پروین، ل.، ای.؛ و جان، ا.، بی. (1381). روانشناسی شخصیت (نظریه و پژوهش)، ترجمه پروین کدیور و محمد جعفر جوادی. انتشارات آییژ: تهران.
پهلوان صادق، ا. (1384). بررسی رابطه بین متغیرهای وضعیت اقتصادی- اجتماعی خانواده، متغیرهای فردی با پیشرفت ریاضی بر اساس دادههای تیمز 2003 ، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت معلم.
پوراصغر، ن. (1383). نقش خودپنداره و انگیزش یادگیری ریاضی بر پیشرفت ریاضی دانشآموزان سال اول دبیرستان، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت معلم.
پیر حسینلو، م. (1382). بررسی رابطه بین خودکارآمدی ریاضی، اضطراب ریاضی، انتظار عملکرد ریاضی در پیشرفت ریاضی، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت معلم.
رضویه ا.؛ سیف، د.؛ و طاهری ع. (1384). بررسی تاثیر مؤلفههای اضطراب و نگرش ریاضی بر پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دبیرستانی در درس ریاضی. فصلنامه تعلیم و تربیت، 21 (2/82)، 7-30.
سرمد، ز.؛ بازرگان، ع. و حجازی، ا. (1389). روشهای تحقیق در علوم رفتاری. تهران: آگاه.
سیف، ع. (1388). روانشناسی پرورشی نوین: روانشناسی یادگیری و آموزش. تهران: دوران.
شیرعلی پوراقدم یامچی، ا. و بهرنگی، م. (1388). راستی این همه هیاهو راجع به الگوهای تدریس برای چیست؟ چکیده مقالات نهمین همایش سالانه انجمن مطالعات برنامه درسی ایران. انتشارت دانشگاه تبریز، ص 207.
فراهانی، م.؛ و کرامتی، ه. (1381). بررسی رابطه خودکارآمدی با نگرش و عملکرد تحصیلی درس ریاضی در دانشآموزان سوم راهنمایی شهر تهران. فصلنامه علمی-پژوهشی علوم انسانی دانشگاه الزهراء، 12(42)، 107-123.
کبیری، م. (1382). نقش خودکارآمدی ریاضی در پیشرفت ریاضی با توجه به متغیرهای شخصی. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت معلم.
کرامتی، ه. (1380). بررسی رابطه خودکارآمدی ادراک شده دانشآموزان سوم راهنمایی شهر تهران و نگرش آنها نسبت به درس ریاضی با پیشرفت آنها. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت معلم.
کریمزاده، م. (1380). بررسی رابطه مفهوم خود (تحصیلی، غیرتحصیلی) و خودکارآمدی با پیشرفت ریاضی در دانشآموزان دختر شهر تهران. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران.
کمالی زارچ، م. (1384). بررسی نقش خودکارآمدی معلم، منابع اطلاعات خودکارآمدی و ویژگیهای شخصی در خودکارآمدی ریاضی و عملکرد ریاضی دانشآموزان پایه سوم راهنمایی با هدف ارائه الگو. رساله دکترا، دانشگاه تربیت معلم.
کیامنش، ع.؛ نوری، ر. (1376). یافتههای سومین مطالعه بینالمللی تیمز، تکنگاشت 22، پژوهشکده تعلیم و تربیت، تهران.
محسنی، ن. (1375). ادراک خود ((از کودکی تا بزرگسالی))، انتشارات بعثت: تهران.
نقش، ز. (1385). رابطه ادراک کلاسی و متغیرهای انگیزشی با پیشرفت تحصیلی و یادگیری خودنظمبخشی: ارائه مدل عملکرد تحصیلی دانشآموزان سوم. ریاضی فیزیک شهر اصفهان. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران.
نوری، ز. (1381).بررسی تفاوتهای جنسیتی با توجه به رابطه خلاقیت،عملکرد تحصیلی در دروس ریاضی،علوم و ادبیات دانشآموزان. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شیراز
نیکدل، ف. (1389). بررسی رابطه ادراک از محیط کلاس و باورهای انگیزشی (جهتگیری هدف و خودپنداره تحصیلی با هیجانهای تحصیلی و یادگیری خودگردان: نقش واسطهای هیجانهای تحصیلی. رساله دکترا، دانشگاه تربیت معلم.
Andermen, E. M. &Midgley, C. (1997). Changes in achievement goal orienta-tions and perceived classroom goal structures across the transition to middle level schools.Contemporary Educational Psychology, 22, 269–298.
Bandura, A. (1986). Social foundation of thou-ght & action: A social cognitive theory. Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall.
Bandura, A. (1978). The self system in reciprocal determinism. American Psychologist, 33(4), 344-358.
