سالار فرامرزی؛ رضا مرادی؛ شیما قلمزن
دوره 4، شماره 15 ، بهمن 1395، صفحه 9-14
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی بازیهای واجی بر میزان نادرستنویسی دانشآموزان پسر با ناتوانیهای یادگیری پایۀ سوم ابتدایی صورت گرفت. روش پژوهش، آزمایشی و از طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل است. جامعۀ آماری پژوهش شامل دانشآموزان پسر با ناتوانی یادگیری املا در مقطع سوم ابتدایی شهر اصفهان بود. بهمنظور انجام این پژوهش، ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی بازیهای واجی بر میزان نادرستنویسی دانشآموزان پسر با ناتوانیهای یادگیری پایۀ سوم ابتدایی صورت گرفت. روش پژوهش، آزمایشی و از طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل است. جامعۀ آماری پژوهش شامل دانشآموزان پسر با ناتوانی یادگیری املا در مقطع سوم ابتدایی شهر اصفهان بود. بهمنظور انجام این پژوهش، 30 نفر دانشآموز با ناتوانی یادگیری املا از میان جامعۀ دانشآموزان پسر سوم ابتدایی شهر اصفهان که ملاکهای ورود به پژوهش را دارا بودند به شیوة نمونهگیری چندمرحلهای، انتخاب و با روش تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل گمارده شدند. ابزارهای مورد استفاده عبارت از آزمون املا و ماتریسهای هوشی پیشروندۀ ریون کودکان بود. دادههای بهدست آمده با روش آماری تحلیل کوواریانس مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان داد که بین نادرستنویسی گروه آزمایش و کنترل در سطح 001/0>p تفاوت معناداری وجود دارد؛ بنابراین میتوان نتیجه گرفت که بازیهای واجی بر بهبود نادرستنویسی دانشآموزان با ناتوانی یادگیری مؤثر است و بهعنوان یک روش آموزشی و درمانی میتوان از آن استفاده کرد.
محبوبه مرتضوی؛ منوچهر جعفریگهر؛ افسر روحی؛ حسن سلیمانی
دوره 4، شماره 15 ، بهمن 1395، صفحه 15-26
چکیده
تحقیق حاضر به بررسی تأثیر سازکارهای ساختاردهنده و مسئلهساز حمایت کننده بر روی مهارتهای خودسازماندهی نوشتار، توانایی نوشتن مقاله و زمان برنامهریزی کلی در مرحله پیش نوشتار از مراحل نوشتن مقاله و همچنین بررسی نقش سطح زبانآموزان به عنوان متغیر تعدیل کننده در میان صد و بیست زبانآموز سطح پیش متوسط و صد و بیست زبانآموز سطح پیشرفته ...
بیشتر
تحقیق حاضر به بررسی تأثیر سازکارهای ساختاردهنده و مسئلهساز حمایت کننده بر روی مهارتهای خودسازماندهی نوشتار، توانایی نوشتن مقاله و زمان برنامهریزی کلی در مرحله پیش نوشتار از مراحل نوشتن مقاله و همچنین بررسی نقش سطح زبانآموزان به عنوان متغیر تعدیل کننده در میان صد و بیست زبانآموز سطح پیش متوسط و صد و بیست زبانآموز سطح پیشرفته پرداخته است. پس از فرض نمرات پیشآزمون به عنوان همگام، محققان نتایج پیشآزمون و پسآزمون شرکتکنندگان را در یک آزمون مهارت نوشتار و یک آزمون مهارت خودسازماندهی و همچنین زمان گزارش شده برای برنامهریزی پیش از نوشتن مقاله در پیشآزمون و پسآزمون را مقایسه کردند. نتایج سه آنالیز کوواریانس دو سویه نشان داد که سازکارهای حمایتکننده به تغییرهای چشمگیری در مهارتهای خودسازماندهی نوشتار و توانایی نوشتن مقاله انجامیدند. همچنین بر اساس نتایج به دست آمده سازکارهای ساختاردهنده و مسئلهساز حمایت کننده به طرز چشمگیری زمانی را که زبانآموزان بری برنامهریزی قبل از نوشتار صرف میکنند، افزایش داد. نتایج نشان داد که در کل هنگامی که دو سازکار حمایت کننده با هم ارایه شدند، بهترین تأثیر را داشتند. همچنین هیچ تأثیر تعدیلکنندهای برای سطح زبانآموزان بر روی متغیرها مشاهده نشد.
