حسین زارع
دوره 1، شماره 3 ، بهمن 1392، صفحه 9-18
چکیده
پژوهش حاضر با هدف پیشبینی پیشرفت تحصیلی بر اساس باورهای هوشی، اهداف پیشرفت و هیجانهای تحصیلی در قالب مدل عِلّی به روش تحلیل مسیر انجام شده است. برای این منظور 231 نفر از دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه پیامنور استان فارس به روش نمونهگیری تصادفی ساده، انتخاب و به پرسشنامه خودگزارشی متشکل از خرده مقیاسهای باورهای هوشی (دوپیرا ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف پیشبینی پیشرفت تحصیلی بر اساس باورهای هوشی، اهداف پیشرفت و هیجانهای تحصیلی در قالب مدل عِلّی به روش تحلیل مسیر انجام شده است. برای این منظور 231 نفر از دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه پیامنور استان فارس به روش نمونهگیری تصادفی ساده، انتخاب و به پرسشنامه خودگزارشی متشکل از خرده مقیاسهای باورهای هوشی (دوپیرا و مارینه، 2005)، اهداف پیشرفت (میدلتن و میجلی، 1997) و هیجانهای تحصیلی (پکران و همکاران، 2005) پاسخ دادند. ضمنا معدل پایان ترم دانشجویان بهعنوان شاخص پیشرفت تحصیلی منظور گردید. به طور کلی نتایج پژوهش حاکی از اثرات غیرمستقیم و متفاوت باور هوشی ذاتی و افزایشی بر پیشرفت تحصیلی میباشد. نتایج نشان داد که باور هوشی افزایشی از طریق واسطهگری اهداف تبحری و هیجانهای مثبت بر پیشرفت تحصیلی، دارای اثر غیرمستقیم و مثبت و باور هوشی ذاتی از طریق واسطهگری اهداف اجتناب-عملکرد، اهداف رویکرد-عملکرد و هیجانهای منفی بر پیشرفت تحصیلی دارای اثر غیرمستقیم و منفی میباشد. همچنین بر اساس نتایج اثر مستقیم باور هوشی ذاتی بر هیجانهای منفی معنیدار میباشد در حالی که اثر مستقیم باور هوشی افزایشی بر هیجانهای مثبت مورد تأیید قرار نگرفت.
مهرانگیز علی نژاد
دوره 1، شماره 3 ، بهمن 1392، صفحه 19-28
چکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی روند پژوهشهای حوزه یادگیری الکترونیکی در ایران با رویکرد فراتحلیل است. در دهه اخیر روند پژوهشهای انجام شده در حوزه یادگیری الکترونیکی، رشد چشمگیری داشتهاند. علاوه بر پژوهشهای ارائه شده در همایشها و کنفرانسهای ملی و بینالمللی در ایران، پژوهشهای زیادی سالانه در نشریههای معتبر به چاپ میرسد. حال ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر بررسی روند پژوهشهای حوزه یادگیری الکترونیکی در ایران با رویکرد فراتحلیل است. در دهه اخیر روند پژوهشهای انجام شده در حوزه یادگیری الکترونیکی، رشد چشمگیری داشتهاند. علاوه بر پژوهشهای ارائه شده در همایشها و کنفرانسهای ملی و بینالمللی در ایران، پژوهشهای زیادی سالانه در نشریههای معتبر به چاپ میرسد. حال پرسش مطرح شده این است که روند این پژوهشها از نظر موضوع، روش، سال چاپ، دانشگاه و حوزه علمی پژوهشگر به چه صورت است؟ آیا این ویژگیها با توجه به رشته تحصیلی پژوهشگر (حوزه علوم انسانی، علوم فنی و مهندسی و علوم پزشکی) متفاوت است؟ در این تحقیق با توجه به هدف پژوهش، از روش فراتحلیل استفاده شده است. جامعه آماری این پژوهش شامل مقالههای چاپ شده در نشریهها و نمایه شده در پایگاههای اطلاعات نشریات علمی ایران: noormags, sid, magiran میباشد (237 مقاله). قابل ذکر است که مقالههای ارائه شده در همایش و کنفرانسها در این پژوهش مورد بررسی قرار نگرفتند. مقالهها براساس عنوان، روش پژوهش، جامعه آماری، نوع نمونهگیری، دانشگاه پژوهشگر، رشته تحصیلی پژوهشگر، محل چاپ (نشریه) و سال چاپ، طبقهبندی و کدگذاری شدند و سپس کدهای مشخص شده در نرمافزارSPSS وارد و با توجه به پرسشهای پژوهش، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند و با توجه به نتایج بهدست آمده از یافتههای پژوهش، پیشنهادهایی ارائه شد.
