نوع مقاله : پژوهشی
نویسندگان
1 دانشآموخته دکترا، برنامهریزی آموزش از دور، دانشگاه آزاد اسلامی
2 استادیار، برنامهریزی آموزش از راه دور، دانشگاه پیام نور
چکیده
هدف پژوهش حاضر، تعیین عوامل مؤثر بر توسعه جذابیت کتابهای الکترونیکی به منظور ارائه یک مدل مناسب است. روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی است و جامعه آماری آن را دبیران مدارس دوره اول متوسطه شهر اصفهان به تعداد 1876 نفر زن و مرد تشکیل دادند. روش نمونهگیری، خوشهای چند مرحلهای بوده که به طور تصادفی از بین نواحی 2، 3 و 5 آموزش و پرورش شهر اصفهان با استفاده از جدول مورگان تعداد 320 نفر انتخاب شدند. ابزار پژوهش، پرسشنامه عوامل چهارگانه جذابیت کتابهای الکترونیک (دسترسپذیری، قابلیت تعامل با کتاب، انعطافپذیری کتاب و چند رسانهای بودن کتاب)، انگیزه یادگیری و توسعه جذابیت کتابهای الکترونیک میباشد. برای تأمین روایی پرسشنامهها به لحاظ محتوا، از دیدگاههای ده تن از استادان و متخصصان تولید کتابهای الکترونیکی استفاده و پایایی آن توسط آلفای کرونباخ 93/0=α محاسبه شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزار SPSSv.20 به صورت آمار توصیفی (شامل جدول توزیع فراوانی، میانگین، درصد، انحراف معیار) و آمار استنباطی (روش همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه گام به گام) استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد، بین ابعاد چهار گانه دسترسپذیری، قابلیت تعامل با کتاب و انعطافپذیری کتاب و چند رسانهای بودن کتاب با توسعه جذابیت کتابهای الکترونیکی، در سطح 05/0>P رابطه معناداری وجود دارد. انگیزه یادگیری، رابطه بین ابعاد چهارگانه (دسترسپذیری، قابلیت تعامل با کتاب و انعطافپذیری کتاب، چند رسانهای بودن کتاب) با توسعه جذابیت کتابهای الکترونیکی را میانجیگری میکند. همچنین نتایج پژوهش نشان داد، مدل تجربی پژوهش از برازش نسبتاً مطلوبی برخودار بوده است.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Factors Affecting on the Development of the Attractiveness of Electronic Books (Studied Secondary School Teachers in Isfahan)
نویسندگان [English]
- simin naghsh 1
- Nazila Khatibzanjani 2
چکیده [English]
The aim of this study was to determine the factors affecting on the development of electronic-book in order to provide an appropriate model. Population of this study is secondary school teachers of Esfahan city the number of 1876 men and women formed. 320 person were selected with multi-stage cluster sampling from areas 2, 3 and 5 of Esfahan education. For data collection, the library and field methods were used. The instruments were questionnaire on four factors for the attractiveness of electronic books(availability, the ability to interact with books, multimedia books and flexibility of the book), motivation to learn and develop attractive electronic books. The validity content and its reliabilitybyAlphaKronbakh 93/0=α was calculated. For data analysis, descriptive statistics (including table frequency, percentage, mean, standard deviation) and inferential statistics (Pearson correlation and stepwise multiple regression) were used. The results showed, among four aspects of availability, The ability to interact with books and flexibility, Multimedia of the book has significant relationship with the development of attractive of e-books, at 05/0>P. Learning motivation, was the mediating variable between the four dimensions(availability, reliability and flexibility of interacting with books, multimedia books being) with the development of the attractiveness of electronic books in the 05/0> P, respectively. The results showed that experimental research has been fitted relatively good.
کلیدواژهها [English]
- E-book
- Availability
- The Ability to Interact with Book and Flexibility