هوشنگ گراوند؛ حسین کارشکی؛ محمدرضا آهنچیان
دوره 4، شماره 15 ، بهمن 1395، صفحه 27-48
چکیده
پژوهش حاضر با هدف آزمون روابط ساختاری بین خودکارآمدی پژوهشی، عوامل اجتماعی و محیط آموزشی - پژوهشی دانشگاه با عملکرد آموزشی- پژوهشی دانشجویان تحصیلات تکمیلی مورد بررسی قرار گرفت. روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعۀ آماری شامل کلیه دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشکدههای دندانپزشکی، پزشکی، داروسازی و پرستاری و مامایی علوم ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف آزمون روابط ساختاری بین خودکارآمدی پژوهشی، عوامل اجتماعی و محیط آموزشی - پژوهشی دانشگاه با عملکرد آموزشی- پژوهشی دانشجویان تحصیلات تکمیلی مورد بررسی قرار گرفت. روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعۀ آماری شامل کلیه دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشکدههای دندانپزشکی، پزشکی، داروسازی و پرستاری و مامایی علوم پزشکی مشهد به تعداد 4180 نفر بود که از طریق فرمول کوکران حجم نمونه 183 نفر تعیین و به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای نسبی انتخاب شدند. برای جمعآوری دادههای مورد نیاز از پرسشنامههای خودکارآمدی پژوهشی، محیط آموزشی- پژوهشی، عوامل اجتماعی و عملکرد آموزشی – پژوهشی استفاده شد. ماتریس همبستگی، تحلیل مسیر و شاخصهای نکویی برازش با نرمافزار Lisrel 8.5 جهت تحلیل دادهها استفاده شد. با اجرای الگوی معادلات ساختاری مشخص شد که الگوی پیشنهادی از برازش خوبی برخوردار است (067/0=RMSEA ، 92/0=NNFI). هر چند مدل کلی پیشنهادی از برازش خوبی برخوردار بود اما همانطور که نتایج نشان داد ضرایب مسیر g عوامل اجتماعی و محیط آموزشی - پژوهشی به خودکارآمدی پژوهشی و عملکرد معنادار نبودند، به طوریکه فقط ضریب β خودکارآمدی پژوهشی به عملکرد معنادار بود. نتایج پژوهش از نقش میانجیگری خودکارآمدی در رابطه عوامل اجتماعی و محیط آموزشی- پژوهشی با عملکرد دانشجویان حمایت میکند.
مهران فرج الهی؛ کاظم حسنی؛ ثنا صفری؛ مهدی معینی کیا
دوره 4، شماره 15 ، بهمن 1395، صفحه 49-64
چکیده
هدف از انجام این تحقیق، ارائه الگویی برای ساختار سازمانی دانشگاههای باز و از دور با تأکید بر دانشگاه پیام نور است. جامعۀ آماری این تحقیق را همۀ کارکنان دانشگاه پیام نور در سه استان تهران، کردستان و کرمانشاه تشکیل میدهند که چهارصد نفر از آنان به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. از پرسشنامۀ ساختار سازمانی رابینز برای ابعاد ساختاری ...
بیشتر
هدف از انجام این تحقیق، ارائه الگویی برای ساختار سازمانی دانشگاههای باز و از دور با تأکید بر دانشگاه پیام نور است. جامعۀ آماری این تحقیق را همۀ کارکنان دانشگاه پیام نور در سه استان تهران، کردستان و کرمانشاه تشکیل میدهند که چهارصد نفر از آنان به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. از پرسشنامۀ ساختار سازمانی رابینز برای ابعاد ساختاری و برای ابعاد محتوایی از پرسشنامههای فرهنگ سازمانی کامرون و کانن، محیط سازمانی ویلیام، فناوری سازمانی دفت و استراتژی سازمانی فرهادی استفاده شده است. تجزیه و تحلیل دادهها نشان داد که دانشگاه پیام نور در ارتباط با ابعاد ساختاری دارای رسمیت، پیچیدگی و تمرکز بالا و در خصوص ابعاد محتوایی دارای محیطی تاحدی غیر قابل پیشبین، فرهنگی تاحدودی قوی، استراتژی موفق و فناوری پیچیده است. همچنین نتایج رگرسیون چندگانه نشان داد که فرهنگ، محیط، فناوری و استراتژی پیشبینی کنندههای خوبی برای رسمیت، پیچیدگی و تمرکز هستند. در نتیجه با توجه به محیط تاحدی غیر قابل پیشبین، فرهنگی تاحدودی قوی وفناوری پیچیده، مدیران باید به کاهش (رسمیت، پیچیدگی و تمرکز) پرداخته و ساختار پیوندی که الگویی هم با ثبات و کارا و هم نرم و منعطف است را در دانشگاه پیام نور طراحی و اجرا کنند.