Bandura, A. (1993). Perceived self-efficacy in cognitive development and function-ing. Educational Psychologist, 28, 117–148.
Bandura, A. (1997). Self-efficacy: The exercise of control. New York: Freeman.
Bandura, A. (2000). Cultivate self–efficacy for personal & organizational effective-ness. Handbook of principles of organization behavior. Oxford, UK: Blackwell.
Davis, H. A. (2003). Conceptualizing the role and influence of student-teacher relationships on children’s social and cognitive development. Educational Psychologist, 38(4), 207-234.
Fraser, B. J. (1998). Classroom environment instruments: Development, validity, and applications. Learning Environments Research, 1, 7-33.
Fraser, B. J., Fisher, D. L., &McRobbie, C. J. (1996). Development, validation and use of personal and class forms of a new classroom environment instrument. Paper presented at the annual meeting of the American Educational Research Association, New York.
Hackett, G. & Betz, N. E. (1989). An exploration of the mathematics self-efficacy/ mathematics performance calibration. Journal for Research in Mathematics Education, 20, 261-273.
Jain, S. &Downson, M. (2009). Mathematics anxiety as a function of multidimensional self-regulated and self-efficacy. Contem-porary Educational Psychology, 34, 240-249.
Kuperminc, G. p., Leadbeter, B. j., Emmons, C., & Blatt, S. J. (2001). Perceived school climate and difficulties in the social adjustment of middle school students. Applied Development Science, 1, 79-55.
LaRocque, M. (2008). Assessing perceptions of the environment in elementary classroom: The link whit achievement. Educational Psychology in Practice, 24(4), 289-305.
Lee, Jihyun. (2009). Universals and specifics of math self-concept, math self-efficacy, and math anxiety across 41 PISA 2003 participating countries. Learning and Individual Differences, 19, 355–365.
Lloyd, J. E., Walsh, J., &Yailagh, M. S. (2005). Sex Differences in Perfor-mance Attributions, Self-Efficacy, and Achievement in Mathematics: If I'm so Smart, Why Don't I Know It?. Canadian Journal of Education, 28(3), 384-408.
Marsh, H. W. (1990). The structure of academic self-concept: The Marsh/ Shavelson model. Journal of Educational Psychology, 82(4), 623-636.
Marsh, H. W. (1993). Academic self-concept: Theory, measurement and research. Suls, J. (Ed.), Psychological perspective on the Self, 4 .Erlbaum, Hillsdale, NJ.59-98.
Marsh, H. W., Byrne, B. M., & Yeung, A. S. (1997). Causal ordering of academic self-concept and achievement: reanalysis of a pioneering study and revised recommend-ations. Educational Psychologist, 34, 154-157.
Multon, K. D., Brown, S. D., & Lent, R. (1991). Relation of Self- Efficacy Beliefs to Academic Outcomes: A Meta- Analytic Investigation. Journal of Counseling Psychology, 38, 30-38.
Murray, C. & Malmgren, K. (2005). Implementing a teacher-student relationship program in a high-poverty urban school: Effects on social, emotional, and academic adjustment and lessons learned. Journal of School Psychology, 43, 137-152.
Opachich, G. & Kadijevich, D. (1998). Mathematical self-concept: An operationalization and empirical validity. Psihologija, 30(4), 395-412.
Pajares, F. (1996). Assessing self-efficacy beliefs and Academic outcomes: The case for specificity and correspondence. American Research Association, 96, 1-22.
Pajares, F., &Schunk, D. H. (2002). The development of academic self-efficacy, In A. Wigfield& J. Eccles (Eds). Development of achie-vement motivation (pp.15-31). San Diago: Academic press.
Rinn, A. N., McQueen, K. S., Clark, G. L., & Rumsey, J. L. (2008). Gender differences in gifted adolescents math/verbal self- concept and math/ verbal achievement: Implication for the STEM field. 32, 34-141.
Schunk, D. H. (1991). Self-efficacy & academic motivation.Educational Psychologist, 26, 207 –31.
Schunk, D. H. (2000). Coming to terms with motivation constructs. Contemporary Educational Psychology, 25, 116-119.
Shavelson, R. J., Hubner, J. J., & Stanton, J. C. (1976). Self-concept:Validation of construct interpretations. Review of Educational Research, 46, 407-441.
Sungar, S., &Gungoren, S. (2009). The role of classroom environment perceptions in self-regulated learning and science achievement. Elementary Education on lion ,8(3), 883-900.
Thongnoum, D. (2002). Self-efficacy, goal orientations, and self-regulated learning in Thai students (Doctoral dissertation). Available from ProQuest Dissertations and Theses database. (UMI No. 3094084)
Wilkins, J. L. M. (2004). Mathematics and science self-concept: An international investigation. Journal of Experimental Education, 72, 331–346.