ابطحی، سیدحسین؛ عابسی، سعید. (1386). توانمندسازی کارکنان. تهران: مؤسسه تحقیقات و آموزش مدیریت.
احمدی، پرویز؛ صفریکهری، محمد؛ نعمتی، سمیه. (1389). مدیریت توانمندسازی کارکنان. تهران: دفتر پژوهشهای فرهنگی.
الهیاری، رحمتالله. (1389). بررسی رابطه بین توانمندسازی مدیران، کارکنان و یادگیری سازمانی در حوزه ستادی دانشگاه تهران". پایاننامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت آموزشی، دانشکده روانشناسی و علومتربیتی، دانشگاه تهران، چاپ نشده.
امیرخانی، امیرحسین. (1387). "توانمندسازی روانشناختی منابع انسانی: دیدگاهها و ابعاد". پیک نور، سال ششم، شماره اول، صص50-41.
ایزدی یزدانآبادی، احمد؛ نوشهور، حدیث. (1389) "ویژگیهای شغلی دبیران و رابطة آن با توانمندسازی". فصلنامه پژوهشهای مدیریت منابع انسانی دانشگاه جامع امام حسین (ع). سال دوم، شماره 3 و4. صص 187-167.
براتی، علیرضا. (1393). "توانمندسازی روانشناختی معلمان پایه اول ابتدایی منطقه صیدون با کوچینگ آموزشی و اثر آن بر عملکرد شغلی". پایاننامه کارشناسی ارشد رشته آموزش بزرگسالان، دانشکده روانشناسی و علومتربیتی، دانشگاه تهران، چاپ نشده.
پاکروان، ناهید. (1393). "بررسی رابطه بهزیستی روانی با صلاحیتهای حرفهای دبیران دوره متوسطه منطقه 15 تهران". پایاننامه کارشناسی ارشد رشته آموزش بزرگسالان، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران.
جلیلی، مهسا؛ نیکفرجام، حسین. (۱۳۹3). "بررسی وضع موجود توانایی و صلاحیتهای معلمان از دیدگاه دانشآموزان و مقایسه با وضع مطلوب از دیدگاه صاحبنظران در درس فیزیک سال چهارم دبیرستانهای شهر قدس"، فصلنامه پژوهش در برنامهریزیدرسی، سال یازدهم، شماره 40، صص 138-129.
حسینینسب، داوود؛ میکاییلی منیع، فرزانه؛ اقبالی، نسرین. (1389). "بررسی رابطه توانمندی روانشناختی دبیران با تعهد سازمانی آنها در مدارس متوسطه شهر ارومیه در سال تحصیلی 88-89"، علوم تربیتی، سال سوم، شماره 9، صص 49-27.
خشوعی، مهدیهسادات؛ بهرامی، مریم. (1393). "نقش توانمندسازی روانشناختی و تعهد سازمانی بر فرسودگی شغلی دبیران". مجله روانشناسی مدرسه، دوره 3، شماره 1، صص 54-37.
دانشپژوه، زهرا. (1382). "ارزشیابی مهارتهای حرفهای معلمان علوم و ریاضی در دورة راهنمایی و ارائه مقدمه روشهای ارتقای کیفی آن". تهران: مؤسسه پژوهش و برنامهریزی درسی و نوآوریهای آموزشی.
دلاور، علی. (1383). مبانی نظری و عملی پژوهش در علوم انسانی و اجتماعی، چاپ سوم، تهران: انتشارات رشد.
رحمانیفر، رحمت. (1392). "بررسی رابطه صلاحیتهای حرفهای دبیران زبان انگلیسی با احساس خودکارآمدی و خلاقیت". پایاننامه کارشناسی ارشد رشته آموزش بزرگسالان، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، چاپ نشده.
رحیمیپردنجانی، قاسم. (1391). "بررسی ارتباط صلاحیتهای حرفهای و رضایت شغلی معلمان شهرستان کوهرنگ". پایاننامة کارشناسی ارشد رشتة آموزش بزرگسالان. دانشکدة روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، چاپ نشده.
سالاریزاده، بهناز. (1391). "بررسی تأثیر آموزش ضمنخدمت بر ارتقاء صلاحیتهای حرفهای معلمان متوسطه شهر رودبار در سال تحصیلی 90-91". پایاننامه کارشناسی ارشد رشتة آموزش بزرگسالان. دانشکدة روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، چاپ نشده.
