احمدی، مالک؛ امانی، جواد و معصومی، وحیده (1393). "کاربرد نظریة خودمختاری در پیشبینی عملکرد شغلی معلمان تربیت بدنی". پژوهشهای کاربردی در مدیریت ورزشی، 3(2)، 88-77.
اژهای، جواد، خضری آذر، هیمن، بابایی، محسن و امانی، جواد (1387). "الگوی ساختاری روابط بین حمایت از خودمختاری ادراک شده معلم، نیازهای روانشناختی اساسی، انگیزش درونی و تلاش"، پژوهش در سلامت روانشناختی، 2(4)، 47-56.
بهرنگی، محمدرضا و آقایاری، طیبه (1383). "تحول ناشی از تدریس مشارکتی از نوع جیگساو در وضعیت سنتی تدریس دانشآموزان پایة پنجم". فصلنامه نوآوریهای آموزشی، 3(10)، 53-35.
پرینچارد، آلن؛ وللارد، جان (1393). روانشناسی مدرسه - نظریه سازندهگرایی. {ترجمه، فیروزه سپهریان آذر، سعید اسدنیا، رسول مفسری، ناصر ترابزاده}. انتشارات رشد فرهنگ. ص 6.
پورعلی، پریناز؛ سیف نراقی، سوسن؛ نادری، عزتالله (1394). "بررسی چگونگی کاربست مؤلفههای آموزش و پرورش انسانگرایانه با تأکید بر افزایش انگیزة تحصیلی دانشآموزان در مدارس ابتدایی تهران". نشریة پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی. سال سوم، شماره 11، ص67-81
تنهای رشوانلو، فرهاد و حجازی، الهه (1388). "ارتباط ادراک از سبک فرزندپروری والدین با انگیزش تحصیلی و پیشرفت تحصیلی در دانشآموزان دبیرستانی". دانشور رفتار، 16(39)، 14-1.
حجازی، الهه؛ خضری آذر، هیمن؛ امانی، جواد (1391). "ادراک دانشآموزان از حمایت معلم از خودمختاری و خودکارآمدی انگلیسی: نقش واسطهای نیازهای اساسی روانشناختی". مجله مطالعات آموزش و یادگیری، 4(1)، 50-29.
سانتراک، جان، دبلیو (2008). روانشناسی تربیتی. ترجمه سعیدی، شاهده، عراقچی، مهشید و دانشفر، حسین. (1387). تهران: موسسه خدمات فرهنگی رسا.
سپهریانآذر، فیروزه؛ امانی، جواد و محمودی، حجت (1392). "عزت نفس نوجوانان و سبکهای فرزندپروری: نقش واسطهای برآورده شدن نیازهای روانشناختی اساسی". مجله علوم رفتاری، 7(2)، 158-151.
فتحیآذر، اسکندر؛ ادیب، یوسف؛ گلپرور، فرشته (1394). "دیدارشناسی عوامل مؤثر و برانگیزاننده در کیفیت دورههای آموزش ضمن خدمت معلمان". نشریه پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی. سال سوم، شماره 12، ص56-47
قلاوندی، حسن؛ امانی ساری بگلو، جواد؛ بابایی سنگلجی، محسن (1391). "تحلیل کانونی رابطه فرهنگ مدرسه با نیازهای روانشناختی اساسی در میان دانشآموزان". اندیشههای نوین تربیتی، 8(4)، 28-9.
قلاوندی، حسن؛ امانی ساریبگلو، جواد؛ غلامی، محمدتقی؛ اکبری سوره، پروا (1392). "فرهنگ مدرسه و از خودبیگانگی تحصیلی: نقش واسطه نیازهای روانشناختی اساسی". فصلنامه راهبرد فرهنگ، 6(22)، 116-99.
کرامتی، محمدرضا (1384). یادگیری مشارکتی: یادگیری از طریق همیاری. تهران: فرانگیزش، چاپ دوم.
Ahmadi, M.; Namazizadeh, M. & Mokhtari, P. (2012). Perceived Motivational Climate, Basic Psychological Needs and Self Determined Motivation in Youth Male Athletes. World Applied Sciences Journal. 16 (9), 1189-1195.
Amani-Saribagloo, J.; Sepehrian-Azar, F. & Mahmoudi, H. (2014). The Relationship between Teacher’s Perceived Organizational Culture of School and their Basic Psychological Needs Satisfaction. Anadolu Journal of Educational Sciences International, 4(2), 41-62.
