نوع مقاله : پژوهشی
نویسندگان
1 فلسفه تعلیم تربیت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات تهران، ایران
2 گروه علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات تهران، ایران
چکیده
پژوهش حاضر، به منظور بررسی چگونگی کاربست مؤلفههای آموزش و پرورش انسانگرایانه، با تأکید بر افزایش انگیزة تحصیلی دانشآموزان در مدارس ابتدایی منطقه دو تهران در سال تحصیلی 94-93 از منظر مجریان و معلمان ذیربط انجام شده است. این تحقیق از نوع تحقیقات کاربردی و شیوة انجام آن زمینهای است. جامعة پژوهش را دو گروه مجریان (مدیران و معاونان) و معلمان مدارس ابتدایی دولتی، غیردولتی (پسرانه، دخترانه) منطقه دو شهر تهران تشکیل میدهند. گروه نمونه بر اساس جدول کوکراین و مورگان 183 نفر از مجریان (مدیر و معاونان) و 295 نفر از مربیان است که به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شده است. با مطالعة ادبیات تحقیق در حوزة آموزش پرورش انسانگرا، پرسشنامة محقق ساخته در چهار مؤلفه، جهت گردآوری دادهها تدوین گردید. روایی صوری و محتوایی آن با استفاده از نظر متخصصان دانشگاهی و پایایی آن با ضریب آلفای کرونباخ (824/0) مشخص شد. دادههای جمعآوری شده با استفاده از نرمافزار SPSS و آزمونهای آماری ناپارامتریک خی دو مورد تجزیه تحلیل قرار گرفت. نتایج تحقیق نشان میدهد که میزان کاربست هر چهار مؤلفه در حد مطلوب نیست؛ بنابراین پیشنهاد میشود با توجه به اهمیت آموزش و پرورش انسانگرایانه در رشد همهجانبة دانشآموزان، دورههایی تحت همین عنوان جهت ارتقای علمی مجریان و مربیان از سوی سازمان آموزش و پرورش در نظر گرفته شود.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
A Ssurvey on the Quality of Using Humanistic Education Components with Focusing on Elementary Student’s School Motivation Achievement in Tehran
نویسندگان [English]
- Parinaz Purali 1
- Maryam Seyf Naraghi 2
- Ezzatollah Naderi 2
چکیده [English]
The present article is a survey on the quality of using humanistic education components with focusing on elementary student’s school motivation achievement according to the teachers and principals of 2nd education district of Tehran. This is an applied research and is done as a field study research. The research community included two groups from 2nd district in Tehran in educational year 93-94: Principals & Teachers in public and private primary schools (boys and girls schools). The sample groups, chosen according to Cochran-Morgan table, consisted of 183 Principals (managers & assistants) and 295 teachers that were chosen through stratified random sampling. Studying the literature review in humanistic education field, the questionnaire prepared by the researcher was formed in four different components to gather data. Face and content validity of the research were determined with the help of university professors and its reliability was determined through Cronbach's Alpha (0.824). The gathered data was analyzed with SPSS software and non-Parametric Chi square Tests. The results show that the using of all four components is not satisfactory, therefore, regarding to the importance of humanistic education in comprehensive growth, it is suggested that certain courses with the same titles be hold by the Education Organization to promote the educational level of principals and teachers.
کلیدواژهها [English]
- Humanistic Education
- Academic Motivation
- Elemen-tary School