حسین زارع؛ سوزان عارضی
دوره 2، شماره 6 ، آبان 1393، صفحه 7-16
چکیده
سالهاست که ارایه دروس به شیوه متداول ادامه دارد و هر دو گروه معلم و دانشآموزان از کم بازدهی و کسلکنندگی کلاسها ناراضیاند. روشهای آموزش فعال، از جمله روش پازل، میتوانند نقش مؤثری در ارتقاء کیفیت یادگیری فراگیران داشته باشند. بر این اساس این مطالعه با هدف تأثیر روش تدریس پازل بر میزان یادگیری دانشآموزان پسر پایه ششم ابتدایی ...
بیشتر
سالهاست که ارایه دروس به شیوه متداول ادامه دارد و هر دو گروه معلم و دانشآموزان از کم بازدهی و کسلکنندگی کلاسها ناراضیاند. روشهای آموزش فعال، از جمله روش پازل، میتوانند نقش مؤثری در ارتقاء کیفیت یادگیری فراگیران داشته باشند. بر این اساس این مطالعه با هدف تأثیر روش تدریس پازل بر میزان یادگیری دانشآموزان پسر پایه ششم ابتدایی انجام شد. روش این مطالعه نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل بوده است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشآموزان پسر پایه ششم شهر کرمانشاه در سال تحصیلی93-92 بود. نمونهگیری به صورت تصادفی خوشهای چندمرحلهای انجام گرفت و دو کلاس به عنوان نمونه تحقیق به تعداد 50 نفر انتخاب و دروس علوم تجربی، مطالعات اجتماعی، هدیههای آسمانی و بنویسیم با روش پازل به گروه آزمایش آموزش داده شد. برای تحلیل دادههای آماری جهت تعیین تفاوت و محاسبه و مقایسه نمرههای پیشآزمون و پسآزمون در دو گروه آزمایش و گواه از آزمون مانکوا استفاده شد. نتایج نشان داد که اثربخشی آموزش روش تدریس پازل بر میزان یادگیری دانشآموزان پایه ششم ابتدایی معنادار است. به عبارت دیگر روش تدریس پازل بر میزان یادگیری دانشآموزان تأثیر گذاشته است.
محسن ضرغام؛ سید محمد شبیری؛ محمدرضا سرمدی
دوره 2، شماره 6 ، آبان 1393، صفحه 17-28
چکیده
هدف کلی تحقیق حاضر واکاوی مؤلفههای تبیینکننده تمایل به بهکارگیری فنآوری یادگیری از طریق تلفن همراه در آموزش محیط زیست توسط دانشجویان دانشگاههای شهر تهران میباشد. جامعه آماری این پژوهش که با استفاده از روش پیمایشی انجام شده است، دانشجویان دانشگاههای دولتی شهر تهران در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری میباشد ...
بیشتر
هدف کلی تحقیق حاضر واکاوی مؤلفههای تبیینکننده تمایل به بهکارگیری فنآوری یادگیری از طریق تلفن همراه در آموزش محیط زیست توسط دانشجویان دانشگاههای شهر تهران میباشد. جامعه آماری این پژوهش که با استفاده از روش پیمایشی انجام شده است، دانشجویان دانشگاههای دولتی شهر تهران در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری میباشد (142800 .(N=حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران، 400 نفر تعیین شد و پاسخگویان به روش نمونهگیری خوشهای طبقهای تصادفی از دانشگاههای تهران، تربیتمدرس، شهید بهشتی، علم و صنعت، امیرکبیر و مطهری انتخاب شدند. ابزار اصلی گردآوری اطلاعات، پرسشنامه بوده است. جهت تعیین پایایی ابزار تحقیق از روش آلفای کرونباخ استفاده شد که این ضریب برای بخشهای مختلف پرسشنامه بیشتر از 70/0 بهدست آمد. روایی ظاهری و محتوایی ابزار گردآوری دادهها نیز با استفاده از نظرات اساتید محترم راهنما و مشاور تعیین شد. نتایج حاصل از تحلیل عاملی اکتشافی نشان داد که پنج مؤلفه سودمندی ادراکشده، هنجار ذهنی، خودکارآمدی، نگرش و سهولت ادراکشده در مجموع 93/43 درصد از کل واریانس را تبیین کردهاند. نتایج همچنین حاکی از وجود رابطه مثبت و معنیدار بین متغیرهای خودکارآمدی در استفاده از تلفن همراه، سهولت ادراکشده، سودمندی ادراک شده، نگرش نسبت به استفاده از تلفن همراه در آموزش محیط زیست و هنجار ذهنی دانشجویان با تمایل به استفاده از تلفن همراه در آموزش مباحث محیط زیست میباشد.