سالمیان، مرتضی. (1393). "بررسی رابطه سواد فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) با توانمندی روانشناختی دبیران مدارس متوسطه منطقه 6 تهران. پایاننامه کارشناسی ارشد". دانشکده روانشناسی و علومتربیتی. دانشگاه تهران، چاپ نشده.
سیدجوادین، سیدرضا. (1386). نظریههای عمومی سازمان و مدیریت. تهران: انتشارات نگاه دانش. چاپ اول.
شعبانی، زهرا. (1383). "بررسی تطبیقی برنامه تربیت معلم ایران و چند کشور جهان"، فصلنامه تعلیم و تربیت، سال بیستم، شماره سوم، پیاپی 79، صص 46-29.
صافی، احمد. (1376). سیمای معلم (تکریم شخصیت، صلاحیتها، مهارتها، خاطرات و تجربیات معلمان). تهران: انتشارات انجمن اولیا و مربیان.
ضیایی، محمدصادق؛ نرگسیان، عباس؛ آیباغی اصفهانی، سعید. (1387). "نقش رهبری معنوی در توانمندسازی کارکنان دانشگاه تهران". نشریه مدیریت دولتی. دوره 1، شماره 1، صص 86-67.
عبدالهی، بیژن؛ نوهابراهیم، عبدالرحیم. (1385). توانمندسازی کارکنان کلید طلایی مدیریت منابع انسانی. تهران :نشر ویرایش.
فدری، اسماعیل. (1393). "بررسی رابطه صلاحیتهای حرفهای و تعهد سازمانی دبیران دوره متوسطه شهرستان چابهار در سال تحصیلی93-94". پایاننامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران.
قرائیمقدم، امانالله. (1373). جامعهشناسی آموزش و پرورش. تهران: انتشارات فروردین.
کرمی، مرتضی (1389). "آموزش مدیران با الگوی شایستگی". ماهنامه تدبیر، صص 27-49.
کریمزاده شیرازی، ماندانا؛ رضویه، اصغر؛ کاوه، محمدحسین. (1387). "ارتباط کیفیت زندگی و خودکارآمدی معلمان شاغل شهرستان شهرکرد". مجله دانشگاه علومپزشکی، شماره10، صص35-28.
کریمی، فریبا. (۱۳۸7). "مطالعه صلاحیتهای حرفهای معلمان دوره ابتدایی". فصلنامه رهبری و مدیریت آموزشی. سال دوم، شماره ۴، صص ۱۵۱ - ۱۶۶.
کریمی، فریبا. (1388). "صلاحیتهای حرفهای معلمان آموزش عمومی و ارائه چارچوب ادراکی مناسب". رساله دکتری دانشگاه آزاد واحد علوم تحقیقات تهران، چاپ نشده.
کریمی، فریبا؛ نیکنامی، مصطفی. (1388). "صلاحیتهای حرفهای معلمان، آموزش عمومی و چارچوب ادراکی مناسب". دانش و پژوهش در علوم تربیتی- برنامهریزی درسی، شماره 23. پاییز 1388. صص 22-1.
کمالیان، امینرضا؛ سالارزهی، حبیباله؛ اولیایی خداداد. (1392). "نقش فناوری اطلاعات در توانمندسازی کارکنان سازمان آموزش فنی و حرفهای". فصلنامه یادگیری الکترونیکی مدیا. دوره چهارم، شماره 2، صص 39-48.
گمینیان، وجیهه. (1382). "توانمندسازی در آموزش و پرورش". فصلنامه مدیریت در آموزش و پرورش، شماره 36، صص 111-120.
محمدی، حامد. (1388). "عوامل مؤثر در توانمند-سازی منابع انسانی". فصلنامه تعاون و کشاورزی، سال بیستم، شماره 204 و 205، صص 21-1.
ملکی، حسن. (1384). صلاحیتهای حرفه معلمی. تهران: انتشارات مدرسه.چاپ سوم.
واعظی، رضا؛ سبزیکاران، اسماعیل. (1389). "رابطه ساختار سازمانی و توانمندسازی در شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران". پژوهشنامه مدیریت تحول، سال دوم. شماره 3، صص 178-153.
وتن، دیوید. ای؛ کمرون، کیم. اس. (1996). تواناسازی و تفویض اختیار، ترجمه اورعی یزدی، بدرالدین. (1381). تهران: انتشارات مؤسسه تحقیقات و آموزش مدیریت.
هوی، وین. ک؛ میسکل، سیسیل، ج. (2001) مدیریت آموزشی (تئوری، تحقیق و عمل). ترجمه: میرمحمد سیدعباسزاده. (1392). ارومیه: انتشارات دانشگاه ارومیه.