سعید طالبی
دوره 1، شماره 3 ، بهمن 1392، صفحه 29-38
چکیده
ارائه تعریفی جامع و کامل از کیفیت آموزش و یادگیری امکانپذیر نیست زیرا کیفیت از یک نظریه عمومی یا یک الگوی کلی به دست نمیآید، همین امر موجب شد که دستیابی به یک اتفاق و اجماع بر روی ابعاد کیفیت با مشکلاتی مواجه شود لذا شاید بهتر باشد که به جای تأکید بر یک تعریف خاص، به مؤلفههایی پرداخته شود که هدف کیفیت است. این پژوهش با هدف بررسی ...
بیشتر
ارائه تعریفی جامع و کامل از کیفیت آموزش و یادگیری امکانپذیر نیست زیرا کیفیت از یک نظریه عمومی یا یک الگوی کلی به دست نمیآید، همین امر موجب شد که دستیابی به یک اتفاق و اجماع بر روی ابعاد کیفیت با مشکلاتی مواجه شود لذا شاید بهتر باشد که به جای تأکید بر یک تعریف خاص، به مؤلفههایی پرداخته شود که هدف کیفیت است. این پژوهش با هدف بررسی عوامل مؤثر بر کیفیت آموزش و یادگیری از نظر اعضای علمی دانشگاههای پیامنور فارس و علوم پزشکی شیراز انجام شد. روش پژوهش از نوع همبستگی است. جامعه آماری کلیه اعضای علمی دانشگاههای پیامنور فارس و علوم پزشکی شیراز میباشند. دادهها از طریق آزمونهای تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی بررسی شد. عاملهای هفتگانه روی هم رفته، 152/64 درصد از کل واریانس کیفیت آموزش و یادگیری را تبیین میکند و پرسشهایی که بار عاملی کمتر از 45/0 داشتند، حذف شدند. مقدار کای اسکوئر و درجه آزادی مدل به ترتیب برابر 859/306 و 226 و مقدار P بزرگتر از 05/0 است که این امر نشاندهنده برازش خوب مدل است. از بین عوامل دهگانه، سه عامل حذف شدند و هفت عامل استفاده از اطلاعات و نتایج تحقیقات، ارزشیابی، برنامهریزی کیفیت، حمایت مسؤولان دانشگاه، آموزش، بهرهگیری از تجهیزات و مشتریمداری جز مؤلفههای هفتگانه پرسشنامه کیفیت آموزش و یادگیری است.
صادق نصری؛ روح اله تیموری؛ مریم حمیدیمجلج
دوره 1، شماره 3 ، بهمن 1392، صفحه 39-49
چکیده
پژوهش حاضر با هدف مدلیابی رابطه بین شرایط اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و جو عاطفی خانواده و شیوههای فرزندپروری با انگیزش تحصیلی انجام شده است. برای انجام این تحقیق 600 نفر از دانشآموزان دوره متوسطه شهر تهران به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند. در این تحقیق برای جمعآوری اطلاعات، از چهار پرسشنامه انگیزش تحصیلی، جو عاطفی ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف مدلیابی رابطه بین شرایط اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و جو عاطفی خانواده و شیوههای فرزندپروری با انگیزش تحصیلی انجام شده است. برای انجام این تحقیق 600 نفر از دانشآموزان دوره متوسطه شهر تهران به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند. در این تحقیق برای جمعآوری اطلاعات، از چهار پرسشنامه انگیزش تحصیلی، جو عاطفی خانواده، شیوههای فرزندپروری و پرسشنامه شرایط اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی خانواده استفاده شد. دادهها با استفاده از روش تحلیل مسیر تجزیه و تحلیل شد. بر اساس پیشینه تحقیقات انجام شده، مدل اولیهای برای بررسی روابط بین متغیرها در نظر گرفته شد. نتایج تحلیل نشان داد که مدل با دادههای این پژوهش برازش مناسبی دارد. نتایج نشان داد که جو عاطفی، شرایط اقتصادی، شرایط اجتماعی و شرایط فرهنگی به ترتیب با مقدار اثر 86/0، 46/0، 15/0 و 41/0 بر شیوههای فرزندپروری تأثیر مستقیم و تأثیرگذار بودند. در حالی که از بین شرایط خانوادگی فقط شرایط اقتصادی با مقدار اثر 41/0 بر جو عاطفی تأثیر مستقیم داشت. تأثیر جو عاطفی با مقدار اثر 56/0 و شرایط اقتصادی با مقدار اثر 41/0 بر انگیزش به صورت مستقیم تأثیرگذار بود. شرایط اجتماعی، شرایط فرهنگی و جو عاطفی نیز به ترتیب با مقدار اثر 36/0، 39/0 و 89/0 بر انگیزش به صورت غیرمستقیم تأثیر داشتند. نتایج تحقیق نشان میدهد که شرایط خانوادگی 19 درصد از متغیر انگیزش را تبیین و پیشبینی میکند.
