با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن روانشناسی تربیتی ایران

نوع مقاله : پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری تخصصی، برنامه‌ریزی آموزش از دور، دانشگاه پیام نور

2 استاد، زبان‌شناسی، دانشگاه پیام نور

3 استاد فلسفه تعلیم و تربیت، دانشگاه پیام‌نور

4 دانشیار، علوم تربیتی، دانشگاه بوعلی سینا

چکیده

هدف این مقاله شناسایی ویژگی‌های فرهنگی یادگیرنده ایرانی در نظام آموزش الکترونیکی است. بر همین اساس، با استفاده از روش تحلیل موضوعی، تکنیک مصاحبه نیم‌ساختاریافته و روش نمونه‌گیری هدفمند - گلوله برفی، نظرهای بیست نفر از خبرگان آگاهی‌دهنده در خصوص ابعاد فرهنگی یادگیرنده ایرانی از قبیل: نگرش به تحصیل در نظام آموزش الکترونیکی، منزلت استاد، روش‌های یاددهی - یادگیری ترجیحی یادگیرنده ایرانی و روش‌های ارزشیابی ترجیحی یادگیرنده ایرانی مورد کنکاش قرار گرفت. براساس مطالعات فرهنگی هافستد، ابعاد یادگیری با بافت مداری بالا و پایین مورس، چارچوب فرهنگی پاریش و همکاران و ترومپنارس نتایج نشان داد: ویژگی‌های فرهنگی یادگیرنده ایرانی در بعد نگرش به تحصیل در نظام آموزش الکترونیکی نشانگر فرهنگ انتسابی، ابهام‌گریزی زیاد، جمع‌گرایی و قدرت بالا، در بعد منزلت استاد گویای قدرت بالا و جمع‌گرایی، در بعد روش‌های یاددهی - یادگیری ترجیحی همسو با ابهام‌گریزی بالا و جمع‌گرایی و در بعد روش‌های ارزشیابی ترجیحی نیز همبسته با فرهنگ‌هایی با بافت مداری بالا است.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Cultural Features of Iranian Learners in the E-Learning System

نویسندگان [English]

  • Khadijeh Noorani 1
  • Bahman Zandi 2
  • MohammadReza Sarmadi 3
  • Farhad Seraji 4

چکیده [English]

This article aims at discovering the cultural features of Iranian learners in the e-learning System. Conducting by using the thematic analysis, semi - structured interview, purposive snowball - sampling, the viewpoint of 20 expertises on Iranian cultural dimensions such as attitude toward Study in elearning Systems, teacher authority, and learning - Teaching methods - preferred Iranian learner and Evaluation assessing preferred methods Iranian learner were investigated. According to the cultural studies of Hoftstede, Morse learning dimension of high and low context, Parish et al, Trompeniaar (The results) indicated that: in case of Iranian attitude toward Study in e-learning System they were Ascription Culture assigned and highly uncertainty avoidance, collectivism, highly power distance, for teacher''s authority it showed the empowering of culture in education and collectivism, in case of learning - (Teaching) method preferred learner learning - (Teaching) method they were in line with high uncertainty avoidance and Cultural collectivism and for Evaluation assessing the preferred method, method preferred correlated with high cultural context.
 

کلیدواژه‌ها [English]

  • culture
  • Iranian Learner
  • E-Learning System
بیتز، ‌ای دبیلو و پول، گاری (1388). تدریس موثر با استفاده از فناوری در آموزش عالی. مترجمان عشرت زمانی و امین عظیمی. تهران: سمت.
سراجی، فرهاد (1391). محیط‌های مجازی امکانی برای کمک به بهبود فرهنگ یادگیری، راهبرد فرهنگ. سال5، شماره 17و18. 27.
عطاران، محمد؛ لرکیان، مریم؛ فاضلی، نعممت الله؛ عسگری، مجیدعلی (1390). شناسایی فرهنگ برنامه درسی یادگیری الکترونیکی یک مطالعه موردی در ایران، فصلنامه مطالعات برنامه درسی آموزش عالی. سال دوم، شماره3. 40-7.
فاضلی، نعمت‌الله (1383). بررسی تطبیقی فرهنگ دانشگاهی ایران و بریتانیا: مطالعه انسان شناختی در علل ناکارآمدی آموزش دانشگاهی در ایران، نامه انسانشناسی. سال2، شماره 3. 93-132.
فراستخواه، مقصود (1389). مجازی شدن محیط‌های یاددهی –یادگیری، تحولات پارادیمی و بایسته‌های فرهنگی، برگ و فرهنگ. دوره جدید، شماره21،86 -102.
معصومی، بتول و معصومی، داود (1392). زیرساخت‌های فرهنگی آموزشی در طراحی و اجرای محیط‌های یادگیری الکترونیکی، دو فصلنامه مدیریت و برنامه‌ریزی در نظام‌های آموزشی. سال6، شماره 10،27-47.
هافستد، گریت (1388). فرهنگ و سازمان‌ها: نرمافزار ذهن و همکاری‌های بین فرهنگی و اهمیت آن برای بقاء. مترجمان سید محمد اعرابی و همکاران. تهران: علم.
 
