نوع مقاله : پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکترا تکنولوژی آموزشی دانشگاه آموزگاری تاجیکستان
2 استاد گروه علوم تربیتی دانشگاه آموزگاری تاجیکستان
چکیده
هدف پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی آموزش مبتنی بر وب، رایانه و یادگیری سیار بر مهارت تفکر انتقادی و تفکر خلاق دانشجویان دانشگاههای استان مازندران است. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر ماهیت، توصیفی و از نظر روش، زمینهیابی است. جامعة آماری شامل کلیة دانشجویان دانشگاههای استان مازندران در سال تحصیلی 92-1391 به تعداد 312586 نفر است که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای، سه واحد دانشگاهی انتخاب و با روش تصادفی طبقهای با رعایت نسبتها، تعداد 385 نفر دانشجو در دو گروه مردان و زنان به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامة محقق ساختهای است که دارای 22 سؤال در دو بعد تفکر انتقادی و تفکر خلاق است. روایی صوری و محتوایی آن به تأیید متخصصان امر رسیده و پایایی آن با استفاده از آزمون ضریب آلفای کرونباخ 86/0 است. برای تحلیل دادهها از آزمونهای تحلیل واریانس و t تک نمونهای، t مستقل و فرید من استفادهشده است. نتایج نشان داد که اثربخشی آموزش مبتنی بر وب، رایانه و یادگیری سیار بر مهارت تفکر انتقادی و تفکر خلاق دانشجویان معنادار است. همچنین اثربخشی آموزش مبتنی بر وب، رایانه و یادگیری سیار بر تفکر انتقادی و تفکر خلاق دانشجویان بر اساس جنسیت متفاوت است.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Studying the influence of training based on web and computer and mobile learning on students' critical thinking skills and creative thinking in students of Mazandaran province universities
نویسندگان [English]
- Amaneh Aman zadeh 1
- Mansoor Mansour Al Noman F 2
چکیده [English]
The purpose of this research is studying the influence of training based on web and computer and mobile learning on students' critical thinking skills and creative thinking in students of Mazandaran province universities. The study is functional in purpose, descriptive in nature and in method is a survey research. The population consists of all university students (312,586 Students) in the academic year 1391-92. By using cluster random sampling three universities were selected randomly by observing ratios, 385 students in two groups of men and women were selected as sample. Data collection is a questionnaire with 22 questions in two dimensions of critical thinking and creative thinking. Its content validity was confirmed by experts and its reliability by using Cronbach's alpha coefficient is %86. For analyzing data, variance and t tests and Friedman were used. The results showed that the effectiveness of training based on web, computer and mobile learning on critical thinking and creative thinking skills of students has a significant impact. Also, effectiveness of web-based training, computer and mobile learning skills in critical thinking and creative thinking of students did not differ based on gender.
کلیدواژهها [English]
- training based on web
- computer and mobile learning and thinking skills and critical thinking
- students