نوع مقاله : پژوهشی
نویسندگان
1 استاد، علوم تربیتی، دانشگاه تبریز
2 دانشیار، علوم تربیتی، دانشگاه تبریز
3 دانشجوی دکترای، روانشناسی تربیتی، دانشگاه تبریز
چکیده
دستیابی به اهداف واقعی دورههای آموزش ضمن خدمت معلمان یکی از معضلات اساسی نظامهای تربیتی است. در ایران نیز با وجود اقدامات انجام شده، شواهد مستقیم و غیرمستقیم دربارة اثربخشی آموزشهای ضمن خدمت معلمان، نتایج چندان کارآمد و خشنودکنندهای را نشان نمیدهند. بهطوریکه انتظار اصلاحات و اقدامات تخصصی در این زمینه از سوی مسئولان و کارشناسان رو به افزایش است. بر این اساس، هدف پژوهش حاضر بررسی تجارب معلمان از عوامل برانگیزاننده و مؤثر در کیفیت آموزشهای ضمن خدمت است. این پژوهش به شیوة کیفی و روش پدیدارشناسی انجام شده است. برای دستیابی به هدف پژوهش بیست نفر از معلمان دورة ابتدایی شهرستان اهر به شیوة نمونهگیری هدفمند انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفتند. ابزارهای پژوهش شامل مشاهده، مصاحبة نیمهساختاریافته، سؤالات کتبی باز پاسخ و بررسی تحقیقات انجام شده در زمینههای مرتبط با موضوع پژوهش بودند. یافتههای حاصل از تجارب معلمان که مبتنی بر دادههای کدگذاری شده و استخراج مضامین اصلی و فرعی از آنها میباشند، نشان میدهند که عوامل برانگیزاننده و مؤثر در ارتقای کیفیت برنامههای ضمن خدمت معلمان را میتوان در چهار درونمایة اصلی انگیزش درونی، شایستگی مدرس، ویژگیهای موضوع و مشوقهای محیطی خلاصه کرد. یافتههای پژوهشی حاضر ضرورت توجه به عوامل مختلفی را که در ارزیابی دورههای ضمن خدمت از سوی معلمان به عنوان معیارهای اصلی کیفیت و کارآمدی محسوب میشود، نشان میدهد. تناسب برنامهها با انتظارات و نیازمندیهای معلمان به عنوان مخاطبان اصلی دورههای ضمن خدمت موجب بهبود کارایی کلی چنین برنامههایی خواهد شد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Phenomenology of Effective Factors and Motivator in Quality of In-Service Training Courses of Teachers
نویسندگان [English]
- Eskandar FathiAzar 1
- Yosef Adib 2
- Fereshteh Golparvar 3
چکیده [English]
Achieving real goals of in-service teachers training is one of the major problems of the educational systems. In Iran, despite many efforts, both direct and indirect evidence about the effectiveness of in-service teachers training do not show an efficient and satisfying results. As expecting to reforms in this field by officials and experts is increasing. Accordingly, the purpose of this study was to investigate the teachers' experiences of motivational factors in the quality of in-service primary training. This is the qualitative study with a phenomenological approach. To achieve the research purpose, 20 primary school teachers in Ahar region were selected by purposive sampling method and studied. Research tools include observation, semi-structured interviews, open-answer written questions and review of the conducted investigations related to the topic of this research. The Findings from the teachers' experiences that are based on coded data and extracted themes show we can summarize the important motivational factors in quality of in-service training in four main themes: intrinsic motivation, teacher qualifications, subject characteristics and environmental incentives. Research findings shows the necessity of attention to various factors in the evaluation of in-service training that be considered as the main criteria of quality and efficiency by teachers. Accordance of programs with the teachers’ expectations and needs as the main audience of in-service programs will improve overall efficacy of these programs.
کلیدواژهها [English]
- in-service Training
- quality
- Phenomenology