Barker, K., Yeung, A., Dobia, B. and Mooney, M. (2009). 'Positive Behaviour for Learning: Differentiating Teachers' Self-Efficacy', Australian Association for Research in Education Conference (AARE 2009).
Conger, J.A. & Kanungo, R.N. (1988). The empowerment Process: Integrating Theory and Practice. Academy of Management Review, 13 (3), pp 471-482.
Falahi, A.A., Nazaripour, M., & Salavati, A. (2013). Relationship between Training and Employee Psychological Empowerment (Case Study: Kermanshah Health Insurance Office). Journal of Basic and Applied Scientific Research, 3 (8), pp 258-266.
Fock, H., Chiang, F., Au, K. Y., & Hui, M. K. (2011). The moderating Effect of Collectivistic Crientation in Psychological Empowerment and Job Satisfaction Relationship. International Journal of Hospitality Management, 30 (2), pp 319-328.
Hamid, S.F., Nordin, N., Adnan, A.A., & Sirun, N. (2013). A Study On Primary School Teachers’ Organizational Commitment and Psychological Empowerment in the District of Klang. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 90, pp 782-787.
Huntly, H. (2008). Teachers’ Work: Beginning Teachers’ Conceptions of Competence. The Australian Educational Researcher, 35 (1), pp 125-145.
Jose, G., & Mampilly, S.R. (2014). Psychological Empowerment as a Predictor of Employee Engagement: An Empirical Attestation. Global Business Review, 15 (1), pp 93-104.
Koster, B., Brekelmans, M., Korthagen, F., & Wubbels, T. (2005). Quality Rrequirements For Teacher Educators. Teaching and Teacher Education, 21 (2), pp 157-176.
Lee, M. & Koh, J. (2001). Is Empowerment Really A New Concept? International Journal of Human Resource Management, l (12), pp 684-695.
Mishra, A.K. (1992). Organizational Response to Crisis:The Role of mutual trust & top management teams. P.H.D. Disseratation UN Of Michigan.
Nijveldt, M., Beijaard, D., Brekelmans, M., Verloop, N. & Wubbels, T. (2005). Assessing the Interpersonal Competence of Beginning Teachers: The Quality Of The Judgement Process. International Journal of Educational Research, 43(1), pp 89-102.
Nixon B. (1992). Developing A New Culture For Organizations In The 90’s. Management Education and Development; 23(1), pp 33-45.
Quinn, Robert. E. & Gretchen .M Spreitzer (1997). The Rood to Empowerment: Seven Question Every Leader Should Consider. Organizational Dynamic, 26 (2), pp 37-51.
Sangar, R. & Rangnekar, S. (2014). Psychological Empowerment and Role Satisfaction as Determinants of Creativity. Asia-Pacific Journal of Management Research and Innovation, 10(2), pp 119-127.
Short,P,M. (1994). Defining Teacher Empowerment Educational. Education. 114(4): 488-493.
Sigler Tracey Honeycutt, Pearson Christine M. (2000). Creating an Empowering Culture: Examining The Relationship Between Organizational Culture & Perception of Empowerment, journal of quarterly management. 5(1), pp 27-52.
Spreitzer, G.M. & Doneson, D. (2005). Musings on The Past and Future of Employee Empowerment. Handbook of Organizational Development. Thousand Oaks: Sage.pp 1-25.
Spreitzer, G.M. (1992). When Organizations Dare: The Dynamics of Individual Empowerment In the Workplace, Doctoral Dissertation, University of Michigan.
Spreitzer, G.M. (2008). Taking stock: A Review of More Than Twenty Years of Research on Empowerment at Work. Handbook of Organizational Behavior, pp 54-73.
Spreitzer, Gretcehn. M. (1995). Psychological Empowerment In The Workplace: Dimensions, Measurement and Validation. Academy of Management Journal, 38 (5), pp 1442-1456.
Thomas, K.W & Velthouse, B.A. (1990). Cognitive Elements of Empowerment: An Interpretive Model of Intrinsic Task Motivation. Academy of Management Review.15 (4), pp 66-81.
Vila, L.E., Pérez, P.J. & Coll-Serrano, V. (2014). Innovation at The Workplace: Do Professional Competencies Matter?. Journal of Business Research, 67 (5), pp 752-757.
Zhang, X. (2010). Linking Empowerment Leadership and Employee Creativity: The Influence of Psychological Empowerment, Intrinsic Motivation, and Creative Process Engagement. Academy of Management Journal. 53 (1), pp 107–128.