نوع مقاله : پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری، تکنولوژی آموزشی، دانشگاه علامه طباطبایی
2 دانشیار، تکنولوژی آموزشی، دانشگاه علامه طباطبایی
3 دانشجوی دکتری، تکنولوژی آموزشی، دانشگاه تربیت مدرس
چکیده
هدف پژوهش حاضر، تدوین چهارچوب طراحی بازیهای رایانهای برای یادگیری انواع موضوعهای شناختی و بررسی میزان اثربخشی آن در یادگیری مفاهیم بود. برای رسیدن به این هدف از روش تحقیق ترکیبی استفاده شد. در بخش کیفی برای به دست آوردن چهارچوب از تحلیل محتوای استقرایی و در بخش کمی برای اعتبار یابی درونی از نظر متخصصان به روش پیمایشی پرسشنامهای و همچنین برای ارزیابی اعتبار بیرونی از روش آزمایشی پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل استفاده شد. با تحلیل دادههای مربوط به مکانیکهای بازیهای رایانهای، 32 مکانیک مهم بازیهای رایانهای استخراج شد و با آموزش انواع موضوعات شناختی مطابقت داده شد. مکانیکهای پیشنهاد شده جهت اعتباریابی درونی به 25 متخصص آموزش و بازیسازی ارسال شد و نتایج تحلیل حاصل از ارزیابی اعتبار درونی چهارچوب نشان داد که چهارچوب پیشنهادی برای آموزش موضوعات شناختی از اعتبار مناسب و خوبی برخوردار است. همچنین جهت به دست آوردن اعتبار بیرونی چهارچوب پیشنهادی در یادگیری مفاهیم، بر روی 38 دانشآموز در گروههای کنترل و گواه اجرا شد. نتایج تحلیل کواریانس برای بررسی میزان اثربخشی و اعتباریابی بیرونی نیز نشان داد که بین بازی طراحی شده بر اساس چهارچوب پیشنهادی و بازی موجود، تفاوت معناداری وجود دارد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Developing Design Framework of Eduational Game for Types of Cognitive Domain Subjects in Micro Level with Inductive Content Analysis and Eval-uation of its Effectiveness in Concept Learning
نویسندگان [English]
- Hosein Dehganzadeh 1
- Khadijeh Aliabadi 2
- Hojjat Dehganzadeh 3
چکیده [English]
The aim of this research was to develop design framework of educational game for types of cognitive domain subjects in micro level and evaluation of its effectiveness in concepts learning. To achieve this goal mixed method research was used. To obtain the framework and its evaluation, in the qualitative method inductive analysis and in the quantitative, survey method was used. Also for extrinsic evaluation of the framework in facts learning, experimental research with control group have been used. From qualitative analysis about computer games elements, 32 game mechanics extracted. To intrinsic evaluation of proposed framework, this framework with its explaining appendix have been send for 25 instructional and digital game specialists. The results of evaluation showed that the proposed framework for cognitive domain subjects have appropriate authenticity. Also to extrinsic or effectiveness evaluation, proposed framework experimented on 38 students in control and experimental groups with pre and posttests. Results of covariance analysis showed that there is significant difference between the game has been designed on the basis of the proposed framework and existing game.
کلیدواژهها [English]
- Computer Games
- Educational games
- Cognitive Domain