌اند. بنابراین، این پژوهش با هدف مطالعة ساختار عاملی و ویژگی‌های روان‌سنجی نسخة فارسی پرسشنامة انگیزش ریاضی در نوجوانان انجام شد. در این پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی، از جامعه آماری دختران متوسطة اول ...  بیشتر

فنون و روش‌های نوین آموزش و یادگیری
اثربخشی برنامه درمان مبتنی بر تعهد و پذیرش بر شفقت به خود

ساجده مرادی؛ سیامک سامانی؛ محمد مظفری؛ بنفشه امیدوار

دوره 12، شماره 2 ، آبان 1403

https://doi.org/10.30473/etl.2024.71155.4197

چکیده
  هدف: این مطالعه با هدف اثربخشی برنامه درمان مبتنی بر تعهد و پذیرش بر شفقت به خود مادران دارای کودکان کم‌توان ذهنی انجام گرفت.روش: روش مطالعه نیمه‌آزمایشی از نوع پیش‌آزمون-پس‌آزمون-پیگیری با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل تمامی مادران 20 تا 50 ساله دارای کودک کم‌توان ذهنی تربیت‌پذیر مراجعه‌کننده به مراکز آموزش و توانبخشی کودکان ...  بیشتر

انگیزش و یادگیری
مدل ساختاری انگیزه پیشرفت بر اساس الگوهای ارتباطی خانواده با نقش واسطه ای خودناتوان سازی تحصیلی در دانش آموزان دارای اضطراب تحصیل دختر دوره دوم ابتدایی

فرنگیس دمهری؛ حدیثه ذوالفقاری عطاآبادی

دوره 12، شماره 2 ، آبان 1403

https://doi.org/10.30473/etl.2024.70932.4184

چکیده
  هدف این تحقیق ارایه مدل ساختاری برای پیش‌بینی انگیزه پیشرفت بر اساس الگوهای ارتباطی خانواده با متغیر میانجی خود ناتوان‌سازی تحصیلی در دانش آموزان دارای اضطراب تحصیل دختر دوره دوم ابتدایی بود. این پژوهش از نظر هدف توصیفی از‌‌ نوع همبستگی بود. جامعه آماری دانش آموزان دختر پایه دوم ابتدایی دارای اضطراب تحصیل بودند. از طریق غربال و ...  بیشتر

مبانی نظری و فلسفی آموزش و یادگیری
تدوین مدل علی کیفیت زندگی در مدرسه براساس حمایت تحصیلی و جو مدرسه با نقش میانجی نگرش تحصیلی

کبری عالی پور؛ محمد عباسی؛ عزت اله قدم پور

دوره 12، شماره 2 ، آبان 1403

https://doi.org/10.30473/etl.2024.71205.4201

چکیده
  چکیدهکیفیت زندگی دانش‌آموزان در مدرسه سازه‌ای است چند بعدی که عوامل مختلفی بر افزایش آن تاثیرگذار است. هدف پژوهش حاضر تدوین مدل علی کیفیت زندگی در مدرسه بر اساس حمایت تحصیلی و جو مدرسه با نقش میانجی نگرش تحصیلی دانش‌آموزان بود. جامعه‌ی آماری پژوهش شامل کلیه دانش‌آموزان دختر دوره‌ی دوم ابتدایی شهر خرم‌آباد بود. نمونه‌آماری پژوهش ...  بیشتر