نوع مقاله : پژوهشی
نویسنده
استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیامنور
چکیده
هدف از انجام پژوهش حاضر، اثربخشی مدل چرخه یادگیری مبتنی بر رویکرد تدریس اکتشافی بر پیشرفت تحصیلی و نگرش به یادگیری درس علوم دانشآموزان پایه چهارم ابتدایی میباشد. روش تحقیق از نوع شبهآزمایشی با گروههای نامعادل و از طرح دو گروهی با پیشآزمون- پسآزمون استفاده شد. 34 دانشآموز دختر در دو کلاس مختلف (19 نفر در گروه آزمایش و 15 نفر در گروه کنترل) پایه چهارم ابتدایی در شهر کرمانشاه در این پژوهش مشارکت داشتند که از طریق روش نمونهگیری خوشهای تصادفی انتخاب شدند. گروه آزمایش از طریق مدل چرخه یادگیری مبتنی بر رویکرد تدریس اکتشافی و گروه کنترل از طریق روش تدریس سنتی (معمول) آموزش دیدند. مدت دوره آموزش هفت هفته بود. برای تعیین تأثیر روش چرخه یادگیری در مقایسه با روش سنتی از یک آزمون پیشرفت تحصیلی درس علوم شامل 20 سؤال به عنوان پیشآزمون و پسآزمون برای هر دو گروه کنترل و آزمایش و همچنین مقیاس21 سوألی نگرش به یادگیری درس علوم (اکپینر و همکاران، 2009) به منظور سنجش نگرش یه یادگیری علوم مورد استفاده قرار گرفت. جهت تحلیل دادههای آماری از تحلیل کوواریانس یکمتغیری (ANCOVA) استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد که دانشآموزانی که از طریق مدل چرخه یادگیری مبتنی بر رویکرد تدریس اکتشافی آموزش دیده بودند پیشرفت تحصیلی بالاتری در مقایسه با دانشآموزان آموزش دیده با روش تدریس سنتی داشتند.همچنین یافتهها در این مطالعه نشان داد که دانشآموزانی که از طریق مدل چرخه یادگیری آموزش دیده بودند، نگرش مثبتتری به درس علوم داشتند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The Effect of the Learning Cycle Model Based on Exploratoy Learning Method on Grade Four Students' Achievement and Attitudes Towards Science Course
نویسنده [English]
- ali abdi
چکیده [English]
The purpose of this study was to investigate The Effect of the learning cycle model based on exploratoy learning method on Grade four Students’ Achievement and Attitudes Towards Science Course. This research was a quasi - experimental study with non - equivalent groups, which includes pre and post - test design with the control group. A total of 34 fourth grade students from two different classes (Experimental N=19 and Control N=15( was involved in the study of Kermanshah city. they were selected through multi - stage clustered sampling. The group which was assigned as experimental group was instructed through learning cycle model whereas the other group was traditionally instructed. This experimental study lasted seven weeks. To determine the effectiveness of learning cycle model over traditional instruction, an achievement test about sciences which consisted of 20 items was administered as pre-test and post - test to students both in the experimental and control groups. too an attitude scale toward sciences developed by Akpınar et al (2009), was applied. For the statistical analysis, Analysis of Covariance (ANCOVA) was used. The results showed that students who were instructed through learning cycle model were achieved higher score than the ones which were instructed through the traditional method. There was also a The findings in this study showed that students in the experimental group developed more positive attitude towards science after the treatment.
کلیدواژهها [English]
- learning cycle model
- exploratoy - based learning method
- Traditional Method
- Academic Achievement
- attitude towards science
- sciences course