نوع مقاله : پژوهشی
نویسندگان
1 کارشناس ارشد تحقیقات آموزشی دانشگاه تهران
2 استادیار، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران
چکیده
کیفیت نظام سنجش آموختهها به عنوان یکی از مهمترین فرایندهای تحولآفرین در نظام آموزشی، نحوه و میزان یادگیری و توسعه مهارتهای زندگی را تحت تاثیر قرار میدهد. تحولات در حوزه سنجش کلاسی، سه رویکرد «سنجش از، برای و بهمثابه یادگیری» (AOL, AFL, AAL)را پشت سر گذاشته است؛ رویکرد سنجش بهمثابه یادگیری به عنوان جدیدترین رویکرد، با هدفگیری و فراهمسازی شرایط مناسب، زمینۀ شکلگیری و تقویت شایستگیهای دانشآموزان به عنوان شهروندان مستقل، انعطافپذیر و منتقد را فراهم میکند. در این مطالعه، بهمنظور واکاوی میزان آگاهی و نحوه به کارگیری رویکردهای سهگانه سنجشی به وسیلۀ معلمان، سهمرحله متوالی الف) مرور پیشینه پژوهش و مصاحبه با متخصصان برای شناسایی نشانگرها به تفکیک رویکردهای سهگانه سنجش؛ ب) اجرای پرسشنامه برای اندازهگیری میزان آشنایی معلمان با رویکردهای سهگانه و ج) تدوین سیاهه رفتار و مشاهده عملکرد سنجشی 11 معلم در فرایند کلاس، طی شد. انتخاب نمونه، به شیوه هدفمند و در دسترس بوده است. دادههای مرحله دوم، با استفاده از پرسشنامه محققساخته و با بررسی دیدگاه 34 نفر از معلمان گردآوری شد. برای افزایش اعتبار نتایج پرسشنامه و مبتنی بر راهبرد چندسویهسازی، سیاهه رفتاریتهیه و عملکرد 11 معلم نیز مشاهده شد. مقایسه میانگین رتبهها با استفاده از آزمون فریدمن نشانداد که تفاوت معناداری بین رعایت مصادیق سه رویکرد وجود دارد؛این تفاوت بهگونهای است که رویکرد سنجش از یادگیری (AOL)با 96 درصد، بیشترین میزان رعایت مصادیق در کلاسها را به خود اختصاص داده است و رعایت مصادیق مربوط به رویکردAAL، با 40 درصد، کمترین میزان را در کلاسها داشته است. رعایت نکردن 59 درصد از مصادیق مربوط به رویکرد AAL در کلاسهای مشاهده شده، ضرورت توجه و آموزش دوچندان این مهم را مورد تاکید کرد. بهطور کلی، نتایج از آگاهی ناچیز و توجه حداقلی به مصادیق رویکرد AALبه عنوان رویکرد زمینهساز در تربیت شهروندی، حکایت دارد. در حالیکه رویکرد AOLکه تناسب ناچیزی با دیدگاههای سازاگرایانه، پرورش شهروندان خلاق و کارآفرین دارد، همچنان تسلط داشته و محور آگاهی و اقدامات سنجشی معلمان را به خود اختصاص داده است.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Examining the Quality of Teachers' Classroom Assessment: A Mixed Methods Research
نویسندگان [English]
- Shahnaz Alizadeh 1
- Keyvan Salehi 2
- Ali Moghadamzadeh 2
چکیده [English]
The quality of measurement learning system is one of the most important transformational processes in educational system and it effects method, the extent of learning and develop life skills. Development in the field of classroom assessments have passed three approaches of measuring (AAL, AFL, AOL). The approach to measuring is the newest approach, by targeting and providing suitable conditions, provide the context of formation and enhancement of student’s competencies as independent, flexible and critical citizens. In this study in order to examine the level of awareness and using three dimensional approaches by teachers in a sequential three steps process has been passed. reviewing the history of the research and interviewing experts to identify the markers by distinguishing three-dimensional approaches; b) implementing a questionnaire to measure the level of familiarity of teachers with approaches Triple, and (c) Compilation of the log of behavior and observation performance of 11 teachers in the class process. Sample selection has been targeted and available. The data of the second stage were collected by using a questionnaire developed and reviewed by 34 teachers. To increase the validity of the questionnaire and based on the multisession strategy, the behavioral checklist was prepared and the performance of 11 teachers was also observed. The comparison of the average rankings with the Friedman test showed that there is a significant difference between observing the examples of the three approaches the difference is that the AOL approach with 96% has the highest level of observance of the examples in the classes and the observance of the examples The AAL approach, with 40%, had the lowest rates in the classroom. Failure to observe 59 percent of the AAL approach in the observed classes emphasized the need for attention and training on this important issue. In general, the results show a low level of awareness and minimal attention to the examples of the AAL approach as an underlying approach to citizenship education. While the AOL approach, which has little to do with constructivist perspectives, the fostering of creative and entrepreneurial citizens, continues to dominate, focusing on awareness and teacher-centered actions.
کلیدواژهها [English]
- Classroom Assessment
- Assessment of
- For and as Learning (AOL/ AFL/ AAL)
- Teachers
- Mixed Methods Research