با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن روانشناسی تربیتی ایران

نوع مقاله : پژوهشی

نویسندگان

1 دکتری تخصصی روان‌شناسی تربیتی، گروه روان‌شناسی، دانشگاه لرستان، خرم‌آباد، ایران.

2 دانشیار، گروه روان‌شناسی، دانشگاه لرستان، خرم-آباد، ایران.

3 گروه روان شناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران

10.30473/etl.2024.71205.4201

چکیده

چکیده
کیفیت زندگی دانش‌آموزان در مدرسه سازه‌ای است چند بعدی که عوامل مختلفی بر افزایش آن تاثیرگذار است. هدف پژوهش حاضر تدوین مدل علی کیفیت زندگی در مدرسه بر اساس حمایت تحصیلی و جو مدرسه با نقش میانجی نگرش تحصیلی دانش‌آموزان بود. جامعه‌ی آماری پژوهش شامل کلیه دانش‌آموزان دختر دوره‌ی دوم ابتدایی شهر خرم‌آباد بود. نمونه‌آماری پژوهش 435 نفر بود که با روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای انتخاب شدند. داده‌ها با استفاده از پرسشنامه‌های کیفیت زندگی در مدرسه اندرسون و بورک (2000)، حمایت تحصیلی ساندرز(2005)، جو مدرسه لی(2017)، نگرش تحصیلی مک‌کوچ (2003) جمع‌آوری شدند. جهت تحلیل داده‌ها از روش الگو‌یابی معادلات ساختاری (SEM) استفاده شد. و جهت بررسی معناداری اثرات غیر مستقیم از آزمون سوبل استفاده شد. نتایج حاصل از تحلیل داده‌ها نشان داد که الگوی پیشنهادی پژوهش از برازش خوبی با داده‌های جمع‌آوری شده برخوردار است. یافته‌ها همچنین حاکی از آن بود که مسیرهای مستقیم حمایت تحصیلی و جو مدرسه بر کیفیت زندگی در مدرسه دانش‌آموزان معنادار بود. همچنین مسیرهای غیر مستقیم آن-ها با میانجی‌گری نگرش تحصیلی نیز معنادار بود. بر اساس یافته‌های حاصل از پژوهش می‌توان نتیجه گرفت که به منظور افزایش کیفیت زندگی آموزشی توجه به نقش حمایت تحصیلی، جو مدرسه و نگرش تحصیلی لازم و ضروری است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Developing a causal model of Quality of life in school based on Academic support and School atmosphere with the mediating role of Academic attitude

نویسندگان [English]

  • kobra Aalipour 1
  • Mohammad Abbasi 2
  • Ezatolah Ghadampour 3

1 Specialized Doctorate in Educational Psychology, Department of Psychology, Lorestan University, Khorramabad, Iran.

2 Associate Professor, Department of Psychology, Lorestan University, Khorramabad, Iran.

3 Professor,, Department of Psychology, Faculty of Literature and Human Science, Lorestan University, ,Khorramabad,, Iran

چکیده [English]

The quality of life of students in school is a multi-dimensional structure that various factors affect its increase. The aim of the current research was to develop a causal model of quality of life in school based on academic support and school climate with the mediating role of students' academic attitude. The statistical population of the research included all female students of the second year of primary school in Khorram Abad city. The statistical sample of the research was 435 people who were selected by multi-stage cluster sampling method. Data were collected using quality of life in school questionnaires of Anderson and Burke (2000), academic support of Saunders (2005), school atmosphere of Lee (2017), academic attitude of McCutch (2003). Structural equation modeling (SEM) was used to analyze the data. And in order to check the significance of indirect effects, Sobel's test was used. The results of the data analysis showed that the proposed research model has a good fit with the collected data. The findings also indicated that the direct paths of academic support and school atmosphere were significant on the quality of life at school for students. Also, their indirect paths with the mediation of academic attitude were also significant. Based on the findings of the research, it can be concluded that in order to increase the quality of educational life, it is necessary to pay attention to the role of academic support, school atmosphere and academic attitude.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Quality of life at school
  • Academic support
  • School atmosphere
  • Academic attitude