نوع مقاله : پژوهشی
نویسندگان
1 دانشگاه شهید رجائی
2 دانشجوی دکترای دانشگاه آزاد
چکیده
پژوهش حاضر با هدف مدلیابی رابطه بین شرایط اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و جو عاطفی خانواده و شیوههای فرزندپروری با انگیزش تحصیلی انجام شده است.
برای انجام این تحقیق 600 نفر از دانشآموزان دوره متوسطه شهر تهران به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند. در این تحقیق برای جمعآوری اطلاعات، از چهار پرسشنامه انگیزش تحصیلی، جو عاطفی خانواده، شیوههای فرزندپروری و پرسشنامه شرایط اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی خانواده استفاده شد. دادهها با استفاده از روش تحلیل مسیر تجزیه و تحلیل شد. بر اساس پیشینه تحقیقات انجام شده، مدل اولیهای برای بررسی روابط بین متغیرها در نظر گرفته شد.
نتایج تحلیل نشان داد که مدل با دادههای این پژوهش برازش مناسبی دارد. نتایج نشان داد که جو عاطفی، شرایط اقتصادی، شرایط اجتماعی و شرایط فرهنگی به ترتیب با مقدار اثر 86/0، 46/0، 15/0 و 41/0 بر شیوههای فرزندپروری تأثیر مستقیم و تأثیرگذار بودند. در حالی که از بین شرایط خانوادگی فقط شرایط اقتصادی با مقدار اثر 41/0 بر جو عاطفی تأثیر مستقیم داشت. تأثیر جو عاطفی با مقدار اثر 56/0 و شرایط اقتصادی با مقدار اثر 41/0 بر انگیزش به صورت مستقیم تأثیرگذار بود. شرایط اجتماعی، شرایط فرهنگی و جو عاطفی نیز به ترتیب با مقدار اثر 36/0، 39/0 و 89/0 بر انگیزش به صورت غیرمستقیم تأثیر داشتند. نتایج تحقیق نشان میدهد که شرایط خانوادگی 19 درصد از متغیر انگیزش را تبیین و پیشبینی میکند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Modeling of the Relationship of Family Factors Affecting on the Academic Moti-vation of High School Students in Tehran City
نویسندگان [English]
- sadegh nasri 1
- rohallah teymori 2
- maryam hamidi mejlej 1
چکیده [English]
The present study has been undertaken with the objective of modeling related to the relationship between the family’s social, economic, cultural conditions, emotional atmosphere of family and parenting styles with academic motivation. As shown that the research method was descriptive – correlational.For this research, 600 high school students in Tehran were selected by multistage cluster sampling. Four Academic Motivation Scales, emotional atmosphere of family, questionnaire related to the parenting styles and economic, cultural and social conditions were used in this research. Data were analyzed using descriptive statistics, path analysis method. According to the conducted research, the initial model was used to examine the relationships between variables affecting academic motivation. Data analysis showed that the model used in this study is very valuable. Also, it showed that emotional atmosphere, economic condition, social condition and cultural conditions had a direct and meaningful effect on parenting styles while the loss of family circumstances had a significant and direct effect only on emotional atmosphere. But the effect of emotional atmosphere and economic condition on academic motivation was meaningful. Cultural -social conditions and emotional atmosphere had a significant and indirect effect on academic motivation. The results indicated that family circumstances has explained and predicted 19% of the academic motivation variable.