نوع مقاله : پژوهشی
نویسنده
استادیار گروه علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه یزد
چکیده
هدف این پژوهش، بررسی تأثیر آموزش همدلی بر پرخاشگری و سازگاری دانش آموزان دختر پایة ششم ابتدایی شهر یزد است. روش پژوهش، نیمه تجربی است و در آن از دو گروه آزمایش و گواه با انجام پیشآزمون و پسآزمون استفاده شد. نمونة حاضر 62 نفر از دانش آموزان دختر پایة ششم ابتدایی شهر یزد بودند که با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس، انتخاب شدند و بهطور تصادفی و برابر در دو گروه آزمایشی و گواه گمارده شدند. ابتدا هر دو گروه به پرسشنامهها (پیشآزمون) پاسخ دادند و سپس تنها گروه آزمایش طی 15 جلسه تحت آموزش همدلی قرار گرفت. درنهایت مجدداً پرسشنامهها به وسیلة هر دو گروه پاسخ داده شد (پسآزمون). دادهها با استفاده از پرسشنامههای همدلی آیزنبرگ و همکاران (1991)، پرسشنامة اختلال رفتاری کودکان راتر (1964) و پرسشنامة پرخاشگری باس و پری (1992)، جمعآوری و با استفاده از آزمون تحلیل کواریانس مورد تحلیل قرار گرفت. یافتهها حاکی از آن بود که بعد از کنترل نمرههای پیشآزمون، تفاوت معناداری بین دو گروه آزمایش و گواه در میانگین نمرههای همدلی، سازگاری اجتماعی و پرخاشگری و ابعاد آن وجود دارد. نتایج حاصل از پژوهش حاضر میتواند زمینهای را برای بهبود سازگاری اجتماعی و کاهش پرخاشگری دانش آموزان فراهم آورد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Influence of Teaching Empathy on Aggression and Social adjustment of Girl Students
نویسنده [English]
- Kazem Barzegar
چکیده [English]
The purpose of this study is to evaluate the influence of teaching empathy on aggression and social adjustment of girl students of grade six in Yazd city. The method of research is semi-experimental and consist of experimental group and control group by pre-test and post-test. The samples were 62 girl students of grade six in Yazd that were selected by available sampling. They were put in two groups of control group and experiment group randomly and equally. First, both groups responded to questionnaires (pre-test) and then, the experimental group were trained the empathy within 15 sessions. Finally, the questionnaires (post-test) were completed again by both groups (post-test). Data were collected by using empathy questionnaires of Isenberg, Febs & et al (1991), Rater questionnaire about children behavioral disorder (1964) and Bus & Perry aggression questionnaire (1992) and were analyzed by covariance analysis test. Results showed that after controlling scores of pre-tests, there was a meaningful difference between two groups in their empathy, social competence and aggression and its aspects (p<0.01). The results from present study can improve the social adjustment and reduce aggression in students.
کلیدواژهها [English]
- Empathy
- Social Adjustment
- Aggression
- students