منا قریشی؛ سیامک سامانی
دوره 2، شماره 6 ، آبان 1393، صفحه 29-40
چکیده
هدف از پژوهش حاضر، تبیین تفاوت باورهای انگیزشی دانشآموزان دختر و پسر دبیرستانی در گونههای مختلف خانواده بر اساس مدل فرایند و محتوای خانواده بود. روش پژوهش توصیفی و از نوع پسرویدادی میباشد. به منظور این پژوهش از میان دانشآموزان پایه دوم و سوم مقطع متوسطه شهر شیراز که در سال تحصیلی 91-90 مشغول به تحصیل بودند، 308 (186 دختر، 122 پسر) ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر، تبیین تفاوت باورهای انگیزشی دانشآموزان دختر و پسر دبیرستانی در گونههای مختلف خانواده بر اساس مدل فرایند و محتوای خانواده بود. روش پژوهش توصیفی و از نوع پسرویدادی میباشد. به منظور این پژوهش از میان دانشآموزان پایه دوم و سوم مقطع متوسطه شهر شیراز که در سال تحصیلی 91-90 مشغول به تحصیل بودند، 308 (186 دختر، 122 پسر) دانشآموز به شیوه نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. فرایند انتخاب گروه نمونه در این پژوهش بدین ترتیب بود که ابتدا از هر کدام از نواحی چهار گانه شهر شیراز، دو دبیرستان (یک دبیرستان دخترانه، یک دبیرستان پسرانه) به تصادف انتخاب و سپس از هر دبیرستان به تفکیک رشته یک کلاس انتخاب و کلیه دانشآموزان کلاس انتخاب شده مورد مطالعه قرارگرفتند. پس از نمونهگیری و انتخاب نمونه مورد نظر، برای جمعآوری اطلاعات از مقیاسهای خودگزارشی فرایند، مقیاسهای خودگزارشی محتوای خانواده (فرم فرزندان) و راهبردهای انگیزشی یادگیری که روایی و اعتبار آنها تأیید شده است، استفاده گردید، دادهها به صورت کمی تعریف شد. با استفاده از نرمافزار SPSS به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از روش آمار توصیفی میانگین و انحراف معیار و روش آمار استنباطی آزمون تحلیل واریانس یکمتغیره، آزمون تحلیل واریانس چندمتغیره، آزمون تی و آزمون تعقیبی شفه استفاده شد. تحلیلها نشان داد که از میان خردهمقیاسهای باورهای انگیزشی، خودکارآمدی و ارزشگذاری درونی در گونههای مختلف خانواده دارای تفاوت معنادار است، که تفاوت در گونههای سالم با گونههای غیر سالم میباشد. در حالیکه در اضطراب امتحان تفاوت معناداری در گونههای مختلف خانواده مشاهده نشد. همچنین تفاوت جنسیتی در هیچیک از مؤلفههای باور انگیزشی معنادار نبود. و به روانشناسان مدرسه و مشاوران توصیه میشود که این موضوع را در مشاوره با دانشآموزان مورد توجه قرار دهند.
هادی تقی زاده؛ محمد سعید عبدخدایی؛ حسین کارشکی
دوره 2، شماره 6 ، آبان 1393، صفحه 41-58
چکیده
تحقیق حاضر به بررسی نقش سبکهای شناختی، اهداف پیشرفت و خودکارآمدی ریاضی در پیشرفت ریاضی دانشآموزان صورت گرفت. جامعه آماری پژوهش را دانشآموزان پسر پایه اول دبیرستانهای دولتی منطقه تبادکان تشکیل داد. از این جامعه تعداد 263 نفر آزمودنی با روش نمونهگیری خوشهای دو مرحلهای انتخاب شدند سپس پرسشنامه سبکهای شناختی وابسته به ...
