نوع مقاله : پژوهشی
نویسندگان
1 استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه لرستان
2 دانشجوی دکترای روانشناسی تربیتی، دانشگاه لرستان
چکیده
هدف از اجرای این پژوهش، بررسی اثربخشی آموزش تکنیکهای فراشناختی بر خودکارآمدی دانشآموزان دختر دبیرستانهای شهر اصفهان بود. پژوهش حاضر به شیوه نیمه آزمایشی و با طرح پیشآزمون- پسآزمون و پیگیری با گروه کنترل اجرا شد. جامعة آماری این پژوهش، تمامی دانشآموزان دختر مقطع متوسطه در سال تحصیلی 1392-1391 در شهر اصفهان بود که از میان آنان تعداد 40 نفر به روش تصادفی خوشهای انتخاب شدند. ابزار اندازهگیری در این پژوهش، برگه اطلاعات جمعیت شناختی و پرسشنامه خودکارآمدی شرر (1996) بود. پس از اعمال مداخله پسآزمون و بعد از 4 ماه آزمون پیگیری اجرا شد. یافتهها با استفاده از نرمافزار 20 -SPSS و آزمون آماری تحلیل کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج حاصل از تحلیل کوواریانس نشان داد که ارائه مداخله مبنی بر آموزش تکنیکهای فراشناختی باعث افزایش 2/71% خودکارآمدی در مرحله پسآزمون و 6/70% این ویژگی در مرحله پیگیری شد (05/0P
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Effectiveness of Metacognitive Techniques Training on Girl Students Self - Efficacy in High Schools of Isfahan City
نویسندگان [English]
- Fazlolah Mirderikvand 1
- Saeideh Sabzian 2
- Hoshang Garavand 2
چکیده [English]
The purpose of this study was An investigation of the Effectiveness of metacognitive techniques training on girl students Self-efficacy in high schools of Isfahan city. Present study was performed by quasi-experimental method with pre-test - post-test and follow-up. The statistical population was all high school girl students in the school year 1391-1392 in Isfahan city that sample groups were randomly selected among them by cluster sampling method. measurement instruments in the study was demographic questionnaire and Sherer self-Efficacy Scale (SES) that performed after intervention the post – test, and follow up test was performed four months later. findings were analyzed by using descriptive and inferential statistical test and software SPSS-20. The results of covariance analysis showed that presenting intervention based on metacognitive techniques training cause increasing 71/2% of self-efficacy in post-test step and increasing 70/6% of This feature in follow up step (P≤005). Based on findings of this study can conclude that presenting intervention based on metacognitive techniques was effective in increasing self-efficacy; thus this study suggested using metacognitive techniques in order to increasing self-efficacy in students.
کلیدواژهها [English]
- Metacognitive Techniques
- Self - Efficacy
- Girl Students
- Training Effectiveness