رابطه ادراک از فرهنگ مدرسه و نشاط ذهنی با میانجی‌گری جهت‌گیری هدف و ارزش تکلیف

نوع مقاله : پژوهشی

نویسندگان

عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور

10.30473/etl.2025.71899.4240

چکیده

هدف این پژوهش بررسی رابطه ادراک از فرهنگ مدرسه با نشاط ذهنی دانش‌آموزان دوره متوسطه با نقش واسطه‌ای جهت‌گیری هدف و ارزش تکلیف بود. طرح پژوهش توصیفی- همبستگی از نوع مدل‌یابی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری شامل کلیه دانش‌آموزان پایه سوم مقطع متوسطه دوم مدارس دولتی شهرستان خوی در سالتحصیلی 1403-1402 بودند. نمونه مورد مطالعه 300 دانش‌آموز دختر و پسر بودند که از جامعه‌ای به حجم 1280 نفر بر اساس جدول کرجسی و مورگان و با روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای انتخاب شدند. ابزارهای گردآوری داده‌ها مقیاس‌های فرهنگ مدرسه (هگینز و ساد، 1997)، جهت‌گیری هدف (میدلتن و میگلی، 1997)، ارزش تکلیف (پینتریچ و همکاران،۱۹۹۱) و نشاط ذهنی (رایان و فردریک، 1997) بودند. برای تحلیل داده‌ها از مدل‌یابی معادلات ساختاری با استفاده از نرم‌افزار لیزرل استفاده شد. یافته‌ها نشانگراثرات مستقیم و غیرمستقیم مثبت ادراک از فرهنگ مدرسه بر نشاط ذهنی بود. مسیر جهت‌گیری هدف به نشاط ذهنی دارای بالاترین اثر مستقیم بوده و پس از آن ادراک از فرهنگ مدرسه وارزش تکلیف قرار داشتند. مسیر ادراک از فرهنگ مدرسه به جهت‌گیری هدف و ارزش تکلیف نبز معنادار بود. علاوه براین، ادراک از فرهنگ مدرسه بر روی نشاط ذهنی نیز اثر غیرمستقیم و معناداری را نشان داد. در مجموع ادراک از فرهنگ مدرسه ضمن داشتن اثر مستقیم بر روی نشاط ذهنی با واسطه‌گری جهت‌گیری هدف و ارزش تکلیف، اثر غیرمستقیمی را در این زمینه نشان داد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The relationship between perception of school culture and subjective vitality with the mediating role of goal orientation and task value

نویسندگان [English]

  • Mohammad Bagher Akbarpour Zangalani
  • akbar bashokooh
Faculty of Payam Noor University
چکیده [English]

The purpose of this research was to investigate the relationship between the perception of school culture and the mental vitality of secondary school students with the mediating role of goal orientation and task value. The design of the descriptive-correlation research was structural equation modeling. The statistical population included all the students of the third grade of the second secondary school in the public schools of Khoy city in the academic year of 1402-1403. The study sample was 300 female and male students who were selected from a population of 1,280 people based on the Karjesi and Morgan table using stratified random sampling. The data collection tools were school culture scales (Higgins and Sade, 1997), goal orientation (Middleton and Migli, 1997), task value (Pintrich et al., 1991) and mental vitality (Ryan and Frederick, 1997). For data analysis, structural equation modeling was used using Lisrel software. The findings showed the positive direct and indirect effects of perception of school culture on mental vitality. The path of goal orientation has the highest direct effect on mental vitality; followed by the perception of school culture and task value was located. The path of perception from school culture to goal orientation and task value was significant. In addition, the perception of school culture on mental vitality also showed a positive and significant indirect effect. In general, the perception of school culture, while having a direct effect on mental vitality through the mediation of goal orientation and task value, showed an indirect effect in this field.

کلیدواژه‌ها [English]

  • perception of school culture
  • task value
  • goal orientation
  • subjective vitality