بیشتر
تحقیق حاضر به بررسی نقش سبکهای شناختی، اهداف پیشرفت و خودکارآمدی ریاضی در پیشرفت ریاضی دانشآموزان صورت گرفت. جامعه آماری پژوهش را دانشآموزان پسر پایه اول دبیرستانهای دولتی منطقه تبادکان تشکیل داد. از این جامعه تعداد 263 نفر آزمودنی با روش نمونهگیری خوشهای دو مرحلهای انتخاب شدند سپس پرسشنامه سبکهای شناختی وابسته به زمینه و ناوابسته به زمینه «آزمون گروهی اشکال نهفته»، پرسشنامه جهتگیری هدفی میدگلی و همکاران (1998) وپرسشنامه خودکار-آمدی ریاضی به آنان ارایه و دادهها جمعآورری گردید. ضریب پایایی آزمون گروهی اشکال نهفته آن به روش بازآزمایی 89/. به دست آمده است، اعتبار کلی پرسشنامه جهتگیری هدفی در اجرای نهایی نیز 87/؛ و اعتبار خردهآزمونهای آن به ترتیب 87/. 84/. و 76/. به دست آمده است، روایی پرسشنامه خودکارآمدی ریاضی بر اساس آلفای کرونباخ و تحلیل عاملی تأییدی به دست آمده و تأیید شد. پایایی کلی پرسشنامه 91/. گزارش شد. دادهها با روش آماری همبستگی پیرسون، آزمون تی مستقل و رگرسیون چندگانه، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که میان سبکهای شناختی، اهداف پیشرفت و خودکارآمدی ریاضی با پیشرفت ریاضی رابطه مثبت و معنادار وجود دارد و خودکارآمدی ریاضی پیشترین سهم را در پیشبینی پیشرفت ریاضی دارد. دانشآموزانی که سبک شناختی ناوابسته به زمینه دارند، میزان خودکارآمدی ریاضی بیشتری را گزارش کردهاند. همچنین دانشآموزان با سبک شناختی ناوابسته به زمینه نمره اهداف تبحری بیشتری دارند. و دانشآموزان با سبک شناختی وابسته به زمینه نمره اهداف اجتنابی بیشتری دارند. اهداف تبحری با خودکارآمدی ریاضی رابطه معنادار دارد. - بین میزان خودکارآمدی و نمره هدف رویکردی ارتباط معناداری در جهت مستقیم وجود دارد- بین میزان خودکارآمدی و نمره هدف اجتنابی ارتباط معناداری در جهت معکوس وجود دارد. همچنین نتایج پژوهش نشان میدهد که پیشرفت عملکرد تحصیلی ریاضی به تنهایی از طریق اهداف پیشرفت، سبک شناختی و میزان خودکارآمدی قابل پیشبینی است، ولی در تحلیل رگرسیون گام به گام مشخص گردید که سهم باورهای خودکارآمدی ریاضی پیش از اهداف پیشرفت وسبک شناختی است.
علی عبدی
دوره 2، شماره 6 ، آبان 1393، صفحه 59-70
چکیده
هدف از انجام پژوهش حاضر، اثربخشی مدل چرخه یادگیری مبتنی بر رویکرد تدریس اکتشافی بر پیشرفت تحصیلی و نگرش به یادگیری درس علوم دانشآموزان پایه چهارم ابتدایی میباشد. روش تحقیق از نوع شبهآزمایشی با گروههای نامعادل و از طرح دو گروهی با پیشآزمون- پسآزمون استفاده شد. 34 دانشآموز دختر در دو کلاس مختلف (19 نفر در گروه آزمایش و 15 نفر ...
بیشتر
هدف از انجام پژوهش حاضر، اثربخشی مدل چرخه یادگیری مبتنی بر رویکرد تدریس اکتشافی بر پیشرفت تحصیلی و نگرش به یادگیری درس علوم دانشآموزان پایه چهارم ابتدایی میباشد. روش تحقیق از نوع شبهآزمایشی با گروههای نامعادل و از طرح دو گروهی با پیشآزمون- پسآزمون استفاده شد. 34 دانشآموز دختر در دو کلاس مختلف (19 نفر در گروه آزمایش و 15 نفر در گروه کنترل) پایه چهارم ابتدایی در شهر کرمانشاه در این پژوهش مشارکت داشتند که از طریق روش نمونهگیری خوشهای تصادفی انتخاب شدند. گروه آزمایش از طریق مدل چرخه یادگیری مبتنی بر رویکرد تدریس اکتشافی و گروه کنترل از طریق روش تدریس سنتی (معمول) آموزش دیدند. مدت دوره آموزش هفت هفته بود. برای تعیین تأثیر روش چرخه یادگیری در مقایسه با روش سنتی از یک آزمون پیشرفت تحصیلی درس علوم شامل 20 سؤال به عنوان پیشآزمون و پسآزمون برای هر دو گروه کنترل و آزمایش و همچنین مقیاس21 سوألی نگرش به یادگیری درس علوم (اکپینر و همکاران، 2009) به منظور سنجش نگرش یه یادگیری علوم مورد استفاده قرار گرفت. جهت تحلیل دادههای آماری از تحلیل کوواریانس یکمتغیری (ANCOVA) استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد که دانشآموزانی که از طریق مدل چرخه یادگیری مبتنی بر رویکرد تدریس اکتشافی آموزش دیده بودند پیشرفت تحصیلی بالاتری در مقایسه با دانشآموزان آموزش دیده با روش تدریس سنتی داشتند.همچنین یافتهها در این مطالعه نشان داد که دانشآموزانی که از طریق مدل چرخه یادگیری آموزش دیده بودند، نگرش مثبتتری به درس علوم داشتند.