 
Al-Harthi, A.S. (2005). Distance higher education experiences of Arab Gulf students in the United States: A cultural perspective. International Review of Research in Open and Distance Learning, 6(3), 1-14.
Al-Alamri, A.S.; Cristea, A.I. & Al-Zaidi, M.S. (2014). Saudi Arabian Cultural Factors and Personalised E-Learning. 6th International Conference on Education and New Learning Technologies. Barcelona, Spain, EDULEARN14 Proceedings.pp. 7114-7121.
Barton, M. (2010). Social and Cultural Factors that Influence the Uptake of E-learning Case Studies in Malaysia, Indonesia, Turkey Singapore and Australia. A thesis Philosophy. RMIT Universit.
Bauer, K.; Chin, K. & Chang, V .(2000). Web-based learning: Aspects of cultural differences. Paper presented at the European Conference on Information Systems, Vienna, Austria. Retrieved from: http://is2.lse.ac.uk/asp/aspecis/20000068.pdf
Chen, S.J.; Hsu, C.L. & Caropreso, E.J. (2006). Cross - cultural collaborative online learning:When the west meets the east. International Journal of Technology in Teaching and Learning, 2(1), 17-35.
Edmundson, A.(2003). Decreasing Cultural Disparity in Educational ICTs: Tools and Recommendations. Turkish Online Journal of Distance Education-TOJDE July Volume:4 Number:3. ,
Hofstede, G. (2011). Dimensionalizing Cultures: The Hofstede Model in Context. Online Readings in Psychology and Culture, 2(1). http://dx.doi.org/10.9707/2307-0919-.1014
Kamentz, E. & Mandl, T. (2005). Culture and E-Learning: Automatic Detection of a Users’ Culture from Survey Data.5th Annual International Workshop on Internationa-lization of Products and Systems. Berlin.
Kemp, L.J. (2013). Introducing blended learning: An experience of uncertainty for students in the United Arab Emirates. Research in Learning Technology. Vol. 21.
Kenan, Th.; Pislaru, C.; Othman, A & Elzawi A.(2013). The social impact and cultural issues affecting the e-learning performance in Libyan Higher Education institutes. 2nd International Conference on Internet, E-Learning & Education Technologies (ICIEET 2013) joint with 2nd. International Conference on Information Technology , E-Government and Applications (ICITEA 2013). Proceedings are available @ IISRC - International Journal of Information Technology & Computer Science (IJITCS) (http://www.ijitcs.com), Volume No : 12 Issue No : 1.P 5
Ku, H. & Lohr, L.L. (2003). A case study of Chinese students’ attitude toward their first online learning experience. Education Technology Research and Development, 51(3), 94-102.
Liang, A. & McQueen, R.J. (1999). Computer assisted adult interactive learning in a multi-cultural environment. Adult Learning, 11(1), 26-29.
Liu, X.; Liu, S.L. & Magjuka, R.J. (2010) Cultural differences in online learning: International student perceptions. Educational Technology & Society, 13(3), 177-188.
Nardon, L. & Steers, R. (2009). The culture theory jungle:Divergence and convergence in models of national culture. Jourmal: Cambridge handbook of culture, organizations, and work .pp: 3–22. Cambridge.UK:Cambridge University perss. Morse, K.(2003). Does One Size Fit All? Exploring Asynchronous Learning in a Multicultural Environment. JALN, 7 (1), 37-55.
Parrish, P.; Jennifer, A. & Linder, V. (2010). Cultural Dimensions of Learning: Addressing the Challenges of Multicultural Instruction. International Review of Research in Open and Distance Learning .Volume 11, Number 2.

Rao, P .(2011). E‐learning in India: the role of national culture and strategic implications. "E‐learning in India: the role of national culture and strategic implications", Multicultural Education & Technology Journal, Vol. 5 Iss: 2, pp.129 - 150.

Rothstein-Fisch, C.; Trumbull, E.; Issac, A.; Daley, C. & Perez, A.I. (2003). When “helping someone else” is the right answer: Bridging cultures in assessment. Journal of Latinos and Education, 2(3), 123-140
Sandra, S.; Bygholm, A .& Jaeger, K .(2012). Issues in ternationalization of education: The case of a Danish Business School exporting a blended learning MBA program to developing countries. Proceedings of the 8 th International Conference on Networked Learning 2012. ISBN 978-1-86220-283-2.
Stewart, C. (2012). A cultural education model: design and implementation of adaptive multimedia interfaces in eLearning. PhD thesis, University of Nottingham.
Sulimma, M. (2005). Relations between epistemological beliefs and culture classifications’, Multicultural Education and Technology Journal, vol. 3, no. 1, pp 74–89.
Swierczek, F.W .& Bechter, C. (2009).Cultural Features of e-Learning A Euro-Asian Case Study. Learning and Instruction in the Digital Age. pp 291-308
Trompenaars, F. (1993). Riding the Waves of Culture, London: Nicholas Brealey.
Yang, D.; Olesova, L. & Richardson, J.C. (2010). Impact of cultural differences on students'' participation, communication and learning an online environment. Journal Education computing Research, Vol. 43(2) 165-182.
Rogers, P.C. & Wang, M. (2009). Cross-cultural issues in online learning. In P. Rogers, G. A. Berg, J. V. Boettcher, C. Howard, L. Justice, & K.D. Schenk (Eds.), Encyclopedia of distance learning, volume1.pp:527-536. Hershy, PA.IGIGLOBAL.
Zhu, C. (2011). Online collaborative learning: Cultural differences in student satisfaction and performance. Journal for educational research online 3 (1), 12-28.