نوع مقاله : پژوهشی
نویسنده
عضو هیئتعلمی، علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور
چکیده
این پژوهش به تحلیل کتب درسی از حیث توجه به هویت ملی در پایه ششم ابتدایی پرداخته میشود. پژوهش حاضر از نوع توصیفی است که در گروه تحقیقات کاربردی است. برای بررسی مؤلفهها، تحلیل محتوایی که یکی از روشهای علمی برای بررسی محتوای مدارک اسنادی است، استفاده شد. کتابهای درسی فارسی و علوم اجتماعی پایه ششم ابتدایی به عنوان جامعة آماری انتخاب شدند. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از آمار توصیفی (شامل: جدول فراوانی، میانگین، رتبه درصدی) استفاده شد. یافتههای به دست آمده از پژوهش حاضر دلالت بر آن دارد که در کتابهای اجتماعی و فارسی بخوانیم به برخی نمادها مثل جغرافیا و مکان طبیعی _ ملی، مشاهیر ایرانی و فرهنگ در حد نسبتاً مناسب توجه شده است. برخی نمادها مثل پرچم، سرود ملی، تقویم رسمی، قومیت، ادبیات ملی، اساطیر ایرانی، مکان تاریخی و ملی و هنر ایرانی کم توجه شده است و به برخی نمادها مثل دین اصلاً توجه نشده است؛ بنابراین طبق نتایج این پژوهش محتوای (متن و تصویر) کتابهای اجتماعی و فارسی بخوانیم به طور متعادل و متوازن به موضوع نمادهای هویت ملی نپرداخته است.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Analysis of Farsi and Social Sciences Textbooks’ Content of Sixth Grade of Elementary School from Viewpoint of Attention to National Identity on basis of Authorized Standard
نویسنده [English]
- Akbar Jadidi Mohammadabadi
چکیده [English]
This study is analyzing school texts with paying attention to national identity in sixth grade of elementary school. The research is a descriptive study in applied researches group. For studying components, content analyzing was used that is a scientific method for studying documentary contents. The population is Farsi and social sciences textbooks in sixth grade of elementary school. For data analysis, descriptive statistics (including frequency distribution, percentage, mean and charts) were used. The obtained results from the present study shows that there is paying attention in the books Social Sciences and Farsi to some symbols like Geography, natural - national places, Iranian celebrities and culture. Some symbols like flag, national anthem, official calendar, ethnicity, national literature, Iranian myths, historical and national places and Iranian art are not paid enough attention. Some symbols like religion are not paid attention at all. So, according to the results of this study, the content of (text and image) in Social Sciences and Farsi didn’t pay attention to the subject of national identity symbols suitably.
کلیدواژهها [English]
- content analysis
- National identity
- Farsi
- Social Sciences