تورج هاشمی نصرتآباد؛ شهرام واحدی؛ جواد امانی ساریبگلو
دوره 2، شماره 6 ، آبان 1393، صفحه 71-80
چکیده
هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه فرهنگ مدرسه، نیازهای روانشناختی اساسی (خودمختاری، شایستگی و ارتباط) و عملکرد تحصیلی دانشآموزان در قالب یک الگوی عِلّی بود. بدین منظور، 420 نفر از دانشآموزان پسر سال چهارم دوره متوسطه شهرستان ارومیه با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شده و به پرسشنامههای فرهنگ مدرسه و نیازهای روانشناختی ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه فرهنگ مدرسه، نیازهای روانشناختی اساسی (خودمختاری، شایستگی و ارتباط) و عملکرد تحصیلی دانشآموزان در قالب یک الگوی عِلّی بود. بدین منظور، 420 نفر از دانشآموزان پسر سال چهارم دوره متوسطه شهرستان ارومیه با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شده و به پرسشنامههای فرهنگ مدرسه و نیازهای روانشناختی اساسی پاسخ دادند. برای تحلیل دادهها از تحلیل مسیر استفاده شد. نتایج تحلیل نشان داد که الگوی آزمون شده از برازش مناسبی برخوردار بوده و 24 درصد از تغییرات عملکرد تحصیلی، 11 درصد نیاز به خودمختاری، پنج درصد نیاز به شایستگی و هفت درصد از واریانس نیاز به ارتباط را تبیین نمود. نیاز به خودمختاری تاثیر مثبت و معناداری بر عملکرد تحصیلی دانشآموزان داشت. اثر نیاز به شایستگی بر عملکرد تحصیلی مثبت و معنادار بود. همچنین نیاز به ارتباط نیز اثر مثبت و معناداری بر عملکرد تحصیلی داشت. اثر فرهنگ مدرسه بر نیاز به خودمختاری، شایستگی و ارتباط مثبت و معنادار بود. بهطور کلی یافتههای پژوهش نشان دادند که هم متغیرهای فردی مانند نیازهای روانشناختی اساسی و هم متغیرهای زمینهای مانند فرهنگ مدرسه، نقش مهمی در پیشبینی عملکرد تحصیلی دانشآموزان دارند.
شکوفه شریعتپناه؛ علی مشهدی
دوره 2، شماره 6 ، آبان 1393، صفحه 81-90
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش نظریههای ضمنی هوش در پیشرفت تحصیلی دانشآموزان صورت گرفت. روش پژوهش، همبستگی و جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان دختر دوره متوسطه مدارس خاص (نمونه دولتی و شاهد) شهر مشهد در سال تحصیلی 93-92 بودند که تعداد 332 نفر به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده شامل مقیاس نظریههای ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش نظریههای ضمنی هوش در پیشرفت تحصیلی دانشآموزان صورت گرفت. روش پژوهش، همبستگی و جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان دختر دوره متوسطه مدارس خاص (نمونه دولتی و شاهد) شهر مشهد در سال تحصیلی 93-92 بودند که تعداد 332 نفر به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده شامل مقیاس نظریههای ضمنی هوش (ITIS) بود که روایی و پایایی آن احراز گردیده بود. معدل کل دانشآموزان نیز به عنوان نمره موفقیت تحصیلی در نظر گرفته شد. دادههای پژوهش با آمار توصیفی، ضریب همبستگی پیرسون، تحلیل رگرسیون چندگانه تحلیل شدند. 1- رابطه عامل ذاتی هوش و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان منفی و معنادار بود (001/0p