الهه حجازی؛ وحیده نامداری؛ مجید قاسمی؛ علی مقدم زاده
دوره 4، شماره 15 ، بهمن 1395، صفحه 65-78
چکیده
هدف این پژوهش ساخت و اعتباریابی مقیاس میزان و نگرش به استفاده از شبکههای اجتماعی، و ارتباط آن با عملکرد تحصیلی بود. بدین منظور تعداد ۳50 نفر (۱87 دختر و 163 پسر) از دانشآموزان مقطع سوم دبیرستان منطقه پنج شهر تهران که به روش تصادفی طبقهای انتخاب شده بودند، به پرسشنامه محقق ساخته میزان استفاده از شبکههای اجتماعی جواب دادند. دادههای ...
بیشتر
هدف این پژوهش ساخت و اعتباریابی مقیاس میزان و نگرش به استفاده از شبکههای اجتماعی، و ارتباط آن با عملکرد تحصیلی بود. بدین منظور تعداد ۳50 نفر (۱87 دختر و 163 پسر) از دانشآموزان مقطع سوم دبیرستان منطقه پنج شهر تهران که به روش تصادفی طبقهای انتخاب شده بودند، به پرسشنامه محقق ساخته میزان استفاده از شبکههای اجتماعی جواب دادند. دادههای به دست آمده از طریق تحلیل عاملی اکتشافی با روش مؤلفه اصلی و چرخش واریماکس، ضریب آلفای کرانباخ و همبستگی پیرسون، رگرسیون چندگانه و تحلیل واریانس تحلیل گردید. در مرحلۀ ساخت مقیاس، پس از تأیید روایی صوری، روایی محتوایی، تحلیل اکتشافی با روش مؤلفۀ اصلی و چرخش واریماکس، ابزار نهایی 30 سؤال شده که منجر به استخراج دو عامل نگرش به استفاده از شبکههای اجتماعی و میزان استفاده از شبکههای اجتماعی گردید. اعتبار مقیاس از طریق ضریب آلفای کرانباخ برای خرده مقیاس نگرش به استفاده از شبکههای اجتماعی 81/0 و برای میزان استفاده از شبکههای اجتماعی 88/0 و برای کل مقیاس نیز 91/0 به دست آمد. عملکرد تحصیلی به عنوان روشی برای اعتبار همگرا در نظر گرفته شد. نتایج رگرسیون نشان داد که میزان استفاده از شبکههای اجتماعی توانست 18/0 از واریانس عملکرد تحصیلی را پیشبینی کند. نتایج به دست آمده نشان داد که مقیاس میزان استفاده از شبکههای اجتماعی از روایی و پایایی مطلوبی برخوردار است و میزان و نگرش به استفاده از این گونه شبکهها در دانشآموزان، نقش تعیین کننده در عملکرد تحصیلی آنها دارد.
نسیم سعید؛ منیره عظیمی همت
دوره 4، شماره 15 ، بهمن 1395، صفحه 79-92
چکیده
مسئلۀ رضایتمندی دانشجویان از نظام آموزش الکترونیکی، نقش مهمی در عملکرد تحصیلی آنها و همچنین موفقیت و کارآمدی این حوزه ایفا میکند. با توجه به کیفی بودن مسئله سنجش میزان رضایتمندی، در این تحقیق به طراحی یک سیستم خبرۀ فازی پرداخته شده است. بدین منظور، شاخصههایی نظیر تعاملات یادگیری، بازخوردها، کیفیت و مفید بودن یادگیری الکترونیکی، ...
