با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن روانشناسی تربیتی ایران

نوع مقاله : پژوهشی

نویسندگان

1 عضو هیات علمی دانشگاه خلیج فارس

2 دانشگاه خلیج فارس بوشهر

3 کارشناس ارشد روانشناسی، گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه خلیج فارس، بوشهر، ایران

10.30473/etl.2024.70746.4172

چکیده

هدف این پژوهش تعیین اثربخشی آموزش تنظیم هیجان بر عاطفه مثبت و منفی و هیجان پیشرفت در دانشجویان بود. روش تحقیق حاضر آزمایشی از نوع پیش آزمون پس آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری این پژوهش تمامی دانشجویان سال اول کارشناسی دانشگاه خلیج فارس در سال تحصیلی 99-98 بود. ابتدا 400 نفر به روش نمونه‌گیری تصادفی چند مرحله‌ای از بین دانشکده‌های مختلف انتخاب، سپس پرسشنامه‌های عاطفه مثبت و منفی و هیجان پیشرفت میان آزمودنی‌ها توزیع شد، 120 نفر میان آنها نتخاب، که از این تعداد 30 نفر داوطلب، به صورت تصادفی در دو گروه گواه (15 نفر) و آزمایش (15 نفر) گمارده شدند. گروه آزمایش هشت جلسه مداخله‌ی آموزش تنظیم هیجان گروس (2007) دریافت کردند. همه‌ی اعضای دو گروه آزمایش و کنترل پرسشنامه‌ی عاطفه مثبت و منفی واتسون و همکاران (1998)، تنظیم هیجان گارنفسکی (2001) و پرسشنامه‌ی هیجان پیشرفت ریاضی پکرون و همکاران (2005) را اجرا کردند. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از روش استنباطی (کواریانس) استفاده شد. نتایج تحلیل کواریانس نشان داد که آموزش تنظیم هیجان در تنظیم هیجان تاثیر معناداری دارد. همچنین بر عاطفه مثبت و منفی و هیجان پیشرفت اثربخش بود. نتایج این تحقیق نشان داد که آموزش تنظیم هیجان از طریق آموزش راهبردهای سازگارانه، نقش مهمی در عاطفه مثبت و منفی و هیجان پیشرفت دانشجویان دارد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Evaluation of the effectiveness of emotion regulation training on positive and negative emotions and progress emotion in students

نویسندگان [English]

  • seyed mousa golestaneh 1
  • Faredeh Sadat hoseini 1
  • sadegh hekmatiyan fard 2
  • Soheila alamdari 3

1 Faculty member of Persian Gulf University

2 Bushehr Persian Gulf University

3 MSc. Psychology, Department of Psychology, Faculty of Literature and Humanities, Persian Gulf University, Bushehr, Iran

چکیده [English]

The purpose of this research was to determine the effectiveness of emotion regulation training on positive and negative emotions and the excitement of progress in students. The current research method was a pre-test and post-test experiment with a control group. The statistical population of this research was all first-year undergraduate students of the Persian Gulf University in the academic year 2008-2019. First, 400 people were selected by multi-stage random sampling method from different faculties, then questionnaires of positive and negative emotions and excitement of progress were distributed among the subjects, 120 people were not selected among them, of which 30 Volunteers were randomly assigned to two control (15 people) and experimental (15 people) groups. The experimental group received eight sessions of Gross' (2007) emotion regulation training intervention. All members of the experimental and control groups administered the Watson et al. (1998) Positive and Negative Emotion Questionnaire, the Garnfsky (2001) Emotion Regulation Questionnaire, and the Peckron et al.'s (2005) Mathematical Progress Emotion Questionnaire. Inferential method (covariance) was used to analyze the data. The results of covariance analysis showed that emotion regulation training has a significant effect on emotion regulation. It was also effective on positive and negative emotions and the excitement of progress. The results of this study showed that emotion regulation training through the training of adaptive strategies, has an important role in positive and negative emotions and excitement of students' progress.

کلیدواژه‌ها [English]

  • emotion regulation
  • positive emotion
  • negative emotion
  • progress emotion