نوع مقاله : پژوهشی
نویسندگان
دانشگاه یاسوج
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه ابعاد کمالگرایی با خلاقیت در دانشآموزان دبیرستانی انجام گرفته است.
پژوهش حاضر از نوع همبستگی است که روابط بین متغیرها را مورد بررسی قرار میدهد. بدین منظور از جامعه دانشآموزان شهر شیراز 354 نفر (186 دختر و 168 پسر دوره متوسطه) با روش خوشهای چندمرحلهای از مدارس شهر شیراز انتخاب شدند؛ شرکتکنندگان در پژوهش مقیاسهای خلاقیت عابدی (2002) و مقیاس کمالگرایی-تری شورت و همکاران (1995) را تکمیل کردند.
مقیاس کمالگرایی دو بعد به نامهای کمالگرایی مثبت و کمالگرایی منفی را ارزیابی میکند که ضریب آلفا برای زیرمقیاسهای کمالگرایی مثبت و منفی به ترتیب 87/0 و 85/0 بهدست آمد و برای مقیاس خلاقیت ضریب 82/0 بهدست آمد. همچنین روایی این مقیاسها نیز تأیید شدند.
نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد که کمالگرایی مثبت بهصورت مثبت و کمالگرایی منفی بهصورت منفی، قابلیت پیشبینی خلاقیت را در کل گروه و گروه دختران دارد. اما در گروه پسران فقط کمالگرایی منفی بهصورت منفی قابلت پیشبینی خلاقیت را دارد.
یافتههای این مطالعه از یک طرف شواهدی برای اثرگذاری کمالگرایی بر روی خلاقیت دانشآموزان فراهم میکند و از طرف دیگر نشان میدهد ابعاد کمالگرایی بهصورت متفاوتی خلاقیت را پیشبینی میکند و کمالگرایی منفی اثر منفی بر خلاقیت دانشآموزان دارد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The relationship between multidimensional perfectionism and creativity among high school students in Shiraz city
نویسندگان [English]
- ghavam moltafet
- somayeh firozabadi
چکیده [English]
The purpose of this study is to investigate the relationship between perfectionism and creativity among high school student in Shiraz.
Participants consisted of 354 high school students (boys 168 and girls 186). Those are selected by multistage cluster sampling in Shiraz city. Two scales were used: Try-short perfectionism scale that has two subscales included positive perfectionism and negative perfectionism. In addition, students completed Abedi Creativity questionnaire. The reliability of the measures verified by Chronbach alpha method and validity of those were confirmed through internal consistency. Data were analyzed via Pearson correlation coefficient, multiple regressions and analysis of variance.
The results of multiple regressions showed that negative perfectionism negatively and positive perfectionism positively related to creativity among all students and girls group. while for boys students only negative perfectionism can predict creativity negatively.
The findings of the study on the one hand provide good evidence on the effect perfectionism on creativity and other hand revealed that negative perfectionism related to creativity negatively while positive perfectionism related to creativity positively. so we should discourage negative competitive among students.
کلیدواژهها [English]
- perfectionism dimensions
- Creativity
- students and gender