محمدرضا سرمدی؛ آزاده زارع؛ محمد حسنی
دوره 1، شماره 3 ، بهمن 1392، صفحه 50-70
چکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی مبانی مذهب از دیدگاه روسو و تحلیل نگاه منحصر به فرد وی به مذهب، ارتباط مذهب با حکومت و شیوههای آموزش مذهب از نظر این اندیشمند بوده است. این پژوهش به روش اسنادی- تحلیلی انجام گرفته و پژوهشگران پس از گردآوری اطلاعات به روش کتابخانهای، به تحلیل اسناد گردآوری شده پرداختهاند. یافتههای پژوهش حاکی از آن بود ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر بررسی مبانی مذهب از دیدگاه روسو و تحلیل نگاه منحصر به فرد وی به مذهب، ارتباط مذهب با حکومت و شیوههای آموزش مذهب از نظر این اندیشمند بوده است. این پژوهش به روش اسنادی- تحلیلی انجام گرفته و پژوهشگران پس از گردآوری اطلاعات به روش کتابخانهای، به تحلیل اسناد گردآوری شده پرداختهاند. یافتههای پژوهش حاکی از آن بود که روسو برخلاف آنچه به وی نسبت داده شده، فردی پایبند به اصول مذهبی بوده و علاوه بر ایمان قلبی به وجود پروردگار و اصول زیربنایی مذاهب آسمانی، بر لزوم تربیت مذهبی تأکید نموده است. روسو با دیدگاه اجتماعی منحصر به فرد خود، تأکید میکند که تمامی جوامع بشری همواره نیاز ایمان به خداوند را درک نموده و نسبت به ضرورت وجود دستورالعمل مذهبی آگاه بودهاند. او مراجع مذهبی را عالیترین مراجع قدرت اجتماعی دانسته و اظهار میدارد تضادهای اقتدار اجتماعی در پی از هم گسستن قدرت مذهبی و قدرت سیاسی (سکولاریسم) پدیدار گشته و بهترین راه اداره جامعه، پدید آمدن مرجعی یگانه از این دو شاخه قدرت است.