بیشتر
مسئلۀ رضایتمندی دانشجویان از نظام آموزش الکترونیکی، نقش مهمی در عملکرد تحصیلی آنها و همچنین موفقیت و کارآمدی این حوزه ایفا میکند. با توجه به کیفی بودن مسئله سنجش میزان رضایتمندی، در این تحقیق به طراحی یک سیستم خبرۀ فازی پرداخته شده است. بدین منظور، شاخصههایی نظیر تعاملات یادگیری، بازخوردها، کیفیت و مفید بودن یادگیری الکترونیکی، برای رضایتمندی یادگیرندگان در نظر گرفته شده است. میزان هرکدام از این شاخصها در جامعۀ مورد مطالعه با استفاده از تکنیکهای فازی تعیین شده و همچنین، اولویت و سهم هرکدام از شاخصها در میزان رضایتمندی، با استفاده از فرآیند تحلیل سلسله مراتبی به دست آمده است. پس از به دست آوردن این اطلاعات و بهره گرفتن از نظر خبرگان، پایگاه قوانین اگر- آنگاه تکمیل و برای تعیین میزان دقیق رضایتمندی، از روش استنتاج فازی ممدانی استفاده شده است. نمونه مورد مطالعه در این تحقیق، 70 نفر از دانشجویان کارشناسی ارشد الکترونیکی دانشگاه پیام نور هستند و پس از پیادهسازی سیستم با نرمافزار Matlab، سطح رضایتمندی آنها «زیاد» و به مقدار دقیق «75/0» برآورد شده است. همچنین، اعتبارسنجی مدل حاکی از انطباق بالای نتایج به دست آمده با نظر خبرگان این حوزه دارد.
اسما فولادی؛ محمد باقر کجباف؛ امیر قمرانی
دوره 4، شماره 15 ، بهمن 1395، صفحه 93-103
چکیده
هدف این پژوهش بررسی اثربخشی آموزش سرزندگی تحصیلی بر معنای تحصیلی و عملکرد تحصیلی دانشآموزان دختر بود. جامعۀ پژوهش همۀ دانشآموزان دختر پایۀ سوم دورۀ اول متوسطه شهر مشهد در سال تحصیلی 95-1394 بودند. در یک طرح آزمایشی 40 دانشآموز پس از همتا شدن بر اساس جنسیت و پایۀ تحصیلی به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چند مرحلهای انتخاب و به طور ...
بیشتر
هدف این پژوهش بررسی اثربخشی آموزش سرزندگی تحصیلی بر معنای تحصیلی و عملکرد تحصیلی دانشآموزان دختر بود. جامعۀ پژوهش همۀ دانشآموزان دختر پایۀ سوم دورۀ اول متوسطه شهر مشهد در سال تحصیلی 95-1394 بودند. در یک طرح آزمایشی 40 دانشآموز پس از همتا شدن بر اساس جنسیت و پایۀ تحصیلی به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چند مرحلهای انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه مساوی جایگزین شدند. گروه آزمایش 12 جلسه 70 دقیقهای با روش سرزندگی تحصیلی آموزش دید. هر دو گروه پرسشنامههای معنای تحصیلی (هندرسون-کینگ و اسمیت، 2006) و عملکرد تحصیلی (صالحی، 1392) را به عنوان پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری تکمیل کردند. دادهها با روش تحلیل واریانس با طرح اندازهگیری مکرر تحلیل شدند. یافتهها نشان داد در مراحل پسآزمون و پیگیری بین گروههای آزمایش و کنترل در متغیرهای معنای تحصیلی و عملکرد تحصیلی دانشآموزان دختر تفاوت معناداری وجود داشت. به عبارت دیگر آموزش سرزندگی تحصیلی در مراحل پسآزمون و پیگیری باعث افزایش معنادار معنای تحصیلی و عملکرد تحصیلی دانشآموزان دختر شد (01/0>P)؛ بنابراین پیشنهاد میشود از روش آموزش سرزندگی تحصیلی برای بهبود ویژگیهای تحصیلی به ویژه معنای تحصیلی و عملکرد تحصیلی استفاده شود.