اثربخشی آموزش شناخت اجتماعی و تعامل (SCIT) مبتنی بر نقاشی، بر همدلی دانش‏آموزان دارای مشکلات هیجانی- رفتاری

نوع مقاله : پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار گروه روانشناسی دانشگاه پیام نور، ایران

2 دانشگاه پیام نور

10.30473/etl.2025.70627.4164

چکیده

مقدمه: دانش‏آموزان دارای مشکلات هیجانی- رفتاری دارای نواقصی در توانایی‏های شناخت اجتماعی از جمله همدلی هستند. آموزش تعامل و شناخت اجتماعی یکی از مداخلات موثر در زمینه مشکلات شناخت اجتماعی است. هدف این پژوهش بررسی اثربخشی این مداخله با کمک نقاشی، بر همدلی دانش‏آموزان دارای مشکلات هیجانی- رفتاری بوده است.
روش کار: طرح پژوهش حاضر کاربردی از نوع نیمه ازمایشی است. جامعه آماری شامل دانش‏آموزان دارای مشکلات هیجانی- رفتاری مراجعه کننده به مراکز درمانی بوده است. با استفاده از روش نمونه‏گیری در دسترس، تعداد 40 دانش‏آموز پسر 10 تا 12 سال انتخاب شده و در دو گروه ازمایش و گواه به شکل تصادفی قرار گرفتند. داده‏ها با استفاده از پرسشنامه نقاط قوت و مشکلات و پرسشنامه همدلی کودکان و نوجوانان در دو مرحله پیش‏آزمون و پس‏آزمون جمع‏آوری شد. گروه آزمایش به مدت 12 جلسه آموزش تعامل و شناخت اجتماعی مبتنی بر نقاشی دریافت کردند. داده‏ها با کمک نرم‏افزار SPSS- 24 و روش تحلیل کوواریانس چندمتغیری مورد بررسی قرار گرفت.
یافته‏ها: نتایج نشان داد که آموزش تعامل و شناخت اجتماعی به شکل معناداری همدلی شناختی و عاطفی، و رفتارهای جامعه‏پسند را افزایش داده، و همچنین مشکلات هیجانی، مشکلات ارتباط با همسالان و مشکلات کلی گروه آزمایش را کاهش داده است.
نتیجه‏گیری: یافته‏های این پژوهش موید نقش مهارت‏های شناخت اجتماعی در بروز مشکلات هیجانی-رفتاری دانش‏آموزان است چنانچه با آموزش تعامل و شناخت اجتماعی مبتنی بر نقاشی، شاهد افزایش همدلی از یک سو، و کاهش مشکلات هیجانی و مشکلات کلی این دانش‏آموزان از سوی دیگر خواهیم بود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The effectiveness of painting-based social cognition and interaction training (SCIT) on the empathy of children with emotional-behavioral problems

نویسندگان [English]

  • susan alizadehfard 1
  • shive derakhshani 2
1 Payame Noor University
2 Payeme-noor University
چکیده [English]

Introduction: Children with emotional-behavioral problems have deficiencies in social cognition abilities, including empathy. Social cognition and interaction training (SCIT) is one of the effective interventions for social cognition problems. This research aimed to investigate the effectiveness of this intervention with painting based on the empathy of children with emotional-behavioral problems.
Methods: The present research is an applied and semi-experimental design. The statistical population included children with emotional-behavioral problems referring to treatment. By using the available sampling method, 40 male students aged 10 to 12 years were selected and randomly divided into two experimental and control groups. Data were collected by using the Strengths and Difficulties Questionnaire, and Empathy Questionnaire for Children and Adolescents in two stages pre-test and post-test. The experimental group received painting-based interaction and social cognition training for 12 sessions. The data were analyzed with SPSS-24 software and a multivariate covariance analysis method.
Results: The results showed that painting-based SCIT significantly increased cognitive and emotional empathy and prosocial behaviors. Also, this intervention reduced emotional problems, communication problems with peers, and general problems in the experimental group.
Conclusion: The findings of this research confirm the role of social cognition skills in children with emotional-behavioral problems; That’s why the painting-based SCIT can increase empathy on the one hand and reduces emotional and communicational problems on the other side.

کلیدواژه‌ها [English]

  • social cognition and interaction training
  • painting
  • empathy
  • emotional-behavioral problems