قوام ملتفت؛ سمیه ساداتی فیروزابادی
دوره 1، شماره 3 ، بهمن 1392، صفحه 71-78
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه ابعاد کمالگرایی با خلاقیت در دانشآموزان دبیرستانی انجام گرفته است. پژوهش حاضر از نوع همبستگی است که روابط بین متغیرها را مورد بررسی قرار میدهد. بدین منظور از جامعه دانشآموزان شهر شیراز 354 نفر (186 دختر و 168 پسر دوره متوسطه) با روش خوشهای چندمرحلهای از مدارس شهر شیراز انتخاب شدند؛ شرکتکنندگان ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه ابعاد کمالگرایی با خلاقیت در دانشآموزان دبیرستانی انجام گرفته است. پژوهش حاضر از نوع همبستگی است که روابط بین متغیرها را مورد بررسی قرار میدهد. بدین منظور از جامعه دانشآموزان شهر شیراز 354 نفر (186 دختر و 168 پسر دوره متوسطه) با روش خوشهای چندمرحلهای از مدارس شهر شیراز انتخاب شدند؛ شرکتکنندگان در پژوهش مقیاسهای خلاقیت عابدی (2002) و مقیاس کمالگرایی-تری شورت و همکاران (1995) را تکمیل کردند. مقیاس کمالگرایی دو بعد به نامهای کمالگرایی مثبت و کمالگرایی منفی را ارزیابی میکند که ضریب آلفا برای زیرمقیاسهای کمالگرایی مثبت و منفی به ترتیب 87/0 و 85/0 بهدست آمد و برای مقیاس خلاقیت ضریب 82/0 بهدست آمد. همچنین روایی این مقیاسها نیز تأیید شدند. نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد که کمالگرایی مثبت بهصورت مثبت و کمالگرایی منفی بهصورت منفی، قابلیت پیشبینی خلاقیت را در کل گروه و گروه دختران دارد. اما در گروه پسران فقط کمالگرایی منفی بهصورت منفی قابلت پیشبینی خلاقیت را دارد. یافتههای این مطالعه از یک طرف شواهدی برای اثرگذاری کمالگرایی بر روی خلاقیت دانشآموزان فراهم میکند و از طرف دیگر نشان میدهد ابعاد کمالگرایی بهصورت متفاوتی خلاقیت را پیشبینی میکند و کمالگرایی منفی اثر منفی بر خلاقیت دانشآموزان دارد.
روح اله باقری مجد؛ حسن قلاوندی؛ علی عباس میراقایی؛ ناصر صدقی بوکانی؛ امین باقری مجد
دوره 1، شماره 3 ، بهمن 1392، صفحه 79-90
چکیده
پژوهش حاضر با هدف شناسایی وضعیت موجود و مطلوب پژوهشهای علوم انسانی در آموزش عالی از نظر اعضا هیأت علمی دانشگاه ارومیه اجرا گردید. نوع تحقیق آمیخته با رویکرد کیفی، کمی بوده است جامعه آماری این تحقیق شامل اعضای هیأت علمی رشتههای علوم انسانی دانشگاههای شهر ارومیه بود که بر اساس نمونهگیری تصادفی ساده تعداد 103 نفر از آنها به ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف شناسایی وضعیت موجود و مطلوب پژوهشهای علوم انسانی در آموزش عالی از نظر اعضا هیأت علمی دانشگاه ارومیه اجرا گردید. نوع تحقیق آمیخته با رویکرد کیفی، کمی بوده است جامعه آماری این تحقیق شامل اعضای هیأت علمی رشتههای علوم انسانی دانشگاههای شهر ارومیه بود که بر اساس نمونهگیری تصادفی ساده تعداد 103 نفر از آنها به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه محقق ساخته بود که روایی محتوایی آن از نظر متخصصان و پایایی آن به وسیله آلفای کرانباخ (87/0) محاسبه گردید. دادههای گردآوری شده با استفاده از شاخصههای آماری؛ فراوانی، درصد، میانگین، انحراف معیار، آزمون t و تحلیل امتیازی (موجود، حداقل مطلوبیت و حداکثر مطلوبیت) مورد تحلیل قرار گرفت؛ که بین وضع موجود و مطلوب عوامل مدیریتی (که بین امتیازات وضع موجود 36 با حداقل مطلوب 54- و حداکثر مطلوب 64- شکاف وجود دارد)، ضوابط اداری (که بین امتیازات وضع موجود 53 با حداقل مطلوب 25- و حداکثر مطلوب 47- شکاف وجود دارد)، توانمندساز (که بین امتیازات وضع موجود 52 با حداقل مطلوب 42- و حداکثر مطلوب 48- شکاف وجود دارد)، فردی (که بین امتیازات وضع موجود 52 با حداقل مطلوب 36- و حداکثر مطلوب 48- شکاف وجود دارد)، اجتماعی و اقتصادی (که بین امتیازات وضع موجود 50 با حداقل مطلوب 32- و حداکثر مطلوب 50- شکاف وجود دارد) و امکانات پژوهشی (که امتیازات وضع موجود 40 با حداقل مطلوب 42- و حداکثر مطلوب 60- شکاف وجود دارد) در پژوهشهای علوم انسانی تفاوت وجود دارد.