Aronson, E. (2002). Building empathy, compassion, and achievement in the jigsaw classroom. In J. Aronson (Ed.), Improving academic achievement. Impact of psychological factors on education (pp. 209-225). San Diego, CA: Academic Press.
Assor, A.; Kaplan, H. & Roth, G. (2002). Choice is good, but relevance is excellent: Autonomy enhancing and suppressing teacher behaviours predicting students’ engagement in schoolwork. British Journal of Educational Psychology, 72, 261–278.
Baard, P.P.; Deci, E.L. & Ryan, R.M. (2004). Intrinsic need satisfaction: A motivational basis of performance and well-being in two work settings. Journal of Applied Social Psychology, 34(10), 2045–2068.
Badri, R.; Amani-Saribaglou, J.; Ahrari, G.; Jahadi, N. & Mahmoudi, H. (2014). School Culture, Basic Psychological Needs, Intrinsic Motivation and Academic Achievement: Testing a Casual Model. Mathematics Education Trends and Research, 2014, 1-13.
Berger, R. & Hänze, M. (2009). Comparison of Two Small‐group Learning Methods in 12th‐grade Physics Classes Focusing on Intrinsic Motivation and Academic Performance. International Journal of Science Education, 31(11), 1511-1527.
Chen, K.C. & Jang, S.J. (2010). Motivation in online learning: Testing a model of self-determination theory. Journal of Computers in Human Behavior, 26, 741-752.
Deci, E.L.; Ryan, R.M.; Gagne, M.; Leone, D.R.; Usunov, J. & Kornazheva, B.P. (2001). Need satisfaction, motivation, and well-being in the work organizations of a former eastern bloc country: A cross-cultural study of self-determination. Society for Personality and Social Psychology, 27, 930-942.
Gagné, M. & Deci, E.L. (2005). Self-determination theory and work motivation. Journal of Organizational Behavior, 26(4), 331–362.
Gagne, M.; Ryan, R.M. & Bargmann, K. (2003). Autonomy support and need satisfaction in the motivation and well-being of gymnasts. Journal of Applied Sport Psychology, 15, 372-390.
Gardner, J.N.; Jewler, A.J. & Barefoot, B.O. (2010). Your college experience: strategies for success. New York: Bedford/St. Martin’s.
Hanze, M. & Berger, R. (2007). Cooperative learning, motivational effects, and student characteristics: An experimental study comparing cooperative learning and direct instruction in 12th grade physics classes. Learning and Instruction, 17, 29-41.
Jurkowski, S. & Hanz, M. (2015). How to increase the benefits of cooperation: Effects of training in transactive communication on cooperative learning. Journal of Educational Psychology, 85 (3).
La Guardia, J.G.; R.M. Ryan; C.E. Couchman & E.L. Deci. (2000). Within-person variation in security of attachment: A self-determination theory perspective on attachment, need fulfillment, and well-being. Journal of Personality and Social Psychology. 79. 367-384.
Niemiec, C.P. & Ryan, R.M. (2009). Autonomy, competence, and relatedness in the classroom: Applying self-determination theory to educational practice. Theory and Research in Education, 7, 133-144.
Reeve, J. (1998). Autonomy support as an interpersonal motivating style: Is it teachable? Contemporary Educational Psychology, 3, 312-330.
Reeve, J.M. (2009). Understanding motivation and emotion (5ed.). New York: Wiley.
Roca, J.C. & Gagné, M. (2008). Understanding e-learning continuance intention in the workplace: A self-determination theory perspective. Computers in Human Behavior, 24(4), 1585–1604.
Ryan R. & Deci, E. (2000). Self – determination theory and the facilitation of intrinsic motivation, social development and well-being, American Psychologiest, 55(1): 68-78.
Sadeghi, K.; Amani, J. & Mahmudi, H. (2013). A Structural Model of the Impact of Organizational Culture on Job Satisfaction among Secondary School Teachers. The Asia-Pacific Education Researcher, 1-14. doi: 10.1007/s40299-013-0074-0
Sorebo, O.; H. Halvari; V.F. Gulli & R. Kristiansen. (2009). The role of self-determination theory in explaining teachers’ motivation to continue to use e-learning technology. Computers & Education. 53. 1177–1187.