نوع مقاله : پژوهشی
نویسندگان
1 دانشیار دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران
2 کارشناسی ارشد، تحقیقات آموزشی، دانشگاه تهران
3 دانشجوی دکتری، برنامهریزی توسعه آموزش عالی، دانشگاه کردستان
4 استادیار، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران
چکیده
هدف این پژوهش ساخت و اعتباریابی مقیاس میزان و نگرش به استفاده از شبکههای اجتماعی، و ارتباط آن با عملکرد تحصیلی بود. بدین منظور تعداد ۳50 نفر (۱87 دختر و 163 پسر) از دانشآموزان مقطع سوم دبیرستان منطقه پنج شهر تهران که به روش تصادفی طبقهای انتخاب شده بودند، به پرسشنامه محقق ساخته میزان استفاده از شبکههای اجتماعی جواب دادند. دادههای به دست آمده از طریق تحلیل عاملی اکتشافی با روش مؤلفه اصلی و چرخش واریماکس، ضریب آلفای کرانباخ و همبستگی پیرسون، رگرسیون چندگانه و تحلیل واریانس تحلیل گردید. در مرحلۀ ساخت مقیاس، پس از تأیید روایی صوری، روایی محتوایی، تحلیل اکتشافی با روش مؤلفۀ اصلی و چرخش واریماکس، ابزار نهایی 30 سؤال شده که منجر به استخراج دو عامل نگرش به استفاده از شبکههای اجتماعی و میزان استفاده از شبکههای اجتماعی گردید. اعتبار مقیاس از طریق ضریب آلفای کرانباخ برای خرده مقیاس نگرش به استفاده از شبکههای اجتماعی 81/0 و برای میزان استفاده از شبکههای اجتماعی 88/0 و برای کل مقیاس نیز 91/0 به دست آمد. عملکرد تحصیلی به عنوان روشی برای اعتبار همگرا در نظر گرفته شد. نتایج رگرسیون نشان داد که میزان استفاده از شبکههای اجتماعی توانست 18/0 از واریانس عملکرد تحصیلی را پیشبینی کند. نتایج به دست آمده نشان داد که مقیاس میزان استفاده از شبکههای اجتماعی از روایی و پایایی مطلوبی برخوردار است و میزان و نگرش به استفاده از این گونه شبکهها در دانشآموزان، نقش تعیین کننده در عملکرد تحصیلی آنها دارد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Construction and Validation of the Scale Amount and Attitudes Toward the Use of Social Networks and It's Relation with Academic Performance
نویسندگان [English]
- Elaheh Hejazi 1
- Vahideh Namdari 2
- majid Ghasemi 3
- Ali Moghadamzadeh 4
چکیده [English]
The aim of this study was construction and validation of the scale Amount and attitudes toward the use of social networks and it's relation with academic performance. To do so, 350 students (187 girls and 163 boys) of third-grade high school students, in region 5 of Tehran, were selected through stratified random sampling that responded to researcher-made questionnaire of using social networks. Data obtained by exploratory factor analysis with principal components and varimax rotation, Cronbach's Alpha and Pearson correlation, multiple regression and analysis of variance were used. On stage construction of the scale, after confirming the validity, content validity, exploratory analysis with principal components and varimax rotation the ultimate tool 30 questions that lead to the extraction of two factors: attitude to the use of social networks, and the use of social networks. Scale reliability through Cronbach alpha coefficient for the subscales attitude towards using social networks 81/0 and for the use of social networks 88/0 and 91/0 were obtained for the total scale. Academic performance was considered as a method for the convergent validity. The regression's results showed that the amount of utilizing the social networks could predict 0/18 of the variance of academic performance. The results showed that the scale of the use of social networks has Favorable reliability and validity, and the amount of and attitudes toward the use of such networks performance plays a decisive role on students' academic.
کلیدواژهها [English]
- Social Networks
- validation
- Academic Performance
- Region 5 of Tehran
- student